Полет, пътуващ за Индия, беше принуден да се обърне във въздуха и да се върне обратно, тъй като все повече държави нареждат на авиокомпаниите да проверяват превключвателите за гориво, което допълнително задълбочава нарастващото объркване около фаталната катастрофа на Air India.
Индия се присъедини към Обединените арабски емирства и Южна Корея, като нареди на своите авиокомпании да проверят системите за заключване на превключвателите за гориво в някои от самолетите си. Безопасността на превключвателите стана ключова точка от интерес в предварителния доклад, публикуван в събота, за катастрофата на Boeing 787 Dreamliner в Ахмедабад, при която на 12 юни загинаха 260 души.
Това се случва въпреки категоричната констатация, че няма повреда в самолета или двигателя и че не е имало съвет за „препоръчителни действия“ от Boeing или операторите на двигателите и производителя на самолета. Последиците доведоха до широко разпространени спекулации за това каква отговорност може да са носили пилотите за катастрофата.
Самолет Boeing, собственост на Etihad Airways, национален превозвач на ОАЕ, получи заповед да се върне у дома малко след излитането си от Абу Даби на път за Хайдерабад в Индия. Заповедта дойде малко след като докладът на Air India беше публикуван, което позволи незабавното извършване на проверки на превключвателите за гориво, съобщиха местните медии във вторник. Авиокомпанията заяви:
„Etihad винаги гарантира, че поддръжката ѝ е в пълно съответствие с изискванията.“
Главната дирекция на гражданската авиация на Индия издаде в понеделник заповед за разследване на функцията за заключване на превключвателите за управление на горивото на няколко модела Boeing, включително 787 и 737.
Разкритията допълнително объркват роднините на жертвите на най-смъртоносната авиационна катастрофа в света от десетилетие. Докладът установи, че Dreamliner, пътуващ за Лондон, е останал без гориво, тъй като превключвателите са били изключени. Самолетът се разби в рамките на 30 секунди след излитане.
Един пилот е бил чут на записа в пилотската кабина да пита другия защо е спрял горивото.
„Другият пилот е отговорил, че не го е направил“, се казва в доклада.
Капитан Анил Рао, генерален секретар на Асоциацията на пилотите на авиокомпании в Индия, заяви, че докладът е „непоследователен и липсват много подробности“. Той добави:
„Ако разследващите искат прозрачност, защо не споделят съдържанието на гласовия запис в пилотската кабина? Как могат да ни дадат предубедено мнение, когато разследването дори още не е приключило?“
Предварителните констатации бяха повторени от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) и Boeing, като и двете компании заявиха в частни уведомления, че превключвателите за гориво на самолетите на Boeing са безопасни.
Кембъл Уилсън, главният изпълнителен директор на Air India, заяви във вътрешен меморандум, видян от Ройтерс, че няма механична повреда в самолета.
Проверки на някои модели Boeing, включително 787, са били препоръчани, но не са били задължителни от FAA още през 2018 г., като е установено, че някои пилоти на Boeing са се оплаквали, че „превключвателите за управление на горивото са били монтирани с изключена функция за заключване“.
В него се казва, че операторите на тези самолети трябва „незабавно да се запознаят със съответната директива за летателна годност и да установят дали тя засяга някой от техните самолети.
Проверките, заяви авиационният орган, трябва да се извършват ежедневно и трябва да останат в сила до второ нареждане.
Всички пътници с изключение на един, заедно с 19 жертви на земята, загинаха при катастрофата. Air India потвърди разследването, което все още е в ход, и заяви, че продължава да „сътрудничи напълно“.
Кели Ортберг, президент и главен изпълнителен директор на Boeing, заяви преди това, че е разговарял с Натараджан Чандрасекаран, председател на Air India, за да „предложи пълната си подкрепа“ и че Boeing „е готов да подкрепи“ разследването.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.