Елена Калпакчиева
Държавната субсидия за железницата за месеците юли и август ще бъде преведена, а съкращения в персонала на БДЖ няма да има, както и няма да бъдат спирани влакове.
Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски след работна среща в Министерството на финансите, на която бяха обсъдени мерките за преструктуриране и оздравяване на дружеството.
Според Московски ръководството на БДЖ, транспортното и финансовото министерство са стигнали до споразумението да се възстанови напълно субсидията за железницата, която ще бъде изплатена до края на текущата отчетна година.
"Мерките, които трябва да предприемем краткосрочно, са по всякакъв начин да се намалят допълнително разходите на дружествата и да се увеличат приходите. Веднага след като започне новата сесия на Народното събрание, ще бъдат внесени промени в закона за т.нар. безбилетни пътувания или – пътуванията гратис. Ще бъдат предприети реални мерки, които да позволят както на служителите на БДЖ, така и на служителите на транспортна полиция реално да съставят актове, които да доведат до реална събираемост на санкциите от безбилетните пътувания. Там резервите са в милиони", допълни Московски.
Същевременно той съобщи,че ще бъдат внесени и промени в закона и ще бъде въведено утежняване за криминалното деяние за кражби както на части, така и на горива.
Третата оздравителна мярка, приета на срещата, е БДЖ да прехвърли от активите си сграден фонд или почивни бази на държавата. С тях ще бъде обезпечено плащането към Световната банка, която е кредитор на железниците. Лихвите по този заем в момента се погасяват от финансовото министерство.
По-рано през деня шефът на железничарския синдикат Петър Бунев прогнозира пред Investor.bg, че е възможно 60 влака да бъдат спрени и близо 1000 железничари – съкратени. Тези действия според него може да са част от мерките за повторно „оздравяване“ на БДЖ Холдинг, които ръководството на железницата трябваше да изготви до края на днешния ден.
В петък министърът на финансите Симеон Дянков постави ултиматум на ръководството на БДЖ, което трябваше да представи мерки за съкращаване на разходите на дружеството. Ако тези промени в железницата бъдат одобрени от Министерството на финансите ще изплатят държавната субсидия на железницата, която й се полага по закон.
Въпросната държавна помощ бе спряна от финансовото министерство през юли т.г., защото холдингът бе преустановил плащането си по заем, изтеглен от Световната банка. Тези средства, които държавата е задължена да изплаща на железницата, са жизненоважни за нея, а без тях БДЖ няма финансовата възможност да извършва нормално работата си.
В тази връзка миналата седмица изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев заяви, че ако държавата не поднови плащането на субсидията най-вероятно пътническите превози ще трябва да бъдат спрени от средата на август.
Според Бунев спирането на влакове ще се дължи главно на факта, че повечето от подвижния състав е в „окаяно“ състояние и има нужда от спешен ремонт.
"Друг е въпросът защо ръководството на железницата не изпълнява ремонтните си договори, за които говори. Нали са сключени договори за поправка на тези вагони, тогава защо не ги ремонтират? Тепърва ще проверим къде по веригата нещата не се случват както трябва“, заяви синдикалистът.
Според отчетни данни, които Бунев представи по-рано днес, през първите 6 месеца на тази година БДЖ е успяло да генерира с 20 млн. лв по-ниски приходи от предвидените в бизнес плана за 2012 г. Близо 15 млн. от тях не са достигнати, защото железницата е превозила 1 млн. тона товари по-малко от предвиденото по план. Останалите 5 млн. лв., предварително заложени в програмата на холдинга за 2012 г., не са постигнати, защото железницата е превозила с 1,5 млн. пътника по-малко от очакваните.
Синдикалистът съобщи още, че във връзка с "оздравителните" реформи голям брой железничари ще стачкуват още през септември.
Според бившия министър на транспорта Николай Василев спасяването на железницата изисква 4 основни мерки, които най-вероятно ще бъдат предприети от шефовете на холдинга.
"Нужно е навременно съкращаване на разходите чрез освобождаване на определен брой персонал. Приходите трябва да бъдат увеличени, като най-ефективно да се закрият линиите, които са губещи. Прекратяването на злоупотребите в холдинга като трета мярка също е от голямо значение. Кражбата на дизел трябва да бъде прекратена. Освен всичко това трябва да бъдат продадени всички възможни оперативни активи, като стари вагони и влакове, имоти и друг инвентар, който може да бъде даден на скрап“, коментира Василев пред Investor.bg.
За някои съкращаването на персонал и „орязването“ на някои линии, както и спирането на голям брой влакове, са мерки, които ще подействат „оздравително“ на дружеството. За други обаче тези промени ще окажат отрицателно влияние. Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) заяви пред Investor.bg, че тези мерки вероятно ще попречат на нормалната работа на НКЖИ и приходите на компанията ще намалеят драстично.
Ламбрев отрече да участва в кризисния щаб, който ще бъде свикан тази седмица във връзка с проблемите на железницата.
„Бих се радвал да участвам не в кризисен щаб, а в „анти-кризисен". НКЖИ няма право да взема решения и да се меси в ръководството на БДЖ, но промените, които то ще въведе, ще ни се отразят пряко“, допълни Ламбрев.
Още икономически новини от България четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Американските военни планират разделяне на Ивицата Газа и обезопасяване на само една зона
S&P 500 намали загубите в петък, но предпазливостта надделя на Уолстрийт
Германия отново променя плановете си за строеж на газови електроцентрали
САЩ позволиха изключение от санкциите за българските дружества на "Лукойл" до 29 април 2026 г.
Европейските пазари затвориха с резки спадове в петък
ЕС работи върху нов пакет санкции срещу Русия
Случаите на лупус са свързани с вирус, който почти всички носим
Храните, които намаляват мазнините в черния дроб
Симптоми за проблеми с червата - умора, раздразнителност и кожни обриви
Гърция застарява: ОИСР прогнозира сериозен недостиг на работници
Борисов за "Лукойл": Било каквото било - вече ще бъде, както беше!
Късна емисия
Везенков и Олимпиакос се изложиха в Милано
Готви се голям трансфер: Наш национал призна, може да заиграе в ЦСКА
Ще има ли България нов селекционер? Гонзо сяда на преговори
Де ла Фуенте приключи с Ламин Ямал!
"Сврака" дърпа Германия към Мондиал 2026
Вратар на Байерн и секси певица с два дни сватба + СНИМКИ
Дневен хороскоп за 15 ноември, събота
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Как да балансирате хормоните в 20-те, 30-те, 40-те
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
3 зодии с финансов късмет до края на ноември 2025
Българската гайда е на крачка от това да се превърне в културно наследство
Риба пришелец, дошла от океана, живее по-добре в Черно море
ЕС готви 20-я си пакет от санкции срещу Русия
Бащата на Илон Мъск е убеден: Америка е обречена
Човек със заплата от 10 000 лв. плаща по-нисък ефективен данък от човек със заплата 4000–5000 лв
Колко големи са заплатите на депутатите и президента?
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи