IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Защо Чехия е на път да удължи договора си за изтребители Gripen?

Разработката на Gripen е част от съвместни усилия на индустриален консорциум

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Чешките военновъздушни сили ще продължат да експлоатират произведените в Швеция многоцелеви изтребители Saab JAS 39C/D Gripen за още едно десетилетие. Прага одобри в четвъртък споразумение, което удължава лизинга на самолета до 2035 г.

До този момент централноевропейската държава ще е експлоатирала Gripen три десетилетия, след като за първи път прие военния самолет през 2005 г., за да замени остарелите си изтребители от съветската епоха, пише за The National Interest журналистът Петер Сучиу.

Според Асошиейтед прес, настоящият договор за наем трябваше да изтече през 2027 г., след като вече беше удължен с 12 години. Съгласно новите договорни условия, Прага ще плати 16,7 милиарда чешки крони (790 милиона долара) за 12 самолета, с два по-малко "отколкото по настоящия договор". Договорът ще включва и обучение и поддръжка на пилоти.

Не е ясно дали Прага ще върне два от своите едноместни модели или двата двуместни варианта, използвани за обучение. Въпреки това, Gripen-ите, които са модернизирани до стандарта MS20, вероятно ще останат разположени във военновъздушната база Часлав, източно от Прага.

Въпреки че настоящият договор ще удължи службата на JAS-39 в Централна Европа, той почти сигурно няма да продължи след тази точка. Чехия сключи сделка със Съединените щати преди две години за придобиване на пето поколение Lockheed Martin F-35 Lightning II. През юни 2023 г. Държавният департамент на САЩ одобри договора за продажби на военни материали в чужбина (FMS), а сделката получи одобрение от чешкия парламент през август същата година.

Общо 24 F-35A, вариантите с конвенционално излитане и кацане (CTOL) на Joint Strike Fighter, ще бъдат доставени на централноевропейската страна от НАТО, като доставките ще започнат през 2031 г. и ще продължат до 2035 г.

Saab настояваше усилено Прага да избере Gripen пред F-35 и в един момент предложи на чешките военновъздушни сили да запазят съществуващия си флот безплатно, докато не бъдат доставени по-нови модели. Прага избра Lightning II, но ще запази Gripen още едно десетилетие.

Въпреки че Чехия ще експлоатира JAS 39 само до средата на 30-те години на 21-ви век, членката на НАТО Унгария обяви миналата година, че ще закупи допълнителни четири модела Gripen C/D, разширявайки флота си от 14-те, които са в експлоатация в момента. Будапеща стана третият оператор на самолета, след като той беше приет от шведските военни, последвани от чешките военновъздушни сили.

Въпреки че самолетът е разработен в скандинавската страна, той е спечелил популярност по целия свят. Южна Африка, Тайланд и Бразилия също са сключили сделки за придобиване на шведския Gripen, докато Колумбия и Перу също са изразили интерес към изтребителя.

Способността на Gripen да работи от отдалечени бази и сурови условия, включително пътища, превърнати във импровизирани писти, би могла да го направи подходящ за тези страни. Подсиленото колесник на изтребителя позиционира корпуса високо над земята, предотвратявайки засмукването на отломки във въздухозаборника на реактивния двигател. JAS 39 е разработен и с ниски изисквания за поддръжка и има по-ниска цена на летателните часове в сравнение с други съвременни изтребители.

JAS 39 Gripen (Griffin) първоначално е проектиран да замени вариантите на бойните самолети Saab 35 Viggen и Saab 37 Draken, използвани от шведските военновъздушни сили. Разработката на това, което ще се превърне в Gripen, започва в края на 70-те години на миналия век, когато шведското правителство инициира програма за самолет, който може да служи като изтребител, за близка въздушна поддръжка и разузнаване. След оценка на няколко съществуващи чуждестранни самолета, включително американските изтребители F-16 Fighting Falcon и F/A-18 Hornet, шведският парламент решава през юни 1982 г. да продължи с проекта Gripen.

Разработката на Gripen е част от съвместни усилия на индустриален консорциум, състоящ се от Saab, Saab Microwave Systems (бивш Ericsson), Volvo Aero Corporation, Saab Avitronics и FFV Aerotech. Gripen е първият шведски многоцелеви изтребител, способен да извършва въздушно прехващане, наземни атаки и разузнавателни мисии. Едномоторният JAS 39 започва като едноместен изтребител, но Saab произвежда и версии B и D, които се отличават с по-удължен кабина, за да поберат екипаж от двама души.

Многоцелевият изтребител от четвърто поколение е излетял за първи път през декември 1988 г. и е влязъл в експлоатация с шведските военновъздушни сили през 1997 г. Шведските военновъздушни сили първоначално са поръчали общо 204 самолета в три партиди, но Saab е произвела по-малко от 100 до момента. Този брой може да се увеличи, тъй като чуждестранните поръчки продължават и Стокхолм увеличава разходите си за отбрана.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата