Дълго време се считаше, че консумацията на месо увеличава риска от рак и сърдечно-съдови заболявания, докато растителните протеини намаляват тези рискове и носят допълнителни ползи за здравето. Ново изследване обаче поставя под съмнение тези дългогодишни вярвания, съобщи Mirror.
Проучването, публикувано в списание Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, е проведено от трима учени от Канада и САЩ, които са изследвали влиянието на животински и растителни протеини върху смъртността от рак, сърдечно-съдови заболявания и обща смъртност.
Резултатите показват, че няма връзка между консумацията на нито един тип протеин и повишен риск от смърт от всички причини или от сърдечно-съдови заболявания. Обаче учените установяват „малък, но значим“ защитен ефект на животинските протеини срещу смърт от рак.
Ефектът е отчетен при редовна консумация и не се променя с възрастта на участниците. Изследването потвърждава, че тютюнопушенето, възрастта и заседналият начин на живот са рискови фактори за смъртност от всички причини.
„Настоящите резултати противоречат на някои предишни проучвания, които свързваха консумацията на животински протеин с повишен риск от смърт. Също така не открихме положителен ефект от увеличаването на растителния протеин, за разлика от предишни доклади“, отбелязват учените.
По-ранните връзки между месото и раковите заболявания се дължаха на хормона инсулиноподобен растежен фактор 1 (IGF-1), който е свързан с повишен риск от някои видове рак. Въпреки че консумацията на месо увеличава нивата на този хормон, връзката между IGF-1 и рака не е последователна в предишните изследвания.
„Не е напълно ясно дали по-ниските нива на IGF-1 могат да се използват като индикатор за намален риск от хронични заболявания, тъй като системните нива на хормона не са прогностични за рак, а връзката с други заболявания, свързани с възрастта, не е линейна“, подчертават авторите на изследването.
Авторите признават някои ограничения на проучването и призовават за допълнителни изследвания, включващи биомаркери, за да се оцени истинският ефект на протеините върху смъртността.
Животинските протеини осигуряват редица хранителни вещества и са основен източник на витамин B12 в съвременната диета. Въпреки това, прекомерната консумация на преработено месо се свързва с негативни здравни ефекти заради високото съдържание на наситени мазнини и сол.
Според Националната здравна служба на Великобритания средният прием на преработено месо не трябва да надвишава 70 грама на ден, включително деликатеси, хотдог и бекон. По-здравословна алтернатива са по-леки месни продукти, пуешко или пилешко без кожа. НЗС препоръчва също ограничаване на месото в тестени изделия като пайове и наденички поради високото съдържание на мазнини и сол./БГНЕС
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
BNP Paribas: IPO-тата на технологични компании в САЩ подхранват апетита и в Европа
Лято 2026 - свободни места за летния сезон в България все още има
Потребителските цени в САЩ са достигнали най-високото си ниво от три години
Платформа на БАН отваря вратите за българския бизнес с готови AI модели
България в индекса „Богатството на народите“: Икономиката расте, но държавата е слаба
Валя Василева: Учените се връщат към древните сортове, за да работят с паметта на растенията
Украйна: България не ни дава безплатна военна помощ
НИМХ обяви жълт код за интензивни валежи за 16 области в четвъртък (+КАРТА)
Над 1300 литра нелегален алкохол са иззети при акция край Петрич
Луната в Телец носи късмет на 3 зодии на 11 юни 2026
Стоянов: От складовете ни няма да се изнесе нищо за Украйна, армията не дава оръжия
Бивш кандидат за акциите на Локо Пловдив става собственик на друг пловдивски клуб
Звезди на Челси се появиха в новия клип на Мадона
България отново без съдия в елита на УЕФА, Кабаков и Гидженов остават в Категория 1
Жозе Моуриньо се сбогува с Бенфика и се завръща в Реал Мадрид
Веласкес към новите в Левски: Покажете жажда за игра, за да расте отборът
ЦСКА подписа спонсорски договор с EGT Digital
Експлозия от десени за лято 2026 (+Снимки)
Погрижете се за домашния уют с шест ТОП сезонни оферти от HomeMax
Коста Каракашян завършва юбилейния пети сезон на Karakashyan & Artists с наградени спектакли и международни участия
Най-доброто упражнение за гърба това лято не е във фитнеса
Летен хороскоп за всяка зодия
Маги Джанаварова и нейната „Лудост“
Американските самолети се връщат в България
Приключи финалния турнир по шахмат за VIII-X клас от Ученическите игри във Варна
Цветелин Чунчуков удължи контракта си със Спартак Варна
Директорът на "Евровизия": За нас е много вълнуващо, че конкурсът идва в страна, в която досега не е бил
Даниел Митов: Асен Василев произведе поредната лъжа
В Слънчевата система може да е имало още две планети гиганти
Започнаха първите изпитания на „еликсир на младостта“ върху човек
Край Шанхай заработи първият подводен център за данни, захранван от вятър
Планетата е заплашена от екстремни горещини и хаос
Тези места гъмжат от хищници със зъби: Регионите, където акулите атакуват най-често
НАСА обяви екипажа на „Артемида III“: Четирима астронавти, сред които и първият европеец