Час на класния ръководител в 9-и клас на едно от столичните училища. Всъщност часът отдавна е минал, но учениците стоят по местата си, а преподавателят продължава своя урок.
Случаят е съвсем истински и отскоро. Преподавателят е подп. Виолина Вълева, която води часове по начална военна подготовка на ученици в 9-и и 10-и клас. Иначе извън тази нова и за нея дейност, подп. Вълева е началник на сектор „Връзки с обществеността и международна дейност“ във Военна академия „Г. С. Раковски“.
„Имаше нужда от още един човек и аз се включих по желание. Знаех, че ще е допълнително натоварване за мен, но въпреки това реших, че ще бъде приятно предизвикателство да усетя духа на днешното училище отвътре“, разказва тя. Още 9 нейни колеги от Академията от декември миналата година са и преподаватели в училище.
Начално теоретично обучение имат деветокласниците и десетокласниците в цялата страна. В София общо 77 военнослужещи и цивилни служители от военни формирования преподават в 707 паралелки в 154 средни общообразователни училища.
Подп. Вълева казва, че има ученици, които се интересуват от тази сложна и непозната материя, и такива, на които не им е интересно, но не пречат на останалите.
„Нямам проблеми с дисциплината, което е предизвикателство особено за тийнейджърската възраст. Дали защото съм нов човек или защото отивам при тях с униформа, но не мога да се оплача от липса на внимание“, смее се тя.
Вниманието всъщност стига до там, че учениците й предават поздрави по други хора и питат кога пак ще дойде.
"Облечени в униформа, ние трябва да сме образец за пример, ние сме белязани с тази униформа, тя задължава. Един път учителят да направи грешна стъпка, това е показател за учениците. Няма как после той да има авторитет сред тях", категорична е тя.
Петте часа теоретично военно обучение са задължителни. В девети клас учениците се запознават със същността на гражданско-военните отношения, какви са действията за оцеляване при актове от терористични, екстремистки и престъпни групировки и военни действия, както и при откриване на невзривени бойни припаси, какви са задълженията на гражданите по отбраната на страната. Те научават и за оказването на помощ на населението от въоръжените сили при кризи от военен характер, и за спасителните и евакуационни дейности с участието на въоръжените сили.
Десетокласниците се запознават с историята и настоящето на въоръжените сили, с въоръженията и екипировката на военнослужещите във видовете въоръжени сили, с мисията и задачите им. Останалите часове в 10-и клас са посветени на операциите и мисиите извън територията на страната, на целите и задачите на резерва на въоръжените сили. Учениците в 10-и клас научават и как могат да бъдат приети на военна служба и на служба в резерва на въоръжените сили на Република България.
Как подп. Вълева се подготвя да застане пред класа? „Приемам това като мисия и всеки път си задавам въпроса как да започна, за да привлека вниманието им и да остане нещо в главите им“, казва тя.
„Предизвикателство е и за нас, и за учениците, защото аудиторията е съвсем различна, една тийнейджърска възраст, в която децата ги вълнуват какви ли не други неща“, обяснява Виолина Вълева, която има син в 12-ти клас и дъщеря в 8-ми клас. Тя смята, че именно родителските й задължения й помагат да се справи със сложната задача да приближи армията до младежите.
Подп. Вълева влиза в часове на класния ръководител, в които се преподава началното военно обучение, в 4 училища в 9-и и 10-и клас. Графиците се изготвят в Централното военно окръжие с координатите и телефоните на училищата, а после всеки се справя сам със задачата да бъде педагог.
Освен това ангажиментът е допълнителен за работещите в Министерството на отбраната и военните формирования към преките им ежедневни задължения. Понякога за деня часовете са два в две различни училища и времето е още по-строго разчетено.
„Всички професии си имат трудности. Най-важното е човек да обича това, с което се занимава и да го прави с желание, тогава той преодолява всички трудности. Удовлетворението е едно простичко "благодаря" и това, че си свършил работата, че даденото тържество, честване или мероприятие, което съм организирала, е минало както трябва“, обяснява тя. По думите й във всяка професия има хора, които работят и дават всичко от себе си и такива, които неглижират дадената дейност.
Виолина Вълева споделя наблюденията си, че учениците в 9-и клас са малко по-активни и питат повече. Общо взето най-интересно им е било за различните категории военнослужещи, за званията, и как може да се влезе в армията. Любопитен факт е, че момичетата също се интересуват от военната тема и задават доста въпроси.
„От разговори с други колеги разбирам, че 50 на 50 се делят учениците, които са будни и се интересуват от тематиката, докато останалите неглижират“, обяснява тя. Темите са доста обширни и е трудно всяка от тях да се смести в един учебен час, особено когато аудиторията не е запозната с материята, както е в случая.
Интерес сред децата предизвиква и помощта, която военните оказват на населението при бедствия, аварии и катастрофи.
„Имаме презентации със снимков материал, но е недостатъчно. Учениците искат да видят оръжието, с което е въоръжена армията. Засега това може да се случи при провеждането на дни на отворените врати и в навечерието на празници на различни военни формирования“, допълва подп. Вълева.
По думите й очаквано армията се асоциира от учениците с въоръжението и техниката и затова докосването до оръжие би ги привлякло още повече.
Според нея срещата с подрастващите е важна и заради възможността да се популяризира това, което прави Българската армия и да се формира знанието, че тя не съществува сама за себе си, а в защита и в помощ на населението.
Подп. Вълева, която е завършила средното си образование в Плевен, си спомня, че в 10-и клас самата тя е имала занятия по военна подготовка и е била на двуседмичен лагер в Обзор.
„Тогава не съм си давала сметка, че само след една година ще кандидатствам във военно училище и ще стана офицер“, смее се тя.
Началната военна подготовка е въведена на база Закона за резерва и Наредба към него. Полковник Димитър Мешков, началник отдел "Столичен" в Централно военно окръжие, също казва, че учениците имат желание най-вече за практически занимания.
„Интересът е доста голям, но може би малко ги разочароваме, като не им даваме да се докоснат до оръжие в тези часове. В дните на отворени врати в Министерството на отбраната и военните формирования е възможно да видят военна техника и снаряжение. Специално в София имаме добро взаимодействие с Националния военно-исторически музей и предстои ученици да посещават музея, като там има почти всички образци техника, с която разполага Българската армия в момента", обяснява полковник Мешков.
Съгласно Наредбата, практически занятия ще се провеждат само в университетите и то по желание. Засега има интерес от Софийския университет и Нов български университет, които проучват условията. Готовност да провеждат такава подготовка имат за момента Военна академия и НСА.
Намеренията са началната военна подготовка да бъде разширена извън висшите училища за нестуденти и да се провежда вечер.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.