Повишаването на морското равнище, предизвикано от климатичната криза, ще затрупа много от най-големите петролни пристанища в света, показва проучване, цитирано от The Guardian.
Според учените заплахата е парадоксална, тъй като изгарянето на изкопаеми горива причинява глобалното затопляне. Според тях намаляването на емисиите чрез преминаване към възобновяема енергия ще спре глобалното затопляне и ще осигури по-надеждна енергия.
Тринадесет от пристанищата с най-голям трафик на супертанкери ще бъдат сериозно засегнати от покачване на морското равнище само с 1 метър, сочи анализът. Според изследователите две ниско разположени пристанища в Саудитска Арабия - Рас Танура и Янбу - са особено уязвими. И двете пристанища се управляват от саудитската държавна петролна компания Aramco и през тях преминава 98 % от износа на петрол на страната.
Пристанищата Хюстън и Галвестън в САЩ, най-големият производител на петрол в света, също са включени в списъка, както и пристанищата в Обединените арабски емирства, Китай, Сингапур и Нидерландия.
Най-новите научни данни, публикувани от Международната инициатива за климата в криосферата (ICCI), показват, че покачването на морското равнище с 1 метър е неизбежно в рамките на около един век и може да настъпи още през 2070 г., ако ледените покривки се разрушат и емисиите не бъдат ограничени. Още по-катастрофално покачване от 3 метра вероятно е неизбежно през следващото хилядолетие или две и може да настъпи още в началото на 2100 г.
Повишаването на морското равнище вече създава проблеми по целия свят, дори преди да е надвиснало над развитието на бреговата линия. Досегашното покачване означава, че бурните вълни са по-високи и е значително по-вероятно да причинят крайбрежни наводнения, а проникването на солена вода в крайбрежните земи може да доведе до корозия на основите, отбелязват изследователите. Рязкото намаляване на емисиите не само би забавило темпа на покачване на морското равнище, но и би ограничило крайното му покачване.
Пам Пиърсън, директор на ICCI, заяви: „Парадоксално е, че тези пристанища за петролни танкери се намират под 1 метър от покачването на морското равнище, а трябва да гледат към тези потенциално по-високи темпове на покачване на морското равнище, които сами по себе си идват от продължаващото използване на изкопаеми горива.“
Повишаването на морското равнище е най-сериозното дългосрочно въздействие на климатичната криза, което преначертава картата на света и засяга много големи градове от Ню Йорк до Шанхай. Но Пиърсън заяви, че краткосрочните интереси на правителствата и корпорациите означават, че то се пренебрегва. „Основната информация [от научните оценки на покачването на морското равнище] изглежда не е влязла в съзнанието на правителствата“, каза тя.
Джеймс Къркъм, главен научен съветник в ICCI, каза: „Отказът да се затворят петролните кранчета означава да се запазят кранчетата за повишаване на морското равнище. Ускореното топене на ледовете и разширяването на океана вече доведе до удвояване на темповете на покачване на морското равнище през последните 30 години. Ако лидерите не предприемат двойно по-активни действия за отказ от изкопаемите горива, ужасяващите последици от покачването на морското равнище само ще се увеличат още повече и ще засегнат всяка страна с крайбрежна ивица, включително тези, които продължават да възпрепятстват усилията за увеличаване на декарбонизацията.
Саудитска Арабия беше обвинена във възпрепятстване на поредица от скорошни световни срещи на върха, включително в тактиката на „разрушителната топка“ на Асамблеята за климата в Коп29, както и в блокиране на напредъка в преговорите за договор за пластмасите и за справяне със сушата и опустиняването. Последните преговори се проведоха в Рияд и приключиха без споразумение, като саудитците отказаха да включат в споразумението каквото и да било позоваване на климата.
Новият анализ се основава на работата от май, в която изследователите установиха, че 12 от 15-те петролни пристанища с най-голям трафик на петролни танкери са уязвими от покачването на морското равнище. Използвани са карти на покачване на морското равнище от Climate Central и GoogleMaps, за да се покаже, че покачване с 1 метър би нанесло щети на кейове, съоръжения за съхранение на нефт, рафинерии и друга инфраструктура.
В новия анализ е добавено и второто саудитско пристанище - Янбу, което също е изложено на висок риск при покачване на нивото с 1 метър. Екипът е използвал данни на Bloomberg за износа на петрол, за да оцени обема и стойността на внасяния и изнасяния от пристанищата петрол. Заедно Рас Танура и Янбу са изнесли петрол на стойност 214 млрд. долара (171 млрд. паунда) през 2023 г. Общо 13-те пристанища представляват около 20% от световния износ на петрол през 2023 г.
Мъри Уърти от Zero Carbon Analytics, който е част от екипа, заяви: „Този анализ показва, че разчитането на изкопаеми горива в свят на затопляне е път към катастрофа, а не към енергийна сигурност. Страните са изправени пред избор: да се придържат към изкопаемите горива и да рискуват прекъсване на доставките, тъй като покачващите се морета заливат пристанища и терминали, или да преминат към сигурни и устойчиви местни възобновяеми енергийни източници.“
Могат да се положат усилия за изграждане на защитни съоръжения срещу наводнения, което би било много скъпо, но Уорти заяви: „В крайна сметка това е загубена битка. Трябва да продължите да изграждате тези морски стени по-високо във времето.“

Нов закон въвежда общ електронен билет у нас за автобус, влак, самолет и кораб
Защо тлее напрежение между Китай и Япония?
Джеферсън от Федералния резерв вижда нарастващи рискове за пазара на труда
Христо Марков оглавява Националната агенция за приходите
Оценката на XPeng за приходите през четвъртото тримесечие разочарова анализаторите
Предвидените 260 млн. лв. за младите лекари ще са за целия персонал в лечебните заведения
"Господ е българин": Изложба ни връща към незабравимата победа на "Парк де Пренс"
Как живеят настанените във временни центрове хора (ВИДЕО)
Централна прогноза
Задължителна промяна при плащанията в Гърция от 1 декември
"Гозбата на България" гостува на Орлин Атанасов
Ламин Ямал и Реал са най-обижданите в Испания
Бензема качи на пиедестал Мбапе в Реал Мадрид
Изчислено! Левски става шампион – тежки съперници чакат „сините“ на старта на ШЛ
Левски се похвали с рекордни продажби
Голата от финала в Мадрид вече вдига самолета + СНИМКИ
Павел Дочев го направи за сефте с клуб от трета дивизия на Германия
5 лесни трика при висока кръвна захар
„Един наивник на средна възраст“ по Bulgaria ON AIR ще зарадва любителите на шпионски трилъри
Задължителни ястия за 21 ноември – Ден на семейството
Когато щастието се измерва в покупки – пазаруването като бягство от реалността
Голяма промяна за 4 зодии на новолунието на 20 ноември
Marilyn Manson е третият хедлайнер на HILLS OF ROCK 2026
Нови предпоставки за задръствания на "Тракия" утре
БЧК–Варна напомня крайния срок за раздаване на помощи за уязвими граждани
Хванаха за ден 27 шофьори с алкохол или наркотици
Благомир Коцев е преместен от ареста в Софийския затвор
Хороскоп за 18 ноември 2025
Студент от ТУ-Варна с титла по шахмат
Луната се променя в реално време пред очите ни
Китай официално стартира програма за космически туризъм
Траекторията на междузвездната комета 3I/ATLAS е определена с рекордна точност
Не пропускайте да видите Леонидите тази вечер
SpaceX изстреля сателит за мониторинг на морското равнище: Мисия на НАСА и Европа
Космическа загадка: Звезди се раждат „от нищото“ в изолирана галактика