Старши пилотът на самолета на Air India, който се разби и уби 260 души миналия месец, е отговорен за прекъсването на подаването на гориво към двигателите на самолета малко след излитането, смятат американските власти.
Сумит Сабхарвал, капитанът на обречения Boeing 787 Dreamliner, е бил попитан от паникьосания си втори пилот защо е преместил превключвателите за управление на горивото в положение „изключено“, съобщиха източници пред Wall Street Journal.
Казва се, че капитанът е останал спокоен по време на разговора, който е бил записан от гласовите рекордери в пилотската кабина, преди самолетът, пътуващ за Лондон, да се разбие в общежитие в Ахмедабад около 30 секунди след излитането. Всички с изключение на един от 230-те пътници и всички 12 членове на екипажа загинаха. Допълнителни 19 души загинаха на земята.
Предварителен доклад, публикуван миналата седмица от индийски следователи, също така заключава, че превключвателите за управление на горивото на самолета са били превключени почти едновременно, но не посочи кой пилот стои зад действието. Нито пък се казва дали случилото се е било случайно или умишлено.
В доклада на Индийското бюро за разследване на авиационни инциденти (AAIB) се казва, че единият пилот е попитал другия защо е преместил превключвателите. Другият е отрекъл да го е направил.
Вероятно е вторият пилот, 32-годишният първи офицер Клайв Кундер, да е дърпал назад контролите на самолета в момента на излитане, казаха американски пилоти, които са прочели доклада на индийските власти Тоест, ръцете му са били заети. По-вероятно е ръцете на 56-годишният Сабхарвал да са били свободни, защото той е бил пилотът, който е наблюдавал.
Според предварителния доклад, превключвателите за управление на горивото са били изключени през една секунда, след което са били включени отново десет секунди по-късно.
Превключвателите, които превключват между „работа“ и „изключване“, се използват за стартиране и спиране на двигателя при всеки полет. Те са разположени на конзолата между пилотите и е невъзможно да се манипулират случайно, защото са защитени и изискват умишлени действия за движение.
Прессекретар на индийското Министерство на гражданската авиация и AAIB нарече репортажите на Journal едностранчиви и отказа да коментира допълнително. Индийската асоциация на търговските пилоти заяви, че екипажът „е действал в съответствие с обучението и отговорностите си при трудни условия и пилотите не трябва да бъдат очерняни въз основа на предположения“.
„Да предполага така небрежно версията за самоубийство на пилота без проверени доказателства е грубо нарушение на етичното отразяване и лоша услуга на достойнството на професията“, се казва в съобщението.
Кембъл Уилсън, главният изпълнителен директор на Air India, е заявил на служителите си във вътрешна бележка, че пилотите са преминали задължителни тестове с алкохол преди полета и здравни проверки преди излитането. Той също така потвърди, че не е имало механични или технически повреди в самолета.
Това е първата фатална катастрофа с участието на Boeing 787 Dreamliner. Предварителният доклад, публикуван от индийските власти, обаче не изключва възможни конструктивни недостатъци, неизправности или проблеми с поддръжката.
Сабхарвал е пилот с десетилетия опит и 15 638 часа летателен опит, от които 8 596 часа са на Boeing 787. Той е обещал да се обади на семейството си, когато полетът пристигне в Лондон, съобщи Times of India. Кундер е имал 3 403 часа летателен опит.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.