Евентуалната забрана на двигателите с вътрешно горене няма да сложи край на мотоциклетизма, а напротив – ще отвори нови възможности за създаване на модели от ново поколение и на технологични иновации. Това коментира Илия Левков, председател на националната браншова организация „Индустриален клъстер Електромобили“ в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.
"Двигателите с вътрешно горене отдавна са приключили технологичното си развитие. Те имат КПД от 40%, докато електрическият двигател е тих, но неговото КПД е 90%. Той е и много по-устойчив и няма какво да му се развали, защото в него няма триещи се части“, категоричен е той.
Гостът добави, че често срещаните възражения по отношение на батериите на електрическите двигатели са базирани на преувеличени представи у хората. „Това, че батериите тежат 300 кг, не означава че това е само литий. Да, литият е опасен и взривооопасен. Но в една батерия има само около 1 кг литий и дори по-малко. Тепърва настъпва ерата на графена, на желязо-фосфатните батерии. Тепърва ще има бум на технологията. Тези батерии са категорично рециклируеми. Има 3 завода във Франция и Германия, които рециклират литиево-йонните батерии на 99%. Затова мога да кажа, че това е страхотен потенциал за развиване на бизнес и в България“, добавя той.
Предложената забрана на двигателите с вътрешно горене ще съсипе голяма част от удоволствието да се карат мотоциклети. Електрическите мотори отнемат най-хубавото – звука и усещането за свобода. Така си ограничен да се наслаждаваш на хобито си, каза Лилия Осойска, председател на Сдружението на жените мотористи в България.
По думите на Осойска все още няма достатъчно данни колко издръжливи ще бъдат тези електрически двигатели на моторите и до каква степен те наистина са екологични чисти, защото макар двигателите на електрическите мотори да не замърсяват, не е ясно какво ще се случва с батериите, къде ще се изхвърлят и дали напълно ще се рециклират.
"Животът на един конвенционален двигател е много дълъг. Мотори с такива двигатели издържат десетки години. В САЩ ги карат по половин милион километра и това е достатъчно основание един такъв издръжлив двигател да се определи като доста екологичен”.
Левков е оптимист за бъдещето на мотоциклетизма и не смята, че новите технологии и евентуалната забрана на двигателите с вътрешно горене в ЕС ще му навредят.
Засега пробегът на един мотоциклет с електрически двигател е около 180 км, но Левков смята, че това тепърва ще се развива и на този етап постигнатото е впечатляващо и функционално. „Така или иначе с мотора не може да се кара от София до Варна на един дъх, трябва да се почине някъде и може да се използва възможността за зареждане“, смята той.
Гостът е оптимист и за мрежата от зарядни станции в България. „На база на съществуващите електромобили в България мрежата от пунктове за зареждане изпреварва пропорциите в някои западни страни. По последните данни на министерството на транспорта електромобилите бяха около 6000, според пътна полиция те са 4600. Когато имаме точни бройки, ще видим точната пропорция. Но при всички случаи в развитите страни на всеки 10 електрически автомобила има 1 зарядна станция, докато при нас пропорцията е 1 станция на всеки 2-3 автомобила, което е много по-добре“, отбелязва той.
Според него всеки един производител вижда в електрическите двигатели това огромен потенциал. „Сега има цяла палитра от възможности и модели, които са електрически. Не вярвам производителите на мотоциклети да спят, сигурен съм че ще има страхотни модели.
"Цените ще бъдат по-високи, но с оглед на потреблението и увеличените продажби цената ще падне. До 2030 г. електрическите превозните средства ще имат същите цени като тези с двигател с вътрешно горене“, убеден е той.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
ЕС опитва да ускори модернизацията на енергийните мрежи
Ивайло Николов: Има обществена и институционална съпротива срещу онлайн режима на дигиталното евро
Samsung SDI ще доставя стационарни батерии за клиент в САЩ в сделка за 1,36 млрд. долара
Ръстът на потребителските цени в Китай се ускори до най-бързия темп от над година
ЕС договори свиване на парниковите емисии с 90% до 2040 г.
Прогнозите за свръхпредлагане тласкат цената на петрола нагоре*
Късмет и щастие за три зодии в периода след 10 декември
МОСВ: Черно море не е замърсено от заседналия край Ахтопол танкер Kairos
Бизнесът за бюджета: "Трябват ни едни пари" - не може това да е разговорът за държавата
Д-р Брънзалов: Политиците не искат по-добро финансиране на здравеопазването
Анализатори: Протестиращите могат да ускорят свалянето на правителството
Петков призова за масовост на протеста: "Борисов и Пеевски да си тръгнат" (+ВИДЕО)
Байерн никога не се предава и обърна Спортинг с агресия
Сенсей Петко Чирпанлиев разкри най-важните уроци
Киву обясни защо Интер падна от Ливърпул
Ботев притиска БФС: Незабавна отмяна на наказанието на Херо!
Флик: Радвам се на обратите, но е добре да вкарваме първи
Лудогорец с невиждано "зимно" пропадане
10 ястия за Игнажден
Кога кашлицата трябва да ни притеснява?
Как да преобразите дома за празниците с почти нулев бюджет
5 лесни коледни рецепти за по-малко от 1 час
3 неща, които могат да се случат на 12/12
Нумерологична прогноза за 10 декември
България е на първо място в ЕС по деца пушачи
Иззеха близо 370 л алкохол и 3 сепаратора от бивш казан във Варненско
Внимание родители! Храна от детската кухня във Варна днес ще закъснее
Един човек е загинал във "войната" по пътищата за денонощие у нас
Борисов готов да говори за оставка, след като българите започнат да теглят евро от банкомата
Виц на деня - 10 декември
Комета може да унищожи Земята, твърди религиозен лидер
Астроном от НАСА с научни доказателства за произхода на Коледната звезда
Китай бързо настига САЩ в научните постижения
Температури до -98°C: Къде се намира най-студеното място на Земята
Под Гренландия са засечени температурни аномалии
Телескопът XRISM е открил хлор и калий в останките от свръхнова