Военновъздушните сили на САЩ значително увеличават планираните поръчки на изтребители F-15EX, като предложението за бюджет за фискалната 2026 година предвижда увеличаване на предвидения размер на флота от 98 на 129 самолета. Наред с намаляването наполовина на поръчките на изтребители от пето поколение F-35A и увеличаването на финансирането за шесто поколение F-47, бюджетът предлага заделянето на 3 милиарда долара за F-15EX, въпреки че проблеми с веригата за доставки допринесоха за забавяне на въвеждането в експлоатация на повече F-15, пише MWM.
Публикуването на бюджета следва потвърждение от основния изпълнител на F-15 Boeing, че производството на F-15EX се засилва и че поради подобренията в производителността на заводите фирмата е на път да постигне стабилен темп на доставки от два самолета на месец до края на 2026 г. Това се случи и по-малко от два месеца след като президентът Доналд Тръмп направи изненадващото съобщение, че щурмовите самолети A-10 на Националната гвардия на военновъздушните сили на Мичиган, които са много по-малко универсални, по-леки и с по-малък обсег, ще бъдат заменени от скъпите F-15.
Въпреки че Военновъздушните сили на САЩ планираха да прекратят доставките на F-15 през 2001 г. и прекратиха доставката на варианти, конфигурирани за мисии за превъзходство във въздуха, 15 години по-рано, през 1986 г., неуспехът на програмата за изтребители от пето поколение F-22 да осигури жизнеспособен наследник на самолета доведе до постепенно нарастване на интереса на службите към придобиване на подобрени варианти на по-стария боен самолет от времето на Студената война. Това доведе до първите поръчки за F-15EX, които се считат за жизненоважни за постепенното извеждане от експлоатация на остаряващия флот от изтребители F-15C/D на Военновъздушните сили и евентуално на някои от по-новите, но все още десетилетия стари F-15E Strike Eagles.
F-15 е единственият изтребител, произвеждан в западния свят, със сравним тегловен диапазон с по-големи руски и китайски самолети като Су-30, Су-57, J-16 и J-20, като неговата издръжливост, товароносимост на оръжия и размер на радара са в изцяло собствена лига в западния свят. Радарът AN/APG-82 на F-15EX е приблизително два пъти по-голям от този на вариантите на F-16, който формира гръбнака на изтребителните флоти на НАТО, и с около една трета по-голям от радара AN/APG-81 на F-35.
Висши офицери от ВВС отдавна се застъпват за разширени поръчки за F-15EX, като пример за това е наблюдението на командира на Националната гвардия на ВВС генерал-лейтенант Майкъл Лох през 2022 г., че въпреки че „някои хора все още гледат на това като на самолет с технология от 70-те години на миналия век“, постепенната модернизация го е направила наистина авангарден. Забележителни примери, които той посочи сред авиониката му, включват архитектурата на отворената система за мисии, комплекта за електронна война и радара AN/APG-82.
Значението на F-15EX е резултат не само от спешността на постепенното премахване на остарелите варианти на F-15 от времето на Студената война, но и от значителните предимства на изтребителя пред други, произвеждани в западния свят, в области като ситуационна осведоменост, обхват, летателни характеристики и товароносимост, които са особено важни по време на операции над обширния Тихоокеански театър. Тъй като F-35, и още повече F-22, имат далеч по-кратки обсеги на полети от първоначално предвидените в програмите им, докато новият тежък и с голям обсег F-47 вероятно ще се сблъска със значителни забавяния и ще струва над четири пъти повече от F-35 или F-15, F-15EX е единственият изтребител с голям обсег, който ще бъде наличен вероятно през следващите десетилетия. Дори след като F-47 влезе в експлоатация, F-15EX вероятно ще бъде далеч по-рентабилен за мисии като удари с крилати ракети на голям обсег, борба с дронове и въздушен бой срещу по-слабо способни противници.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив с САЩ
Кадър на деня за 6 декември
Облигациите не защитават от AI балон
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
Илон Мъск подготвя Starlink Mobile – новият мобилен оператор от космоса
Waymo планира софтуерна сервизна реакция заради инциденти с училищни автобуси
Ивайло Нецов: Българският пазар е твърде малък за четири платформи за доставки на храна
Майкъл Сампери и Улрик Бокеме с впечатляващи победи на SENSHI 29 във Варна
Спортът по телевизията днес, 7 декември
Мачовете по телевизията, днес 7 декември
Мантас Римдейка с впечатляваща победа на SENSHI 29
Ейса луда от любов по Гришо + СНИМКИ
Христо Янев със странни изказвания след загубата от Черно море
Едуард Алексанян мачка в дебюта си при най-тежките на SENSHI 29
Дневен хороскоп за 7 декември, неделя
Седмична таро прогноза за 8 – 14 декември
Любовен хороскоп за 8 – 14 декември
„Атомни навици. Наръчник за постигане на мечтания живот“ от Джеймс Клиър
Как да растем заедно, когато приоритетите се променят?
Пикантни скариди с нахут на тиган
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран