IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Dassault Rafale е най-добрият съвременен европейски изтребител

Rafale вече се е доказал като първокласен изтребител в бойни действия

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Dassault Rafale може би е най-модерният изтребител, създаден в страната, на европейския континент. Високофункционалният, двумоторен Rafale е произведен във Франция самолет, кръстен на френски израз, означаващ „огнен взрив“ или „порив на вятъра“. Влязъл в експлоатация през 2004 г., Rafale е по- модерен от много други изтребители от четвърто поколение, които дебютираха поколение по-рано, но все още не достига нивото на авангардните изтребители от пето поколение, пише Харисън Кас, старши журналист по въпросите на отбраната и националната сигурност в The National Interest.

Проектиран да служи като „омниролен“ изтребител, Rafale е консолидирал ролите на няколко други самолета, включително въздушно превъзходство, наземна поддръжка, разузнаване, противокорабни удари и ядрено възпиране, всичко това в една единствена платформа.

Що се отнася до спецификациите, Rafale се отличава с оптимална аеродинамична конфигурация, с делта крила и активни близко свързани крила, което го прави изключително пъргав и способен на кратки излитания и кацания. В комбинация със система за управление на полета „fly-by-wire“, Rafale е способен да остане стабилен при много високи ъгли на атака и да извършва маневри с високо претоварване (до +11g в аварийни условия).

За задвижване, Rafale разчита на два турбовентилаторни двигателя SNECMA M88-2 с допълнителен режим на горене, всеки от които произвежда 17 000 паунда тяга, което позволява максимална скорост от 1,8 Маха (1380 мили в час) и работен таван над 50 000 фута. Rafale има боен радиус от около 1850 километра, който може да бъде удължен чрез презареждане с гориво във въздуха. 

Що се отнася до оръжията, Rafale може да носи максимален полезен товар от 20 900 паунда (9 240 кг), с 14 външни точки за закрепване, способни да обработват различни боеприпаси клас „въздух-въздух“, „въздух-земя“ и „въздух-море“. Оръжията, съвместими с Rafale, включват далекобойната ракета „въздух-въздух“ Meteor, крилати ракети MICA EM/IR, SCALP EG, прецизно насочващи бомби AASM, противокорабни ракети Exocet и ядрена ракета ASMP-A за стратегическо възпиране.

Вътрешно Rafale е оборудван и с 30-милиметрово оръдие GIAT със 125 снаряда, което е достатъчно за близки бойни срещи.

Rafale разполага и със сложен пакет авионика, включително радар Thales RBE2-AA AESA, който осигурява на самолета проследяване на множество цели на голям обсег, картографиране с висока резолюция и устойчивост на електронна война. Rafale разполага и със система за предна секторна оптика (FSO), която позволява инфрачервено търсене и проследяване (IRST), лазерно определяне на разстояние и визуална идентификация без излъчване на откриваеми сигнали.

За да се подобри оцеляването на Rafale, самолетът е оборудван със системата SPECTRA (Самозащитно оборудване за противодействие на заплахи за самолети Rafale) - интегриран комплект за електронна война, който открива заплахи, заглушава радари, разполага примамки и тегли активни примамки.

Кабината е проектирана с мисъл за пилота, с ръчно управление на газта и лоста (HOTAS), широкоъгълен холографски дисплей на главата, три големи многофункционални дисплея и възможност за гласово въвеждане. Освен това, по-новите самолети са оборудвани със система за наблюдение, монтирана на шлема (HMSS). Крайният ефект е разположение, което значително подобрява световната ефективност.

Rafale вече се е доказал като първокласен изтребител в бойни действия и на световния пазар на отбранителна техника, където Франция е намерила клиенти за износ в Индия , Египет, ОАЕ, Индонезия, Гърция и други страни. Rafale наскоро попадна в заглавията на медиите, когато беше свален по време на престрелка между Индия и Пакистан.

Въпреки скорошната негативна публичност, Rafale все още се развива, благодарение на модулните подобрения, които позволяват на самолета да остане боеспособен твърдоглавец в небето на Европа.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата