По вода за $17 млрд.: От Солун до Белград към Централна Европа

Балкански канал ще свързва Морава с Вардар до Дунав
3 авг 2017 20:11, Анисия Иванова
97
По вода за $17 млрд.: От Солун до Белград към Централна Европа
Снимка: Reuters, архив

Грандиозен проект на стойност 17 милиарда долара ще реализират съвместно Гърция, Сърбия и Македония, в рамките на който се предвижда Солун да се превърне в ключов център за превози до Централна Европа, привличайки интереса и на Китай, съобщава електронното издание на гръцкия в. "Прото тема".

Амбицията на гръцкия премиер Алексис Ципрас е да свърже името си с този мащабен проект, който се очаква да промени геостратигическото значение на Солун.

Става дума за свързване по вода на втория по големина гръцки град с Белград и Централна Европа с помощта на реките Вардар и Морава.

Балканският канал ще бъде с обща дължина 650 километра и преминавайки през Гърция, Македония и Сърбия ще стига до р. Дунав. Това ще е речен път с общоевропейски мащаби. С него през Дунав ще се стига до страни от Централна Европа и не само дотам, пише още изданието.

Проектът е приоритетен за правителствата на Сърбия, Гърция, Македония, а също и на Китай, който се интересува от намирането на алтернативни пътища, по които стоките най-бързо и при най-ниска себестойност да стигат до Европа.

За него е било разговаряно и на неотдавнашната среща на Ципрас в Солун с неговия сръбски колега Александър Вучич. Тогава Ципрас каза, че проектът е с огромно значение за Гърция, Сърбия и цяла Европа, тъй като ще свързва Егейско море с река Дунав.

Целта на проекта е също и да свързва Средиземноморието с Централна Европа чрез различни водни пътища, така че превозите най-бързо да бъдат пренасяни от пазарите в Китай до стария континент.

Привържениците на канала Вардар, Морава, Дунав смятат, че проектът ще подпомогне превозването на стоки до пазарите на Централна и Северна Европа, а също и до Кавказ и Черно море, като по този начин съществено ще бъде занижена ролята на морските превози през Босфора, отбелязва вестникът.

Смята се, че при изграждането на канала трудните места на реките ще бъдат заобикаляни с изкуствени канали, а близо до границата между Сърбия и Македония се предвижда да бъде изграден изкуствен канал, дълъг 30 километра, който ще свързва река Морава с Вардар.

Белград подкрепя горещо реализацията на проекта, който ще даде възможност на страната да получи търговски излаз на Централна Европа и Средиземноморието, тъй като след разпадането на Югославия Сърбия няма излаз на Адриатика.

На свой ред Китай смята Сърбия за важна част от "новия път на коприната", чиято цел е китайски стоки да стигат бързо до пазарите на Европа.

При посещението си в Белград през 2016 г. китайският президент обсъди подробно изграждането на канала, а китайската компания Чайна Гезоба Груп Корпорейшън подписа протокол за разбирателство със сръбското правителство и му връчи цялостен проект, пише още гръцкото издание, цитирано от БТА.

Вестникът припомня, че не за първи път се говори за плавателен канал, който да свързва Солун с Белград и Централна Европа, и че тази идея е стояла още в средата на 19 в. след създаването на мощната Австроунгарска империя, когато Виена е стартирала план за излаз на Егейско море.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
1
 
8
 
! Отговори
шматка преди 6 години
До 19В кой проект.Ти къде видя проект.Аз виждам политическо бръщолевене за пред простолюдието.
22
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Определено идеята е по-добра от на правешкият ***, едно време!!!!
21
12
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това ми се вижда обективно реализируемо и икономически ще даде тласък на цитираните държави... а монокнижния ленторезец дали има какво да изфъфли по въпроса... барем едно конгратилейшън...
20
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само 17млрд? Че то толкова само Станишев и Нинова откраднаха...
19
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен"Всичките премиери бяха на посещение в Китай. Само нашия го нямаше. Щото не го броят за жив."---Как же го броят за жив китайците, като не го знаят? А, ако го знаеха, нямаше са го бръснат и за сли-ва.
18
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До АнонименТова е все едно да се свържат с канал Струма и Искър .. ама няма вода .. Тя водата от Дунава не е Сръбска собственост.. да отбива коритото на реката .. Кой ще им позволи----Хахаха!Ами прочети си урока за нивото на водата,за скачените съдове,за шлюзове и т.н.!
17
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това е все едно да се свържат с канал Струма и Искър .. ама няма вода .. Тя водата от Дунава не е Сръбска собственост.. да отбива коритото на реката .. Кой ще им позволи..
16
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А ЕС какво мисли по въпроса?За един премиер питам.
15
7
 
20
 
! Отговори
упс... преди 6 години
А, защо ние не сме включени в този проект?Китай, Русия - пристанището на Черно море в Новоросийск - оттам до едно от нашите пристанища във Варна или Бургас и по жп линията в западна Европа!Защо игнорираха по-краткия път през Бг????Защо ЕС и ЕК , и нашите задокеански партньори от САЩ ни пре---цакаха с Южен поток????Май вече не сме дори пешки, а са ни понижили до пионки в глобалната икономическа Игра!
14
1
 
10
 
! Отговори
Има и друг път преди 6 години
През Искъра, канал до Струма и по Струма. Каналът Искър -Струма е с дължина най-много 60 км. Трасето е много по късо и леко от това през Македония и значително по-евтино.
13
5
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Затова ли Германия и Франция купиха Солунското пристанище?Всеки ще намаже,а ние пак сме на...е...ни!Да върнат тогава и проектите за Южен поток и пазарите ни,за другите може,а за България не може,това е дискриминация!
12
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
FANTAZIITE SA BEZPLATNI CIPRASE
11
11
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Те и комунистите едно време щяха да правят плавателна река Вит от Плевен до устието на р. Дунав.И щеше да има пристанище Плевен. Ама тогава това бяха само болни фантазии и баламосване на простолюдието.
10
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само дека вода за канала няма..
9
7
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всичките премиери бяха на посещение в Китай. Само нашия го нямаше. Щото не го броят за жив.
8
12
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ГЛУПОСТИ,СЪРБОГРЪЦКИ МЕЧТИ...17 МИЛИАРДА ХАХАХАХА...17 МИЛИАРДА Е ПОЛОВИНАТА БРУТЕН ПРОДУКТ НА СМЪРДИЯ А ЗА ГЪРЦИТЕ ДА НЕ ГОВОРИМ,ТОВА ИМ Е ЕДНА ДВАЙСТА ОТ ВЪНШНИЯ ДЪЛГ....
7
8
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А българия, пак а заобикалят китайците. И милиардите долари печалба от транзит. Ни така е при герб. Некадърниците никой не ги иска
6
1
 
10
 
! Отговори
До № 1" преди 6 години
Объркал си времето ,,наборе", Вълко Червенков беше.От канала още има следи в,,Младост",при регенските къщи го зариха.
5
7
 
21
 
! Отговори
Бай Пешо преди 6 години
Абе сърбе на върбе, никакви канали и инвестиции за тия руски п о д л о г и, само изолация и заобикаляне. Пътя за Европа през Европа е Гърция- България- Румъния - Унгария.
4
3
 
10
 
! Отговори
Ний бяхме първи преди 6 години
А това ,,отклонение " от Панчарево до ЦУМ което го започнахме при др.В.Червенков нямя ли да е включено в проекта.Другарите бяха проектирали този канал и бая ,,доброволни"трудови дни се дадоха там С песен ,оптимизъм и вяра в утрешния ден! А той се оказа Куков ден.И за Бузлуджа бая ,,доброволни" вноски дадохме.Социалист ли е,комунист ли е все тая-идеите са им утопични. То нали Ципрас има много излишни пари та му е лесно.А щом и Македония и Сърбия са насреща......по примера на др.Червенков..?????