В битката срещу климатичните промени Норвегия посяга към драстични мерки. Правителството възнамерява да вкара за гласуване в парламента пълна забрана на регистрации на нови бензинови и дизелови автомобили след 2025 г. С това трябва значително да бъдат намалени емисиите вредни газове. Това представлява и много важен елемент от Националния план за транспорта, който в момента е предмет на разгорещени спорове в страната. Транспортният сектор е отговорен за една трета от емисиите на въглероден диоксид в Норвегия, предава DPA.
И други видове транспорт се предвижда да бъдат обърнати наопаки. След 2030 г. всички нови кораби и фериботи трябва да бъдат беземисионни, а във въздушния транспорт и при транспорта с камиони трябва да бъдат ползвани само биогорива.
Страната с малко над 5 млн. жители вече е лидер по отношение на електрическата мобилност. В нито една друга държава в Европа няма толкова много електрически автомобили на глава от населението. Вече 15% от всички новорегистрирани коли се движат с помощта на електричество. А този дял се покачва.
Норвегия, която забогатя преди всичко заради своите петролни и газови залежи, генерира почти 100% от своето електричество от незамърсяващи околната среда източници – вода и вятър. Придобиването на електрически автомобил се подпомага значително от властите – с данъчни облекчения и отпадане на различни такси.
Държавата обаче загуби от това данъчни постъпления за 2,3 млрд. крони (243 млн. евро) и сега обмисля дали да продължи с тази политика, или моделите на Tesla, VW и Nissan са достатъчно атрактивни и без тези стимули?
Главният проблем на задвижваните с ток коли са батериите. С един Nissan Leaf за около 200 000 норвежки крони (21 000 евро) може да се изминат около 200 километра с едно зареждане, а Tesla Model S за 900 000 крони трябва да се зареди след 500 километра. А станциите за зареждане дори и в Норвегия са кът.
Луизе Брунборг-Нес има лош опит с такива коли. 38-годишната норвежка си е купила преди няколко месеца употребяван електрически автомобил и почти веднага е закъсала с него. „Бях напълно отчаяна“, разказва майката на три деца. С много мъка успяла да стигне до станция за зареждане.
От тогава тя е развила "rekkevideangst" – тревожност за разстоянията. Сега тя ползва своята електрическа кола почти само за пазаруване и ако децата трябва да бъдат закарани на тренировка по футбол. По-дългите пътувания семейството предприема с втората си кола - дизел.
„Аз не мисля, че електрическите автомобили са бъдещето", казва продавачът на автомобили Ханс-Петер Клевен. Специалистът по марката Volvo смята, че хибридните автомобили и превозните средства, ползващи водородни клетки, ще се наложат в дългосрочен план. „Просто е – собствениците на електрически коли трябва да планират твърде много. Това просто не е практично".
И Нилс Сьодал от автомобилния клуб NAF предупреждава, че преди Норвегия да забрани колите с двигатели с вътрешно горене, трябва да се случат много неща. „Трябва да бъдат построени още повече зарядни станции, особено за водородните превозни средства". Защото такива почти няма. В допълнение и батериите на електрическите коли трябва да станат по-добри и да позволяват изминаването на по-дълги разстояния. „Но все пак и тези неща се случват“, казва Сьодал.
И наистина - батериите стават все по-мощни. Nissan обяви през есента, че следващото поколение на Leaf ще има пробег от 500 километра.
Важна предпоставка за успеха на прехода към щадящите околната среда превозни средства е запазването на данъчните предимства за собствениците на такива коли. Хората просто трябва да приемат, че държавата ще загуби част от приходите си, казва Сьодал.
И в националния транспортен план се препоръчва колите с малки или никакви емисии да бъдат данъчно стимулирани. Но правителството, което се състои от либерали и консерватори, вече планира да се откаже от това. „Четирите несоциалистически партии са единни, че данъчните предимства за коли с нулеви емисии трябва поетапно да бъдат намалявани след 2017 г.“, казва Николай Астръп, ръководител на транспортната комисия в парламента.
Засега се планира данъкът за автомобили да важи отново и за електрическите коли след 2018 г., а освобождаването от ДДС да бъде заменено с еднократна субсидия. Свободното придвижване по бус лентите вече е ограничено в някои градове. А дали собствениците на електрическите коли ще могат да продължат да паркират безплатно, ще трябва да решава всяка община. През пролетта на следващата година планът трябва да бъде вкаран за гласуване в парламента.
Още подобни новини четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Wall Street приключи със спадове първата сесия за декември
Кадър на деня за 1 декември
Проучване: Двама от трима германци са стресирани от мисълта за война
Канада ще се присъедини към отбранителния фонд на ЕС
Глобалните наводнения застрашават някои от най-големите мегаполиси
Може ли робот да влияе на емоциите на домашните любимци
Терзиев: Най-многолюдният протест - маскираните не са лицето на недоволството
Вандализъм след протеста в София: Арести, погром и напрежение с полицията (СНИМКИ)
Протестиращи потрошиха офис на ГЕРБ в район "Оборище"
Пеевски: Радев е организатор на погромите, това ли искате - беззаконие и анархия?
Тежка катастрофа в София - кола влетя с бясна скорост в бус с хора (+ВИДЕО)
Кирил Петков за протеста в София: Показахме, че сме много и че гласът ни е силен
Красавица дари тенис ас с второ + СНИМКИ
Веласкес взе още един изпит по никое време
България се класира за четвъртфиналите на Европейското отборно първенство по бадминтон
Мистерия с Араухо? Звездата на Барса с личен проблем
Драма, екшън и скандали в дербито на Турция! Фенербахче се измъкна срещу Галатасарай
Добра и лоша вест за Милан
Дневен хороскоп за 2 декември, вторник
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Вълшебни карти разкриват какво да очакват зодиите през 2026
Какво означава, ако сънувате, че намирате монети?
Biocell: Красива отвътре и отвън
Приказка в Брюксел – Магията на коледните базари
Радев: Насилието трябва да спре. Българите казаха "не" на тази власт
Напрежението ескалира пред централата на ДПС-Ново начало в София (СНИМКИ)
Оксфорд: Rage bait е дума на годината
Няма арестувани по време на протеста в столицата
Глобиха Черно море и Спартак
Хванаха за ден 36-ма шофьори с алкохол или наркотици
Китайски спътници се разкачиха след експеримент, продължил няколко месеца
Европа губи водни запаси: Къде е най-критично това?
Изгубен шедьовър на Рубенс, открит след 4 века, е продаден на търг за 2,3 млн. евро
Астероидът Бену: Възможно ли е животът да е дошъл на Земята от Космоса
Какво ни разкриват седем десетилетия търсене на извънземен живот
На Луната: Космонавт посочи къде хората трябва да строят своите селища