IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Как един китайски граничен град поддържа руската икономика на повърхността?

Китайските автомобили са завладели 60% от руския пазар

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Влакове, пълни със сибирски дървен материал, пресичат китайската граница, готови за нарязване и полиране в мебелни компоненти и клечки за хранене. Камиони, пълни с руска рапица, пристигат, за да бъдат смлени за производство на рапично масло. А в разкошен автосалон за употребявани автомобили руснаци купуват употребявани автомобили от последните модели, за да ги изпратят обратно в родните си градове, пише The New York Times.

Както се вижда в Манджоули, главният граничен пункт на Китай с Русия, икономиките на двете страни са все по-преплетени. Китай е най-големият купувач на руски петрол, дървен материал и въглища и скоро ще бъде най-големият купувач на руски природен газ. Търговията между двете страни надхвърли 240 милиарда долара миналата година, което е с две трети повече от нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. Китай е доставил много от дроновете и компонентите за дронове, използвани от Русия в конфликта.

Твърдата подкрепа на Китай за руската икономика помогна на Москва да оцелее: десетки държави изключиха Русия от голяма част от световната финансова система, преобръщайки икономиката ѝ у дома.

Манджоули служи като основен граничен пункт между Русия и Китай от 1900 г., когато Русия построява железопътна линия през града до североизточен Китай.

Близо 6% от руската икономика сега идва от износ за Китай - дял, равен на този на Иран, който също е под санкции и продава почти целия си петрол на Китай.

Подкрепяйки Русия толкова ентусиазирано, китайските лидери поставиха нов натиск върху отношенията на страната си с Европейския съюз. Ако Пекин се беше дистанцирал от Москва, Европа можеше да се обърне към Китай, тъй като президентът Тръмп заплаши с мита върху европейски стоки тази година.

Лидерите на Европейския съюз се срещнаха с китайски представители в четвъртък за среща на върха в Пекин . Очакваше се те да поискат отново от Си Дзинпин, най-висшият китайски лидер, да намали икономическата и индустриалната подкрепа на Китай за войната на Русия в Украйна. Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия, заяви този месец, че позицията на Китай по отношение на войната в Украйна ще бъде „определящ фактор“ за отношенията на блока с Пекин.

„Непоколебимата подкрепа на Китай за Русия създава засилена нестабилност и несигурност тук, в Европа“, каза тя. „Можем да кажем, че Китай де факто подпомага военната икономика на Русия – не можем да приемем това.“

Тълпи от хора се събират на слънчев площад пред голяма червена сграда, която напомня за руски катедрали и има табела на китайски и английски език за „Руския супермаркет на Сам“.

Търговията между Русия и Китай надхвърли 240 милиарда долара миналата година, като се увеличи с две трети след руската инвазия в Украйна през 2022 г. Китай е доставил и много дронове и части, използвани от Русия в конфликта.

Голяма част от търговията между Китай и Русия отдавна преминава през Манджоули. Русия построява железопътна линия през града до североизточен Китай през 1900 г. Днес влакове и камиони от Русия преминават през Китай, много от които превозват дървен материал или прясно нарязани дъски: бор за строителство и мебели, бяла бреза за клечки за хранене, трепетлика за бетонни рамки и здрав бряст за подпори на въглищни мини.

Потокът подчертава отслабеното икономическо положение на Русия. Сега тя е функционално икономически сателит на Китай, зависим от Пекин за произведени стоки, докато продава суровини, които Китай би могъл, ако иска, да купи другаде.

В Манджоули е ясно, че китайската и руската икономики са тясно свързани. Китай е най-големият купувач на руски петрол, дървен материал и въглища, а скоро и на природен газ.

Почти 6% от цялата руска икономика сега се състои от износ за Китай. Това е пропорция, равна на тази на Иран , друга страна под международни санкции. Като част от натиска върху Русия да приеме прекратяване на огъня, г-н Тръмп заплаши миналата седмица да наложи високи мита или други санкции на страните, търгуващи с Русия, въпреки че не посочи Китай.

Официалната икономическа стратегия на Манджорули – „руски доставки, китайска преработка“ – подчертава еволюцията на Русия до доставчик на суровини за огромния производствен сектор на Китай, който засенчва руския собствен.

Русия зависи от Китай за дрехи, електроника, дори автомобили. Износът на Китай на север се е увеличил със 71 процента от началото на войната в Украйна.

Китай сега произвежда 32 процента от световното производство на стоки - повече от Съединените щати, Япония, Германия, Южна Корея и Великобритания взети заедно. Делът на Русия, включително оръжията, е само 1,3 процента.

Железопътната гара в граничния град. Съветските съветници са помогнали за изграждането на стоманодобивни заводи, железопътни линии и оръжейни фабрики в Китай през 50-те години на миналия век, но сега Русия доставя суровини в замяна на произведени стоки.

Търговският съюз се проявява и в други контексти. Държавните медии в Китай силно се наклониха към Русия във войната в Украйна. Руските телевизионни канали постепенно изместват американските канали в китайските хотели. Симпатиите към Китай се появяват и на рафтовете на магазините в Манджоули: продават се вино, водка и смляно кафе с марката „Сталин“, а един магазин дори е специализиран в бюстове на бивши съветски лидери и матрьошки, наподобяващи президента Владимир В. Путин.

Новата прегръдка сигнализира за обрат в отношенията между двете страни. През 50-те години на миналия век съветски съветници помагат на предимно селски, слабо развит Китай да построи много от ранните си стоманодобивни заводи, железопътни линии и оръжейни фабрики. Но сега Китай произвежда 32 процента от световните произведени стоки - повече от Съединените щати, Япония, Германия, Южна Корея и Великобритания взети заедно.

Делът на Русия в световното производство? Той е само 1,33%, дори като се включи производството на оръжия в Русия, според Организацията на обединените нации за индустриално развитие.

През март Китай наложи 100% мита на вноса на рапично масло и рапично брашно от Канада и започна търговско дело срещу канадската рапица, насочено към основния износ за Канада.

Китай също печели от вноса. Чрез закупуване на дървен материал и други стоки от Русия чрез Манчжоули, Пекин успява да избегне закупуването на внос от Съединените щати и техните съюзници. Китай например купуваше суровини като рапица от Канада, но премина към закупуване на повече от тези стоки от Русия, след като Канада до голяма степен застана на страната на президента Джоузеф Р. Байдън-младши миналата година, а след това и на г-н Тръмп, при налагането на по-високи мита върху китайски стоки.

Китай отвърна на Канада, като наложи 100% мита върху вноса на рапично масло и рапично брашно от Канада. Китай също така започна търговско дело срещу канадската рапица, насочено към някои от най-големите стоки за износ на Канада за Китай.

В компанията за зърнено-олитна промишленост „Синфенг“ в Манджоули, яркочервени мотокари превозват чували с доставки. Високоавтоматизираната фабрика, на по-малко от миля от границата, отстранява люспите от руска рапица и ги пресова, за да произвежда рапично масло.

Електроцентрала, до вятърни турбини, които сега осигуряват електричество на Манджоули. Централата е изгаряла въглища и дървесни отпадъци през цялата година, за да произвежда електричество, но сега работи само половин година, за да осигурява зимно отопление на града.

Хуанг Баоцян, управляващ директор на близък дъскорезничен завод, заяви, че компанията му е закупила големи количества дървен материал от съседен Сибир и го е превърнала в летви за легла и други компоненти за мебели. Министерството на финансите на САЩ се е опитало да блокира използването на долари за транзакции с Русия, но г-н Хуанг каза, че е успял да плаща с китайски юани или руски рубли чрез VTB Bank. Банката, една от най-големите финансови институции на Русия, се сблъска със санкции от Съединените щати и Европейския съюз скоро след като Русия нахлу в Украйна.

Но докато Русия и Китай все повече търгуват помежду си, има някои признаци на напрежение.

Китай, от своя страна, наложи тарифи върху вноса на руски въглища в началото на миналата година, след като държавните китайски въглищни мини увеличиха производството си и се оплакаха от руска конкуренция.

Русия забрани износа на суров бор за Китай. Затова борът се смила на дъски в Сибир, което разочарова бизнесмените от Манджору.

Най-голямото напрежение в търговските отношения е свързано с автомобилите. През 2021 г. китайските автомобили не бяха много популярни в Русия. Но след нахлуването в Украйна западните автомобилни производители се изтеглиха от страната, а китайските автомобилни производители намалиха цените.

Китайските автомобили са завладели 60% от руския пазар до края на лятото на миналата година, според данни на изследователската фирма GlobalData Automotive.

Първоначално се очакваше руските автомобилни производители да се възползват от отстъплението на западните си конкуренти и бяха разочаровани от успеха на Китай. Те убедиха Москва да започне да събира такса от 7500 долара за вносни автомобили. Таксата, която започна на 1 октомври, има едно изключение: тя не се прилага за употребявани автомобили, закупени от руски граждани за лична употреба.

Износът на автомобили от Китай за Русия през първите пет месеца на тази година се е сринал с 58% спрямо година по-рано. „Това е голяма кофа студена вода за това, което китайските автомобилни производители очакваха да бъде техният водещ пазар за години напред“, каза Стивън Дайър, ръководител на азиатския автомобилен отдел в консултантската фирма AlixPartners.

Китайските предприемачи в Манджоули вече експлоатират вратичката в руските правила за употребявани автомобили. На един блок от руската граница, едногодишен дворец на шоурум за употребявани автомобили в Манджоули има извисяващи се бронзови врати, които се отварят към 24-метрова зала, като всичко това е предназначено да привлече руски купувачи, които искат да избегнат таксата от 7500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата