Млади шофьори успяват да вземат книжка без нито час шофиране по магистрала или главен път, пише "Телеграф".
Според настоящите правила обучаващите се по кормуване трябва да придобият опит и хна извънградски трасета, без да се уточнява от каква категория или какво натоварване. Заради липсата на обективен контрол обаче тези часове често се съкращават или въобще не се изпълняват. Това се случва, въпреки че според статистиката на Пътна полиция тежките пътнотранспортни произшествия със загинали и тежко ранени у нас стават предимно на извънградски трасета заради по-високите ограничения на скоростта.
"В момента имаме ситуация, в която огромна част от обучаващите се покриват основно шофиране в градски условия. След това същите тези пресни водачи се качват в автомобил и подкарват със 140 км/ч по магистралата, по която досега никога не са карали", коментира Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
Специалистите смятат, че пресните водачи у нас излизат на пътя без базови познания по каране извън града, изпреварване на път с едно двупосочно платно, спускане със завой, изкачване със завой, както и въобще управление на висока скорост до 140 км/ч, колкото е най-високото ограничение на скоростта у нас в момента. Във връзка с това със заповед на министъра на образованието Красимир Вълчев общите часове за кормуване бяха увеличени от 31 на 42, като се въведоха и задължителни 6 ч. извън населено място. От тях минимум 3 ч. трябва да са проведени на магистрала, а останалите 3 на скоростен път с интензивен автомобилен трафик. Бе въведен и задължителен минимален хорариум от 2 учебни часа за управление през тъмната част от денонощието, както и в условията на намалена и ограничена видимост.
Заповедта обаче все още не е влязла в сила, тъй като съгласно закона за движението по пътищата този тип промени се правят съгласувано с министъра на транспорта. За да се въведат промените в хорариума, подписани от него трябва да бъдат промените в наредбата за шофьорските курсове, която мина на обществено обсъждане още през есента на 2020 г.
С промените в наредбата се въвежда обективен дигитален контрол върху провеждането на шофьорския курс, чрез който се елиминира човешкия фактор в лицето на служителя на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (б.р. по-популярна с бившето си название ДАИ). С това се стесняват възможностите за корупция и "затварянето на очите“ на контролиращия орган в случай, че по време на обучение не се спазва задължителната учебна програма както като вид подготовка, така и като брой часове. "Просто идва проверка от ДАИ, преглеждат едни хартиени картони. В тях съответно е записано, че всичко е било преподадено. И толкова, всичко е наред", обяснява Георгиев. С промените в наредбата тази система ще се дигитализира, а контролиращият орган няма да има пряка намеса над данните.
Идеята на информационната система е тя да генерира твърди доказателства, че съответният учебен час наистина се е провел. Това ще се случва чрез следене и записване на местоположението на учебния автомобил във всеки един момент по време на обучение, както и неговата скорост на движение. Системата, чиито конкретни специфики още не са уточнени, ще дава информация кога и за колко време инструкторът и курсистът са били във физическа близост характерна за обитаването на един и същ автомобил. Това ще се случва чрез четене на код от смартфона на курсиста на смартфона на инструктора. Така системата ще анулира учебния час във всеки случай, когато двамата са разделени един от друг за повече от 5 минути. Така инструкторите няма да имат друг избор освен наистина да проведат часа с продължителността по норматив. Системата също така ще верифицира учебен час за магистрала, само ако открие, че геолокацията на автомобила е съвпадала в продължение на 1 час с магистрално трасе. Няма да бъде възможно и електронното приключване на курса без всичките 42 ч. да са завършени.
Няма яснота обаче кога и дали промените ще бъдат приети. Причината е, че от транспортното министерство искат браншът да се обедини зад текстовете. "Предложените промени в наредбата не се приемат еднозначно от браншовите организации. На проведените многобройни срещи, както и в хода на общественото обсъждане бяха изразяват противоречиви становища", заявиха от министерството. При последната среща на министър Росе Желязков с браншовите организации на 18 февруари 2021 г. противниците на наредбата са били приканени да дадат своите бележки и предложения. Крайният срок за това е изтекъл миналия петък, а експерти на ведомството тепърва ще разглеждат постъпилите становища.
Съгласно промените в наредбата за шофьорските курсове вече всички инструктори задължително ще трябва да са на трудов договор към лицензирана автошкола. Целта е да се ограничи нелоялната конкуренция, при която автошколи пестят средства от данъци и осигуровки, а държавата пропуска значителни приходи за бюджета. Въвежда се и изискване за квалификация на инструкторите, което преди се заобикаляше и по тази причина в бранша попадаха хора без методически и обучителни умения.

Кадър на деня за 25 октомври
Германските компании дават на Китай тайни, които може да им излязат скъпо
Използването на стейбълкойни за плащания е скочило 70% след американските регулации
Кой дари на Пентагона 130 млн. долара за заплати на военните?
Airbus: Европа трябва спешно да подсили военните си способности
Moody's сви кредитната перспектива на Франция на фона на политическата криза
Питка на конци с кисело мляко за Димитровден (РЕЦЕПТА)
Дете на 10 години падна от скала в района на Седемте рилски езера
Пет зодии се отличават с добрината си
България е на второ място в Европа по субективна бедност
Централна прогноза
Бат' Венци: Писна ми от простотии! Дано грешките на Вуцов не са фатални за него
НА ЖИВО: Левски - Добруджа 3:0
Лудост! Съндърланд тресна Челси като гост и излезе втори!
На финал! Пореден "валс" на Синер във Виена
Брентфорд - Ливърпул
13 от 13! Баварският експрес мина и през Гладбах
Дневен хороскоп за 26 октомври, неделя
Седмична таро прогноза за 27 октомври – 2 ноември
6 рецепти за апетитни кюфтенца
Любовен хороскоп за 27 октомври – 2 ноември
Връщаме часовника с час назад на 26 октомври
Кои билки и подправки, освен босилек и чесън, помагат при високо кръвно?
Волейболният Черно море загуби инфарктно в Монтана
Втора победа за хандбалния Спартак
Дете е паднало от скала в Рила
Над 100 депутати са отсъствали без основателна причина от работа през септември
Черно море изпусна да бие Славия като гост
Няколко чешми край Варна са с негодна за консумация вода
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс
Учените съставиха най-големия в историята каталог на галактическите купове
Русия ще достави на Луната първите елементи за лунна станция до 2034 г.
„Най-евтиният в света“ хуманоиден робот струва само 1370 долара (видео)
Суперземя в съседство може да е най-доброто място за търсене на извънземен живот
Астрофизици са близо до разгадаването на тайната на неутриното