Фюзелажи, произведени от най-големия доставчик на Boeing, редовно напускат фабриката със сериозни дефекти, според бивш инспектор по качеството във фирмата.
Сантяго Паредес, който е работил за Spirit AeroSystems в Канзас, каза пред BBC, че често е откривал до 200 дефекта на части, подготвени за изпращане до Boeing. Той бил наречен "showstopper" за забавяне на производството, когато се опита да се справи с притесненията си, твърди той.
От компанията Spirit казват, че "категорично не са съгласни" с обвиненията.
"Ние енергично се защитаваме срещу неговите твърдения", каза говорител на Spirit, който остава най-големият доставчик на Boeing.
Паредес отправи обвиненията срещу Spirit в ексклузивно интервю за BBC и американската телевизия CBS, в което описа какво според него е преживял, докато е работил във фирмата между 2010 и 2022 г.
По думите му той бил свикнал да открива "някъде от 50 до 100, 200" дефекта по фюзелажите - основното тяло на самолета - които трябваше да бъдат изпратени на Boeing.
"Намирах много липсващи крепежни елементи, много огънати части, понякога дори липсващи части."
Boeing отказа коментар.
"Суетене"
Spirit AeroSystems и Boeing бяха подложени на интензивно наблюдение, след като неизползвана врата падна от чисто нов 737 Max малко след излитането през януари, оставяйки зейнала дупка в страничната част на самолета. Според разследващите вратата първоначално е била монтирана от Spirit, но впоследствие е била премахната от техници на Boeing, за да се поправи дефектното занитване.
Инцидентът накара американския регулатор, Федералната авиационна администрация, да започне проверка на производствените практики в двете фирми. Той откри множество случаи, при които компаниите не спазват практиките за контрол на производството.
Паредес каза пред BBC, че някои от дефектите, които е идентифицирал, докато е бил в Spirit, са били незначителни, но други са били по-сериозни. Той също така твърди, че е бил подложен на натиск да бъде по-малко строг.
"Те винаги вдигаха шум защо ги намирам, защо ги гледам", каза той. "Те просто искаха продуктът да бъде изпратен. Не бяха фокусирани върху последствията от доставката на лоши фюзелажи. Те просто бяха фокусирани върху спазването на квотите, спазването на графика, спазването на бюджета… Ако числата изглеждаха добре, състоянието на фюзелажите всъщност нямаше значение."
Доносничество
Много от предполагаемите преживявания на Паредес в Spirit са част от неговите показания в съдебни дела, които недоволни акционери са завели срещу фирмата. В правните документи обаче той се нарича просто "Бивш служител 1". Това е първият път, когато Паредес, бивш техник от ВВС, говори публично.
Преди да напусне фирмата, Паредес ръководи екип от инспектори, базиран в края на производствената линия 737 Max.
Вторият бивш одитор по качеството, Джош Дийн, чиито твърдения също трябваше да бъдат част от делото, почина миналата седмица, след като получи сериозна бактериална инфекция.
Делото обвинява компанията в умишлен опит да прикрие сериозни и широко разпространени пропуски в качеството и излагане на акционерите на финансови загуби, когато тези пропуски станат явни. Spirit каза, че "категорично не е съгласен" с твърденията в съдебния иск.
Поддръжка на Boeing
Spirit някога е бил част от Boeing и остава основният доставчик на производителя на самолети. Той изгражда фюзелажа за всеки 737 Max в своята фабрика в Уичита, Канзас, преди да ги изпрати до собственото съоръжение на Boeing в Рентън, близо до Сиатъл, Вашингтон. Той също така прави големи части от 787 Dreamliner.
Сега е в трудно положение. Това е "кръвоизлив" в брой и загуби от $617 милиона през първите три месеца на годината.
Boeing се съгласи да предостави финансова подкрепа и води преговори за обратно изкупуване на бившия си филиал.
Източници от авиокосмическия гигант настояват, че се полагат усилия за справяне с проблемите с качеството на Spirit и те са успели да намалят броя на дефектите в частите, напускащи завода в Уичита, с около 80%.
Паредес казва, че и двете компании са наясно с мащаба на проблема с дефектите и че той е бил обсъждан на седмични срещи между инспектори по качеството от двете фирми.
'Зов за помощ'
Лично за Паредес проблемите дойдоха връх, твърди той, когато му беше наредено от неговия мениджър да промени начина, по който се докладват дефектите, за да намали общия им брой.
След като протестира, той е понижен и преместен в друга част на фабриката.
"Чувствах, че ме заплашват и чувствах, че ми отмъщават, защото съм изразил безпокойство", каза той.
Впоследствие Паредес подаде "етична жалба" до отдела за човешки ресурси на компанията и писа до тогавашния главен изпълнителен директор на Spirit Том Джентиле.
В този имейл той пише: "Изгубих вяра в качествената организация тук в Spirit и това е последният ми вик за помощ".
Впоследствие Паредес беше възстановен на ръководния пост и получава обратно заплащане, след като жалбата му е частично уважена. Той напусна компанията скоро след това.
Сега той твърди, че не би бил склонен да лети на 737 Max, в случай че все още има недостатъци, които произхождат от фабриката в Уичита.
"Никога не съм срещал много хора, които се страхуват от летене, докато не работих в Spirit", каза той. "И тогава, докато бях в Spirit, срещнах много хора, които се страхуваха от летене - защото видяха как строят фюзелажите."
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Фондовата борса във Варшава се надява до 5 години да получи статут на развит пазар от MSCI
"Детройт на Европа" губи блясъка си на двигател в автомобилната индустрия
Китай ще отложи правилата за редкоземните елементи и ще възобнови покупките на соя от САЩ
Кадър на деня за 26 октомври
Кюрдските бунтовници от ПКК се оттеглят от Турция, искат влизане в политиката
Косово не можа да сформира правителство, политическата безизходица се задълбочава
Съставката за супа, която може да направи чудеса за сърцето
Рецепта за миш-маш по гръцки
Проверяват школата на министъра на културата заради скандала с д-р Хасърджиев
Сексуална несъвместимост и кралски тайни: Признанията на принцеса Даяна
Земетресение в района на Черно море
Левски гледа с интерес: ЦСКА 1948 също ще опита да спре Лудогорец
Десподов с нов силен мач за ПАОК
Нова драма: Победният гол на Реал Мадрид в "Ел Класико" беше нередовен + СНИМКА
Тотнъм излезе трети в Англия
Това не е шега: ЦСКА бие с 5:1
Чутовен скандал на "Ел Класико": Вини се подигра зверски на Ямал, той го заплаши с бой
Дневен хороскоп за 27 октомври, понеделник
Седмичен хороскоп za 27 октомври – 2 ноември
Седмична нумерологична прогноза за 27 октомври – 2 ноември
Мъдър бюджет: 6 съвета как да спестим за празниците отрано
5 храни, които задължително да премахнете при раздразнен стомах
Нумерологична прогноза за 26 октомври
"Възраждане" сигнализират: Има нераглементирано сметище край Варна
Затлъстяването при децата се е утроило, какви мерки трябва да се вземат?
Няколко съвета как бързо да се адаптираме към смяната на времето
Подариха на Папа Лъв XIV керамична икона изработена от българска ученичка
Грипният сезон се развива по-интензивно: Най-добре е да наблегнем на превенцията
Охранител е помогнал при обира в Лувъра?
Междузвездната комета 3I/ATLAS не успя да се скрие от космическите апарати
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс
Учените съставиха най-големия в историята каталог на галактическите купове
Русия ще достави на Луната първите елементи за лунна станция до 2034 г.
„Най-евтиният в света“ хуманоиден робот струва само 1370 долара (видео)
Суперземя в съседство може да е най-доброто място за търсене на извънземен живот