Досега такова нещо не се е случвало - поне не в тези мащаби. Русия отказва да върне 400 самолета, които изобщо не ѝ принадлежат. Общата им стойност е 10 млрд. долара. "Това е най-голямата кражба на самолети в историята."
Надеждата да си получат обратно самолетите чезне: компаниите, предоставили на Русия пътнически самолети на лизинг, като водещите в бранша Aercap или Avolon, трябваше до понеделник да прекратят договорите си с руски авиокомпании - в резултат от западните санкции, наложени на Русия заради войната в Украйна. Мерките бяха обявени още преди месец, но руските авиокомпании така и не върнаха наетите машини, пише "Дойче Веле".
Над 400 пътнически самолета на стойност 10 милиарда долара
"Страхувам се, че ставаме свидетели на най-голямата кражба на самолети в историята на гражданското въздухоплаване", коментира професорът по мениджмънт на въздушния транспорт към сингапурския Технологичен институт Володимир Билоткач. На същото мнение е и Хенрик Хололей, генерален директор към ЕК, отговарящ за мобилността и транспорта. Според него намиращите се в Русия лизингови самолети са "били откраднати". Става въпрос за повече от 400 пътнически самолета на стойност около 10 милиарда щатски долара, по-голямата част от които очевидно ще бъдат загубени.
След налагането на западните санкции Русия спешно предприе действия, за да предотврати спирането от експлоатация на наетите машини: те просто бяха пререгистрирани в Русия, за да бъдат удължени техните сертификати за сигурност. Според международните правила обаче двойна регистрация е недопустима. В тази връзка Хололей казва, че това представлява тежко нарушение на Чикагската конвенция за международното гражданско въздухоплаване. По данни на руското правителство над половината от общо 515 наети самолети са били вписани в собствените регистри.
Повечето от тези самолети извършват вътрешни полети, въпреки че са с отнети сертификати за годност от съответните власти в Ирландия и на Бермудите. А без тези сертификати машините всъщност нямат право да летят. Използването им за международни полети, които и без това сега са силно ограничени, би довело до конфискуването им в чужбина. Затова ЕК следи много внимателно всеки пътнически самолет, напускащ Русия, и работи в тясно сътрудничество с властите в страните, в които кацат руски самолети. Руската агенция Интерфакс съобщи, че миналата седмица са били задържани 78 такива самолета в чужбина.
Кой ще плати?
Въпросът е кой ще плати щетите. Макар въпросните самолети да са застраховани, експерти смятат, че по всяка вероятност лизинговите фирми ще трябва дълги години да търсят правата си в съда, тъй като става дума за огромни суми. По оценка на рейтинговата агенция Moody's щетите от войната в Украйна ще струват на застрахователните и презастрахователните компании до 11 милиарда долара. Но дори и след време тези самолети да бъдат върнати на собствениците им, тяхната стойност ще бъде неясна, защото няма да са поддържани според предписанията и с оригинални части. А това се дължи на факта, че както поддръжката, така и доставката на оригинални компоненти от страна на Еърбъс и Боинг са включени в списъка със санкциите срещу Русия.
За самите лизингови фирми загубите са големи, но все пак поносими, тъй като по-малко от 10 процента от наличните самолети са отдадени на руски авиокомпании. "Това няма да докара тези фирми до фалит", казва директорът на Alton Aviation Consultancy Брад Дейли, който преди това е работил за ирландския лизингов гигант Aercap. Дейли обаче добавя, че това ще се отрази на бъдещите отношения с Русия, чийто пазарен потенциал коренно ще се промени.
Междувременно няколко частни руски авиопревозвачи, които са загрижени за бъдещите си бизнес отношения със Запада, сигнализираха, че искат да върнат лизинговите самолети. За това обаче те се нуждаят от разрешението на руското правителство.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Съдебно постановление принуждава Вашингтон да финансира изцяло хранителните помощи
Tesla ще направи от Мъск ... трилионер
Волатилност обхвана Уолстрийт заради охлаждането на пазара на труда в САЩ
Бразилия се възползва от интереса на инвеститорите и атакува дълговите пазари
Arm даде смела прогноза, подкрепена от скока в търсенето на AI
Краят на кризата с федералното финансиране в САЩ още не се вижда
"Лудогорец" загуби от "Ференцварош" с 3:1 в мач от Лига Европа
На днешния празник не купувайте скъпи вещи и не се карайте
Облачен петък с валежи от мокър сняг в планините
От пица в петък до почивка в неделя: Формулата за по-спокоен дом
Шест жертви в катастрофа след гонка с полицията в Бургас
Ботев Пловдив търси първа домакинска победа за сезона
Ботев Пловдив - Добруджа
Спартак Варна - Септември
Спортът по телевизията днес, 7 ноември
Мачовете по телевизията днес, 7 ноември
От Макларън: По-добре да загубим титлата, отколкото да фаворизираме пилот
Нумерологична прогноза за 7 ноември
Таро карта за 7 ноември, петък
Дневен хороскоп за 7 ноември, петък
Венера преминава в Скорпион на 7 ноември – ние ставаме най-важни
Вино за повод: Кои са най-добрите червени вина за подарък?
7 ясни знака, че тялото ви е изтощено
Влак ще свързва София със Скопие
Радев удостои посланика на Япония с орден
Зеленски и Желязков проведоха телефонен разговор
11 футболисти са номинирани за "Играч на годината" на ФИФА
Шофьор блъсна две пешеходки в София
Изграждат образователен център по морско обучение във Варна
Японската орбитална мисия Akatsuki окончателно замлъкна
Нова боя за покриви отразява 97% от слънчевата светлина
Опровергана е една от основните теории за строежа на Вселената
Blue Origin обяви дата за втория полет на ракетата New Glenn
Очевидци твърдят, че зелено на цвят НЛО e прелетяло над Китай
На Земята започнаха силни магнитни бури