Контрабандата на горива е проблем от години, а мерките, които се предприемат, трудно дават резултат и сивият сектор е факт. Контролните органи са много, но сътрудничеството е недостатъчно. Това коментираха участниците в първата годишна конференция на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Дори и броят на бензиностанциите в страната е спорен въпрос в сектора. По данни на Националната агенция за приходи (НАП) са 4,2 хил., но според браншовата организация са поне 7 хил. Сред основните проблеми на петролния пазар у нас е именно високият процент на сивия сектор (около 30% по данни на Асоциацията), нелоялната конкуренция и търговията с горива с ниско качество, отчете председателят на БПГА Валентин Златев в приветствието си към участниците в конференцията.
Експертът Красен Станчев изчисли, че загубите за бюджета са минимум 750 млн. лева годишно при търговията на дребно с петролни продукти, използвайки метода на договорно интензивните пари, тоест съотношението между широките пари и парите в банките.
Руслан Стефанов от Центъра за изследване на демокрацията посочи, че индексът на скритата икономика, следен от институцията, намалява през годините, но злоупотребите с акцизи и ДДС са устойчиви и няма промяна. Според неговите изчисления злоупотребите в петролния сектор костват 1,2-1,6 млрд. лева по-малко приходи в бюджета годишно.
Той препоръча да бъдат изготвяни ежегодни анализи за случващото се на петролните пазари, да се повиши ролята на правораздавателните органи и ограмотяване на съдилищата, както и ясни мерки за ведомствените бензиностанции. Трябва да бъде анализирано физически защо се случва контрабандата и къде точно е проблемът, отбеляза експертът.
Стефанов обърна внимание и на високата политическа цена на борбата със сивия сектор в петролния сектор, защото голяма част от населението може да бъде определено като енергийно бедни.
Търговията с петролни продукти има структуроопределящ характер и е основен източник на приходи в държавния бюджет, отчете от своя страна Розалия Димитрова от Агенция "Митници". Тя посочи, че от акцизите върху търговията с петролни продукти в хазната влизат между 45 и 48% от общо събраните приходи от акцизи.
Нужно е ново законодателство за борба с проблемите на петролния пазар, каза от своя страна бившият депутат от Патриотичния фронт Емил Димитров. Той смята, че ведомствените бензиностанции в страната не могат да бъдат контролирани и трябва да бъде създаден единен център, който да следи дейността им.
Според Димитров нови мерки в областта трябва да бъдат изработени на базата на по-голяма сътрудничество между контролните органи, както и да бъде следен и транзитът на горива през страната.
Проблемите пред петролния пазар не са характерни само за България, коментираха представители на петролни асоциации от Централна и Източна Европа. Те споделиха опита на своите държави в ограничаването на сивия сектор.
Игор Куруц, зам.-председател на Борда на Чешката асоциация на петролната индустрия и търговия (CAPPO) посочи, че през годините в Чехия делът на сивия сектор също е бил много голям, което е свързано с отварянето на икономиката и нежеланието за плащане на данъци. Промяната е настъпила с обединените усилия на държавните институции и самия бизнес.
"Без сътрудничеството борбата с укриването на данъци е невъзможна", каза Куруц.
Една от най-тежките мерки, която е приложена, е пълна забрана за търговия с петролни продукти за компании, които са укривали данъци. Експертът призна, че това действително e доста крайно, защото се случват и грешки при изчисляването на данъците, например, но фирмите трябва да бъдат внимателни.
Предприетите действия дават резултат и сивият сектор в петролния сектор на Чехия е 1-2%.
"Не смятам, нулев дял на сивия сектор е възможен", обясни той и допълни, че сегашните нива са много по-здравословни спрямо нивата от 15-20%.
В Полша за няколко години има изсветляване на сектора с 20%, което беше определено от експерта Красен Станчев като много стабилно и недължащо се единствено на ръста на икономиката. Механизмите за намаляването на сивия сектор в страната са прости и основният от тях е авансово деклариране на очакваните търгувани количества за определен период (например година). Според Станчев това би работило и в България.
В Унгария пък контролът на ведомствените бензиностанции е прехвърлен донякъде и върху крайните потребители - властите имат право да изземат превозно средство, което кара с маркирано за ведомствена бензиностанция гориво без да има основание за това.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
От Евровизия до олимпийски игри - Русия връща съветската традиция за паралелен свят
Съдът може да промени начина, по който Тръмп използва любимото си оръжие за натиск
Можем ли да вярваме на инвестиционните съвети на ChatGPT?
Повишават ли цената на тока вятърните турбини и соларните панели?
Украйна ще има нужда от финансова подкрепа още в началото на 2026 г.
Компаниите в САЩ вече не се колебаят да съкращават служители
Хороскоп за 3 ноември - съвети за всяка зодия
Билкови чайове, доказано понижаващи холестерола
Пиян шофьор помете шест коли в центъра на София
Изборите в РСМ: ВМРО-ДПМНЕ печели 19 общини, включително Скопие
Спортът по телевизията днес, 3 ноември
Мачовете по телевизията днес, 3 ноември
Още един треньор изхвърча от английския Чемпиъншип
Надеждата се върна при Чуковете след обрат
Корто музо! Милан надви 1:0 Рома, Менян спаси дузпа
Национал на Нидерландия направи дете в Бразилия и избяга
Дневен хороскоп за 3 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 3 – 9 ноември
Седмична нумерологична прогноза за 3 – 9 ноември
Любовен хороскоп за ноември
Възстановяване на самочувствието след раздяла – какво помага?
3 упражнения, с които да намалите мазнините около талията при перименопауза
Двама пострадаха в тежка катастрофа в Сливен
Тъжна вест! Внезапно почина шефът на БАБХ
Черно море и Лудогорец не успяха да си вкарат на "Тича"
Силно земетресение уплаши хората в Турция
Палестинци излязоха на протест във Варна
Близки, приятели и общественици изпратиха Иван Тенев
„Космически океан“ край черна дупка: Откриха най-големия воден резервоар във Вселената
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship