IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Изтребител Saab Gripen E вече има системи с изкуствен интелект

Три полета на Gripen E са успешно завършени с инсталиран агент с изкуствен интелект „Centaur“

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Миналата година шведският аерокосмически гигант Saab потвърди, че си сътрудничи с фирмата за изкуствен интелект Helsing за подобряване на възможностите на многоцелевия изтребител JAS 39 Gripen E. Съвместният „Проект Beyond“ предвиждаше интегрирането на изкуствения интелект на Helsing директно в основната система на Gripen, което ще позволи на бордовия компютър на самолета да обработва данни, рационализирайки работното натоварване на пилота, пише за The National Interest журналистът Петър Сучиу.

В сряда беше обявено, че три полета на Gripen E са успешно завършени с инсталиран агент с изкуствен интелект „Centaur“. Първият тестов полет се състоя на 28 май. По време на тестовете изтребител от поколение 4++ предаде задълженията си на Centaur, като платформата с изкуствен интелект изпълни „сложни маневри“ в бойна среда отвъд визуалния обхват (BVR) и даде сигнал на пилота да стреля.

Тестовите полети, проведени над Балтийско море, все още имаха пилот на борда, който да поеме контрола, ако е необходимо. На „Кентавър“ все още беше поверено командването на мисията, където можеше да извършва проследяване на заплахи, планиране и маневриране на самолета според нуждите.

По време на третия полет, проведен на 3 юни, Centaur беше изправен срещу пилотиран Gripen D, където изкуственият интелект получи данни от сензори в реално време, което му позволи да проследява другия изтребител JAS 39 в серия от сценарии отвъд визуалния обхват (BVR).

„Екипът тества адаптивността на Centaur, като променя стартовите разстояния, скоростите, аспектите и дори деактивира данните от C2, за да оцени неговата устойчивост“, обясни Saab.

„Това е важно постижение за Saab, демонстриращо нашето качествено предимство в сложните технологии, като правим така, че изкуственият интелект да се използва във въздуха“, каза Петер Нилсон, ръководител на „Разширени програми“ в бизнес направлението „Аеронавтика“ на Saab. „Бързата интеграция и успешните летателни тестове на изкуствения интелект на Helsing в Gripen E са пример за ускореното увеличение на възможностите, което можете да получите от нашия изтребител. Развълнувани сме да продължим да разработваме и усъвършенстваме как този и други агенти с изкуствен интелект могат да бъдат използвани, като същевременно за пореден път показваме как нашите изтребители ще се представят по-добре от противника.“

Пилотът на борда на Gripen-E описа тестовете като „бъдещето на въздушния бой“ в Европа и извън нея.

„Отне ни по-малко от половин година, за да преминем от дефинирането на оперативния сценарий, през конфигурирането на софтуерни интерфейси и обучението, интегрирането, тестването на агента, до излитането и тестовия полет“, каза Маркъс Вандт, главен директор по иновациите и тестов пилот на Saab. „Това е ясно доказателство за уникалната софтуерна архитектура на Gripen, техническата зрялост на Centaur, както и за тясното сътрудничество и уменията на инженерите на Saab и Helsing.“

Екипът на Project Beyond, подкрепен от Шведската администрация за отбранителни материали (FMV) и част от шведската програма „Концепция за бъдещи изтребителни системи“, е проучил надеждността на изкуствения интелект и ще анализира данните от последните тестови полети, за да обучи допълнително системата и „да подобри нейните възможности за борбена реакция“. Компаниите ще провеждат допълнителни полети през 2025 г. и след това. 

„Тези тестови полети бележат пионерска стъпка в автономния въздушен бой и повратна точка за бъдещето на европейската отбрана“, каза Стефани Лингеман , старши директор на въздушната област в Хелсинг. „Горди сме, че постигнахме този важен етап с нашия стратегически партньор Saab, като съчетахме усъвършенствани възможности на изкуствения интелект с най-съвременната софтуерна архитектура на Gripen за рекордно кратко време. Това подчертава бързото нарастване на възможностите, което може да осигури съвременната, софтуерно дефинирана отбрана.“

Saab JAS 39 Gripen E не е първият самолет, който би могъл да се възползва от възможностите на изкуствения интелект. Русия рекламира функционалността на изкуствения интелект в своя изтребител-невидимка от пето поколение Су-57. Кремъл твърди, че системите с изкуствен интелект действат като виртуален втори пилот, събирайки данни от многобройните сензори на самолета, предоставяйки важна информация и помагайки за по-бързото вземане на решения от пилотите.

Американските военновъздушни сили също са тествали автономност със своя X62A VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft) - силно модифициран F-16 Fighting Falcon. Миналата година тогавашният секретар на ВВС Франк Кендъл, най-висшият цивилен служител на военновъздушните служби, се издигна в небето с изтребител, управляван от изкуствен интелект.

По време на теста, изкуственият интелект маневрира със самолета и симулира „сблъсък“ с пилотиран F-16, пилотиран от летец с 2000 до 3000 часа летателен опит. Кендъл го описа като „приблизително равностоен бой“ и предположи, че срещу по-малко опитен пилот „автоматизацията би се представила по-добре“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата