2025 г. 1000 Miglia – „най-красивото състезание в света“, както го наричаше Енцо Ферари, приключи в събота, 21 юни, след като премина през едни от най-живописните градчета на Италия. Maserati беше сред звездите на събитието, участвайки в прочутото рали за класически автомобили с емблематичния модел A6 GCS/53, който финишира на 49-то място и беше сред най-възхитителните автомобили в надпреварата.
Състезанието започна във вторник, 17 юни, от Бреша, откъдето Maserati A6 GCS/53 пое на ново приключение в рамките на историческото възстановяване на 1000 Miglia 2025. Под капака се намира редови шестцилиндров 2-литров двигател, проектиран от Джоакино Коломбо – с архитектура Superquadro с къс ход, двойно запалване и разпределителни валове, задвижвани чрез зъбни колела – който демонстрира надеждността на класически двигател, останал впечатляващо актуален и до днес. От Ломбардия автомобилът се насочи на юг, преминавайки през долината на река По, преди да достигне Болоня. На следващия ден го очакваха преходи през Апенините, включително световноизвестните проходи Ратикоза и Фута – отсечки, които подчертаха прецизното управление и стабилното шаси на автомобила. След преодоляването на планинския терен маршрутът се спусна плавно към централна Тоскана с нейните хълмисти пейзажи и исторически селища преди пристигането му в Рим, където завърши вторият ден.
На следващия ден автомобилите поеха обратно по различен маршрут през Централна Италия – по-техничен и разнообразен. След преминаването през Арецо, Maserati A6 GCS/53 прекоси източните Апенини, за да достигне Сан Марино, където криволичещото изкачване към Монте Титано беше едно от най-трудните изпитания в състезанието. И тук автомобилът демонстрира изключителен баланс и отзивчивост, преди да премине финалната линия в Червия.
Следващият етап отведе екипажите към тиренското крайбрежие. След като прекосиха вътрешността на Тоскана и прохода Чиза, и преминаха тържествено покрай Военноморската академия в Ливорно, денят завърши в Парма, където ентусиазирана тълпа посрещна автомобилите пред великолепния Палацо дела Пилота.
В последния ден – събота, 21 юни – Maserati A6 GCS/53 премина през селските райони на Емилия и Ломбардия, минавайки през множество градчета, преди да завърши маршрута с финиш в Бреша, където автомобилът пресече финалната линия с прецизност и стил. Това 1900-километрово пътуване за пореден път подчерта историческата и техническа стойност на едно от най-чистите изражения на традицията на Maserati.
Този изключителен модел, който е частна собственост и в момента преминава през процеса на удостоверяване на автентичността в Maserati Classiche, вече е участвал в пет поредни издания на скоростното състезание 1000 Miglia (от 1953 до 1957 г.). Зад волана му са заставали световноизвестни имена, включително Луиджи Мусо. Интересно е, че именно на 1000 Miglia моделът A6 GCS/53 постига първия си значим успех, когато Емилио Джилети завършва шести в генералното класиране и първи в категорията Спорт до 2 литра.
Еволюцията на Тризъбеца в три ексклузивни ливреи за Mille Miglia
Участието на марката в 1000 Miglia 2025 е ключов момент от честванията по повод Годината на Тризъбеца – 100-годишнината на логото на марката. В този контекст Maserati доведе на легендарния маршрут три автомобила от актуалната си гама – GranCabrio, GranTurismo Trofeo и Grecale Trofeo – като създаде мост между миналото и настоящето на бранда.
Трите модела бяха „облечени“ в три ексклузивни ливреи, всяка от които вдъхновена както от класически модел, играл важна роля в историята на състезанието, така и от различна интерпретация на логото с Тризъбеца през годините.
По-конкретно, ливреята на Grecale Trofeo в цвят Rose Gold (розово злато) отдава почит на Tipo 26 C от 1931 г. – първият Maserati, участвал в Mille Miglia, където печели първо място в своя клас. При тази версия Тризъбецът е стилизиран и гравиран с дръзки линии, за да пресъздаде духа на пионерските времена.
От своя страна, GranCabrio с боя Verde Giada (нефритено зелено) включва детайли, вдъхновени от Tipo 4CS от 1936 г., който доминира в категорията до 1100 куб. см, печелейки многократно между 1932 и 1936 г. В този случай Тризъбецът се отличава с по-остри форми, в съответствие със смелото инженерство на епохата.
Накрая, GranTurismo Trofeo в цвят Blu Emozione (емоционално синьо) почита легендарния A6GCS/53, който завършва втори в генералното класиране и първи в своя клас на Mille Miglia през 1953 г., и печели отново през 1955 г. Тук Тризъбецът изглежда по-зрял и хармоничен – отражение на стилистичната изтънченост от следвоенния период.
Maserati S.p.A.
Maserati произвежда цяла гама от уникални автомобили, които се разпознават мигновено по своята изключителна индивидуалност. Благодарение на своя стил, технологии и вродено изключителен характер, те очароват и най-взискателните вкусове и открай време са еталон в световната автомобилна индустрия. Традиция в създаването на успешни автомобили – всеки от тях преосмисля понятието за италиански спортен автомобил по отношение на дизайн, представяне, комфорт, елегантност и безопасност – днес присъстваща на повече от 70 пазара по света.
Моделната гама на Maserati включва Grecale, SUV модел с определението „изключителен за всеки ден“, GranTurismo, емблематичното италианско гранд турър купе, и GranCabrio, новият кабриолет с Тризъбеца; всички модели се отличават с използването на материали от най-високо качество и отлични технически решения. Гамата е оборудвана с 4-цилиндрови хибридни двигатели – налични при Grecale – както и с V6 бензинови двигатели с предно или задвижване на всички колела, въплъщаващи ДНК-то на марката Trident по отношение на динамика и представяне.
Върхът в гамата е представен от MC20 – суперспортният автомобил и неговият роудстър вариант MC20 Cielo, задвижвани от революционния 100% Maserati V6 двигател Nettuno, който за първи път интегрира технологии от Формула 1 в серийно произвеждан автомобил.
Моделът GranTurismo се предлага както с високопроизводителен бензинов V6 двигател, произлизащ от Nettuno, така и с напълно електрическа версия: GranTurismo Folgore – първият автомобил в историята на марката от Модена, който използва това задвижване. Изцяло електрическата гама включва също така и Grecale Folgore – първият 100% електрически SUV на Maserati, както и GranCabrio Folgore.
Последното попълнение в „Къщата на Тризъбеца“ е Maserati GT2 Stradale – пътната версия на състезателния GT2, който върна Maserati на пистата в шампионатите с автомобили със закрити колела. Сърцето на новия суперспортен автомобил е двигателят V6 Nettuno, който в тази конфигурация достига 640 к.с. (471 кВт). Така GT2 Stradale се превръща в най-мощния пътен Maserati с вътрешно горене, произвеждан някога.
Мисията на Maserati е да създава бъдещето на мобилността в луксозния сегмент, като се фокусира върху желанията на своите клиенти. В съответствие със стратегическия план на Stellantis „Dare Forward 2030“ Марката вече пренася италианския лукс по целия свят.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.