Турският президент Ердоган е убеден, че новият завод на Фолксваген ще бъде построен именно в Турция. Той иска тази инвестиция на всяка цена. Защото от нея зависи много. Дойче веле информира какво пишат по темата две германски издания.
Ердоган е известен с предпочитанията си към автомобилите Мерцедес - още докато е кмет на Истанбул, поръчва автобуси за градския транспорт от тази марка, с които да замести дотогавашните икаруси. А когато става министър-председател, купува за ведомството си 10 мерцедеса на стойност 1,5 милиона евро. Самият той по онова време също кара мерцедес - реставриран S600. Напоследък обаче броят на фолксвагените в служебния автопарк на президента постоянно расте, разказва турският журналист Джан Дюндар на страниците на германския "Ди Цайт".
Дюндар припомня тези факти, за да обясни казаното от Ердоган на среща с председателя на Съюза на таксиметровите шофьори: "Фолксваген ще построи фабрика в Турция и в резултат от тази инвестиция всички вие ще получите фолксвагени". Президентът заявил освен това, че щял да помоли германския концерн да разработи специален модел за турските таксиметрови шофьори.
Към този момент медиите съобщаваха, че Фолксваген още се колебае между България и Турция. Да, в България работната ръка е по-евтина, но се твърди, че Турция е приела всички изисквания на концерна и е предложила държавни гаранции.
Ако успее да привлече Фолксваген
Всичко това не означава, че в предпочитанията на Ердоган са настъпили някакви съществени промени. Фолксваген не е станал любима марка на турския президент - той просто се нуждае от инвестиции, както в икономически, така и в политически план, убеден е Джан Дюндар. Защото никак не е лесно да се намерят инвеститори за една страна, в която режимът потъпква правовата държава и където е надвиснала заплахата от икономическа криза. Ако успее да привлече Фолксваген, Ердоган ще може да използва тази гигантска инвестиция, за да реабилитира режима си и да привлече и други концерни, отбелязва Дюндар в "Ди Цайт".
И вестник ТАЦ е на мнение, че би било голям успех за Ердоган, ако Фолксваген избере Турция. Точно в момент, когато той е изолиран външнополитически и е в сложни отношения както със Съединените щати, така и с ЕС, новият завод на Фолксваген в Турция може да послужи на Ердоган като доказателство за неговата благонадеждност. И още нещо: ако германският концерн дойде в Турция, може да го последват и други инвеститори, които досега заобикаляха Турция заради политическата ситуация и нарастващата правна несигурност, прогнозира ТАЦ.
Напълно разбираемо е, че турското правителство се опитва да привлече чуждестранни инвеститори, предлагайки държавни гаранции. Но е доста трудно да се има доверие на гаранциите на един режим, потъпкващ правовата държава. Ако потенциалните инвеститори биха държали повече на правовата държавност, отколкото на икономическите гаранции, това би било от голяма полза както за тях, така и за местното население, отбелязва Джан Дюдар в "Ди Цайт".
"България определено е по-добрият вариант"
А какво мислят читателите на ТАЦ и "Ди Цайт"? Един от тях коментира, че Турция съвсем няма да е първата не най-демократична държава, в която се произвеждат германски автомобили. А друг читател пише: "Всеки, който мине през индустриалните зони на Истанбул, Бурса или Маниса, ще види колко много германски фирми произвеждат там, осигурявайки десетки хиляди работни места. Тези фирми не са там, за да направят услуга на Турция или на Ердоган, а просто защото печелят добри пари".
България определено е по-добрият вариант, смята друг читател и добавя, че не разбира оптимизма на Фолксваген по отношение на Турция. Облаците над главата на Ердоган се сгъстяват, но той няма да се откаже лесно от властта. А това означава, че в следващите няколко години в Турция може да стане много бурно. Дали при това положение инвестицията на Фолксваген ще си заслужава? - пита читателят и заключава: "Дори и нещата да не се развият толкова зле, смятам решението на Фолксваген за крайно непредпазливо".
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Въпреки излишъка инвеститорите не очакват ОПЕК+ да спре увеличаването на добива
Пощенска банка инвестира в бъдещето – чрез хората си
Цените на производител в селското стопанство у нас нараснаха през летните месеци
Производителят на ракетите "Фламинго" се бори да спаси името си и да увеличи производството
Societe Generale ще изкупи обратно акции за 1 млрд. евро
Водещи финансисти очертават бъдещето на банковия сектор на „Еврозоната: Уравнения и решения 2025“
Пет зодии навлизат в най-щастливите си 30 дни за годината
Стоичков: 32 г. от деня, в който накарахме малка България да е световна и да мечтае
Скочиха цените на дизела и бензина, шофьорите недоволстват заради горивата
Въвеждат крути мерки заради забелязаната мечка в Карлово
Пощенска банка инвестира в бъдещето – чрез хората си
Дешан: Не очаквах да се мъчим на старта
Огромно име поема България при провал срещу Грузия!
ЦСКА взривява пазара с бижу на бразилски гранд!
В Турция се подиграха на България, акцентираха и върху автогола на Чернев
Трус в червено: ЦСКА маха ново попълнение
Левски затръшна вратата пред свой играч
Marilyn Manson е третият хедлайнер на HILLS OF ROCK 2026
Кенгурово цвете – красиво, но и с много претенции
Седмична нумерологична прогноза за 17 – 23 ноември
5 ризи, които никога не излизат от мода
3 бързи рецепти за кексови торти
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Снежана Апостолова изпълнява функциите кмет на Варна на 17 ноември
От 20 ноември започва работа „Зелената зона“ във Варна
Какво ще бъде времето във вторник?
Борисов: Германия остава наш водещ партньор
Мъж е с опасност за живота след сбиване
Не пропускайте да видите Леонидите тази вечер
SpaceX изстреля сателит за мониторинг на морското равнище: Мисия на НАСА и Европа
Космическа загадка: Звезди се раждат „от нищото“ в изолирана галактика
Най-тъмните места в Слънчевата система и във Вселената
Изненадващ обрат в магнитното поле на Земята
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.