Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър. Те се отнасят за товарните автомобили с тегло между 3,5 тона и до 12 тона и ще са в зависимост от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя, по който ще се движи.
Това предвижда приетата днес от Министерския съвет Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Тарифата е нова и след влизането й в сила ще замени сега действащата.
Цените на е-винетките за всички категории пътни превозни средства остават непроменени. Уикенд винетката за леки коли е 10 лв., седмична - за 15 лв., месечна - за 30 лв., тримесечна - за 54 лв. или годишна - за 97 лв.Камионите и автобусите с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще продължат да ползват е-винетка до въвеждането на тол системата, не по-късно от 1 март 2020 г. Цените на дневните, седмичните и месечните винетките за тях остават без промяна. Дневната винетка за всички превозни средства над 3,5 тона струва 23 лв.
За превозните средства с обща технически допустима максимална маса между 3,5 и 12 т, екокатегория Евро 0, I или II, седмичната е-винетка остава 53 лв., а месечната - 105 лв. За екокатегория Евро III, IV, V или EEV - седмичната е-винетка е 40 лв., а месечната - 80 лв. Седмичната винетка за тежкотоварните камиони с маса над 12 т и с екокатегория Евро 0, I или II струва 87 лв,. а месечната - 174 лв. За емисионен клас Евро III, IV, V или EEV седмичната винетка е 67 лв., а месечната - 134 лв.
Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория - клас Евро 0, I или II - 7 ст. на километър. Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда.
Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър - за първи и втори клас пътища.
Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. на километър - за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър - за втори клас пътища.
Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно - от 4 ст. до 8 ст. на километър за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. на километър за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. на километър за втори клас път.
С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси - 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси - 750 лв., за автобусите - 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.
Ако водачът откаже да плати компенсаторна такса на място, той трябва да заплати т.нар. максимална тол такса, за да продължи пътя си. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси - между 71 лв. и 146 лв., за товарен камион с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси - от 119 лв. до 242 лв., и за автобусите - от 24 лв. до 49 лв.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
От протест към адаптация: как социалните мрежи приеха австралийската забрана за тийнейджъри
Канада: Светът може да постига напредък и без САЩ
Ще има ли София заведения със звезди Michelin?
DHL залага на експанзия в Саудитска Арабия с център в Рияд за 130 млн. евро
На манията по матчата ѝ трябва отношение като към шампанското
Властта е против промени между двете четения на бюджета, опозиция и синкидати готвят протести
Силен снеговалеж в района на Витоша
Шкварек: Демографията е съдба, не духовенството и културата са съхранили българите
Иван Лишков: По-трудно е да опитомиш жито, отколкото живо същество
Иззеха 30 кг канабис и задържаха 7 души в Стара Загора
"Лудогорец" се завърна към победите в дебюта на новия треньор
От Макларън се извиниха на Ландо и Оскар
Хьогмо: Много съм доволен, титлата е възможна
Слаб Лудогорец победи в дебюта на новия треньор
Парма прекъсна "сушата" и продължи кризата във Верона
Дневен хороскоп за 24 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 24 – 30 ноември
5 зодии с късмет в любовта в последната седмица на ноември
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Какви промени ви носи новата 2026 според датата на раждане
Седмична таро прогноза за 24 – 30 ноември
С 0,1% се е повишила стойността на малката потребителска кошница през октомври
Създават нов вариант на регистъра за електрически превозни средства
Патриарх Даниил: Живеем в политически бурно време
Пенсионерите в Гърция получават увеличение на пенсиите със 250 евро, а в България кога?
Министерството на Мъск вече е в историята
Михаил Миков: Възниква по-големият въпрос за това накъде върви България
Изключителни темпове и мащаби на загуба на лед при ледника Хектория
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила