Остин, в американския щат Тексас, ще бъде първият град в света, който ще види услугата за автономни роботизирани таксита на Tesla по пътищата си. Илон Мъск, главен изпълнителен директор на компанията, заяви, че “предварително“ планира да пусне малък брой от тези автономни превозни средства по улиците на столицата на щата Тексас в неделя.
Подробности за услугата роботизирани таксита на компанията са оскъдни от представянето ѝ през октомври миналата година, а стартирането ѝ е забавено. Пред репортери Мъск каза, че в неделя в Остин може да има по-малко от дузина коли и че превозните средства ще се придържат към определени квартали. Някои анализатори смятат, че роботизираните таксита първоначално ще бъдат достъпни само за служители и поканени гости.
За главния изпълнителен директор внедряването на Tesla е бавно. “Можем да започнем с 1000 или 10 000 [роботаксита] в първия ден, но не мисля, че това би било разумно“, каза Мъск пред CNBC още през май. “Така че, ще започнем вероятно с 10 за една седмица, след което ще ги увеличим до 20, 30, 40.“
Beautifully simple design. https://t.co/eA7QgzW1jh
— Elon Musk (@elonmusk) June 10, 2025
Колите без шофьор ще бъдат наблюдавани дистанционно, разкри подробности Мъск, но не спомена дали все пак ще има шофьор за безопасност, който да придружава Tesla. Такава е стандартната практика, когато други компании за роботизирани таксита стартират в нови градове, пише The Guardian.
Мъск рекламира пускането на пазара в Остин от миналото лято, но датата на дебюта е била движеща се цел. През последните няколко месеца милиардерът посочи, че старта ще бъде някъде през юни.
След това се появиха съобщения, че това ще се случи на 12 юни. Само два дни преди предполагаемия старт, Мъск публикува отново видео в социалната мрежа X, където показа автономна Tesla, преминаваща през кръстовище в Остин. В отговор на въпроси относно видеото, Мъск каза, че датата е “предварително“ 22 юни, но че тази дата на стартиране “няма да е истинско автономно шофиране“, което ще трябва да почака още почти седмица.
“Супер параноични сме относно безопасността, така че датата може да се промени“, добави Мъск. “Първата Tesla, която се движи сама от края на фабричната линия до дома на клиента, е на 28 юни.“
Мъск каза, че планира да пусне хиляда роботизирани таксита на Tesla по пътищата на Остин “до няколко месеца“ и след това ще се разшири до други градове в щатите Тексас и Калифорния.
Въпреки пускането на пазара, което Мъск определи като намалено, Tesla вече се сблъсква с опозиция от страна на законодателите в Тексас. Група сенатори от Демократическата партия и членове на Камарата на представителите изпратиха писмо до Tesla миналата седмица с молба компанията да отложи дебюта на роботакситата, докато не влезе в сила нов закон за автономните превозни средства през септември.
“Вярваме, че това е в най-добрия интерес както на обществената безопасност, така и на изграждането на обществено доверие в дейността на Tesla“, написаха законодателите. Малко вероятно е възраженията им да създадат трайни пречки, тъй като републиканците имат мнозинство и в двете камари на законодателния орган на Тексас.
Tesla е обект на множество разследвания и съдебни дела относно безопасността на софтуера, който позволява на собствениците на нейни превозни средства да шофират без ръце, който компанията нарича “Пълно самостоятелно шофиране“ и който е тясно свързан с технологията, използвана в нейните роботизирани таксита.
Според Washington Post, има най-малко 17 смъртни случая и пет сериозни наранявания, свързани с технологията. NHTSA (Министерството на транспорта на САЩ и Национална администрация за безопасност на движението по пътищата, бел. ред.) разследва множество катастрофи, при които агенцията твърди, че софтуерът “Пълно самостоятелно шофиране“ е бил възпрепятстван от метеорологични условия като слънчево заслепяване, мъгла, прах и тъмнина, включително една катастрофа, довела до смъртта на пешеходец.
Tesla ще се присъедини към пренаситен пазар на роботизирани автомобили в тексаския град, който вече предлага услуги от Waymo, собственост на компанията майка на Google Alphabet.
Amazon и Volkswagen също тестват таксита без шофьор в Остин. Тези компании са предприели по-бавен подход в разработването на своята технология за автономни превозни средства, като изминават стотици хиляди мили, за да картографират градските улици, и работят за обучение на софтуера си, за да избягват пешеходци, велосипедисти и неочаквани събития на пътя.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.