Нетните рекламни бюджети в България регистрират годишен спад от 0,7% до 303 млн. лв. през 2013 г., показват данни на медийна агенция Пиеро 97 и пийпълметричната агенция GARB (GfK Aidience Research Bulgaria), представени от Иво Цеков от Пиеро 97. Същевременно брутните рекламни бюджети продължават да растат за поредна година, като за 2013 г. ръстът е с 10,6% до 1,24 млрд. лева.
„Практически има спад в рекламните бюджети, не голям, но все пак спад“, заяви в рамките на изложението Webit Цеков. По думите му някои местни издатели имат лек ръст на приходите, но като цяло общият пазар спада.
Рекламните бюджети в телевизията, според данните на GARB, в брутни стойности бележат ръст от 18%. Общото повишение на нетните бюджети за телевизионна реклама през 2013 г. възлиза на 3,6%. Този растеж се дължи почти изцяло на телевизионни бюджети по обществени поръчки на министерства и общини, такива по европейски програми, както и, разбира се, на парламентарните избори през май 2013 г. Ключовият генератор на ръста в ТВ рекламата през миналата година обаче се оказва информационната кампания във връзка с цифровизацията на ТВ ефира. „С една дума, реалният телевизионен пазар от търговска реклама по-скоро има лек спад спрямо 2012 г.“, поясняват от Пиеро 97.
И все пак делът на телевизионната реклама в общия рекламен микс продължава да расте. Докато през 2012 г. този дял е бил 71,26%, през 2013 г. се е повишил до 76,28%.
В брутни стойности сериозен спад от 8,2% отчита рекламата в пресата, а реалният спад (според прогнозни изчисления) в нетни стойности възлиза на 5%. Като цяло обаче през 2013 г. пресата запазва своя дял в общия нетен рекламен микс от 13,2%.
При оценката на ситуацията в сектора за 2013 г. отново трябва да се отчете наличието на най-мащабната в последните години (в стойностно изражение) обществена поръчка - “Цифровизацията”, с публикации основно в централни и регионални вестници. Именно рекламата и по други обществени поръчки, както и за парламентарните избори през 2013 г., са сред водещиге фактори за запазването на статуквото на прес рекламата в общия рекламен микс.
Според Пиеро 97 през миналата година старите и познати проблеми в сектора не са претърпели никакво развитие. Така например продължава да няма никаква прозрачност на тиражите, продължава и продажбата на дъмпингови цени. Според агенцията редица издателства продължават да предоставят извънтарифни отстъпки и бонусни публикации. Същевременно тези проблеми още повече аргументират рекламодателите в стремежа им да изискват, но също така и да постигат невероятно ниски рекламни цени. Самият прес пазар не отчете големи проблеми през 2013 г. Отпадналите заглавия са списанията Casaviva (остава като приложение в Grazia), MAX, Abitare, както и вестниците Класа и Анонс. Същевременно през миналата година стартираха нови издания – списанията „АвтоТруд” и „Рецепти за здраве”, а през 2014 г. вече сме свидетели на първия нов национален вестник, насочен към пенсионерска аудитория - Клуб 100.
„Инвестициите в рекламна комуникация за мобилни устройства през 2013 г. продължават да растат с темпове, изпреварващи в пъти всички останали канали. Все повече рекламодатели обръщат внимание на този тренд“, каза още Цеков.
Още по темата можете да прочетете в Investor.bg!
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Големите купувачи на руски петрол са изправени пред риска от по-висока цена
BalREc 2025 очертава посоката на устойчивия пазар на недвижими имоти и инвестиции в България
Бернар Арно затяга хватката си около LVMH, купувайки акции за 1,4 млрд. евро
Ще застигне ли заетостта в Южна Европа нивата на север?
Технологичният сектор в Европа се представя по-добре, докато бумът на AI подкрепя търсенето
Как да спечелим Тръмп – с ласкателства, червен килим и изтребители
Втори SENSHI лагер с покани събира тежките категории
Тайният убиец на армията на Наполеон в Русия: Ново ДНК изследване преобръща историята
Една трета от руснаците нямат пари за храна
България посреща еврото с първата пощенска марка за 2026 г.
Мариан Бачев с първи коментар след скандала с Росен Белов и д-р Хасърджиев
Учени разкриха как бихме се държали точно преди края на света
Винисиус: Опитвам се да запазя самообладание, но не е възможно
След 14 месеца игнориране от трима треньори: Той отново игра за ЦСКА
Палавата Алис Гудуин
Трансфер на "Герена": Левски продава Марин Петков за 2.5 млн.
Роналдо след гол №950: Питат ме защо искам да мушна 1000...
Ландо не изпадна в еуфория след победата и се изсмя на освиркванията
13 маникюра, идеални за Хелоуин (+Снимки)
Рецепта за вегетарианци: Печено червено цвекло с розмарин
Маникюри за късмет и пари през ноември (+Снимки)
Рестарт на диетата: Есенни храни за здраве и отслабване
Бъди звездата на града с новата колекция NINE WEST!
Ето кой печели в есенната игра на Az-jenata.bg
Деси Добрева разказа за трогателен жест във Варна
Земетресение на 97 км югозападно от Варна
Варненските ученици се чувстват удовлетворени в училище, но не и от учебния процес
33 159 деца са родени от деца за десет години
Ето какво е новото обвинение срещу Коцев
Стойността на потребителската кошница остава 97 лева
Исторически момент: Ще „хванем“ парче от комета
Експеримент показа поведението на хората няколко дни преди края на света
Уловиха тайнствен обект между Сатурн и Уран
В Чили функционира телескоп, способен да наблюдава хиляди звезди едновременно
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс