1 млн. българи почиват в Гърция, имиджът на родното море е съсипан

След пандемията има търсене на други форми на туризъм - пешеходни турове
Обновена: 12 авг 2022 17:39 | 12 авг 2022 17:00, Анисия Иванова
258
1 млн. българи почиват в Гърция, имиджът на родното море е съсипан
Снимка: БГНЕС

Ако 2020 и 2021 година са катастрофални, няма защо да се хвалим с 60 или 70% ръст. Имиджът на българския продукт "морска почивка" е съсипан непоправимо и трябва да се насочим към пазари като Близкия Изток, за да развиваме развлекателен и хазартен бизнес. Трябва да се види в дълбочина и потенциалът на пешеходния, конния, велотуризма и други туристически продукти, които в България са незаслужено пренебрегвани. Това коментира Димитър Попов, собственик на туристическа агенци и член на Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ), в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Прогнозата на новия служебен министър, че тази година се очаква 70% ръст спрямо миналата, има основание, но "базата за сравнение не е правилна". Навсякъде в туристическия бранш сравненията в момента се правят, не спрямо 2021, а на база 2019 година.

"Още не можем да достигнем нивата от 2019 година по приходи и брой нощувки и сме поне 20% назад по груби изчисления, защото трябва да се видят данните след приключване на летния сезон". Освен това огромна част от нощувките не влизат в общата статистика, заяви Попов. До юни България е посрещнала над 2 млн. туристи, а в статистиката на НСИ за същия период са регистрирани 1,730 млн. нощувки.

Преди презастрояването България е имала най-добрия продукт "морска почивка", като броят на туристите от Дания, например, през 2006-2007 година е бил 120 хиляди, докато през 2019 той е спаднал едва на 30 хиляди, като от този спад печели туристическата индустрия на Гърция и Турция.

За това какво е отношението на България към туриста и българския туристически продукт може да се съди по факта, че "ние сме единствената държава в света, в която преди години се събираха подписи Несебър да бъде изваден от UNESCO, за да се отприщи инвеститорския интерес".

"Нещата започнаха да се пооправят, но в Дания "Слънчев бряг" все още е мръсна дума и родителите на тийнеджъри изпадат в ужас от мисълта да изпратят детето си там. Имаше риалити за това какво се случва в "Слънчев бряг" с тези туристи, които идват, а това са наши клиенти", разказа гостът

На въпроса как се излиза от такава ситуация, Попов каза, че желание има, но "хотелиерите мислят, че след като се пусне позитивна реклама, туристите ще си кажат: "О, то в Слънчев бряг не било така". Няма такова нещо. Хубаво е да има имиджова реклама, но е добре за момента да се забрави за морския туризъм, защото поне на традиционните пазари - Германия, Скандинавието, Великобритания - знаят какво е тук и няма какво да ги лъжем, че нещо драстично се е променило. По-добре да се насочат към друг вид туризъм", смята той.

"Проблемът не е, че 1 млн. българи почиват в Гърция, а че им харесва. Има повтаряемост. Средният турист, независимо дали е българин или датчанин, не обича изненади. Той се връща година след година в същия хотел, който му е харесал, и иска предсказуемост. Не иска да не може да намери къде да паркира колата си, да се бие за шезлонг и чадър на плажа, да го излъжат в сметката или да му вземат 6 лв. за минерална вода и 12 лева за цаца. Той е готов да си плати, за да няма такива изненади. А този турист, който всяка година ходи на едно и също място, той е този, който пълни чартърите и на него разчита туристическият бранш".

Полският и прибалтийският пазар се развиват добре в момента, но какво ще стане ако нискотарифните авиокомпании открият чартърни полети от полски градове до дестинации в Северна Гърция, например. Защото ценово нещата са много сравними там. Тогава бихме загубили и полските туристи, заяви Попов.

Крайно време е на морския туризъм да се погледне с много по-различно око и морските ни курорти да започнат да разчитат на съвсем различен вид туристи, категоричен бе гостът. Според него потенциалът е в Близкия Изток, от където туристите няма да идват само в най-активния летен сезон и няма "да лежат на плажа", а се интересуват от забавления и хазарт, но "трябва да се реши въпросът с визите".

Дори и да не се обръща внимание на Европа, то туристическият поток от това направление няма да се промени и ще продължава, допълни събеседникът. "Не можем да избягаме от имиджа, който към момента сме изградили. За да избягаме, трябва да съборим половината хотели, които са построени в момента, както в Испания. Имаме свръхпредлагане на леглова база. Легловата база на Черноморието е 1 милион и ако се запълни на 100%, то тогава туристите, не само няма да могат да седнат на плажа, те ще трябва да стоят прави".

След пандемията има огромно търсене на други форми на активен отдих, обърна внимание експертът. "Хората са били затворени, в карантини, с маски и изведнъж тръгнаха към природата - по-често в малки, индивидуални групи. Пешеходните турове се разпродават масово. Всичко е продадено. При нас също връщаме хора за конен туризъм. Това винаги е било хит, но ние го проспиваме", обясни туроператорът.

"Някои дори го наричат подигравателно "Айларипи-туризъм", но туристът плаща за преживяване извън хотелската услуга. Забравяме, че туристическата усуга далеч не се изчерпва с хотела. Къщите за гости в планините са пълни навсякъде и продължаваме да твърдим, че това е някаква малка ниша. Напротив - пешеходният туризъм е най-масовият след морския", обясни Попов.

Има ли фалити на компании в България вследствие на пандемията? Защо градският туризъм е нож с две остриета? Какви са тенденциите в развитието на изходящия български туризъм? Да очакваме ли ръст и в какви граници в цените на туристическите услуги през 2023 година и какви са факторите, които ще ги определят?

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


258
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
98
2
 
2
 
! Отговори
1 юли царево преди 1 година
да, това с боеприпасите:) искам квартира - двойна стая 75лв моля?????
97
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На златните бях за пръв път тази година. Ужас е. Няма да стъпя повече там.
96
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бях за 5 дни в Слънчев бряг. Не съм ходил от 10 години. Отврат. Няма сила, която да ме накара да отида там! Сега съм на Созопол. Малко по-добре е, но пак е далеч от нормалното. Проблема е горе долу следния: мръсотия, скъпотия, липса на качество, липса на парка места, липса на инфраструктура! Ако сега решихме да развиваме туризъм след 10 години може да се видят първите резултати.
95
5
 
9
 
! Отговори
Доволен съм преди 1 година
Бях в Приморско в къща за гости, не давам пари на мутри, чисто, конфорт но, в центъра, кърпите ги сменяха на два дни, стопанката лъчезарна, за 20 лв на нощ през юли, има си хладилник, климатик, балкон, кеф, намерихме малко заведение с обедно меню за 6лв,вечее в едно капанче цаца и картофки, чат пат кръгла пица за 3.50, плажа беше чисто, водата кристал
94
2
 
14
 
! Отговори
Ясен преди 1 година
Трябва предлагащите услуги в бранша да се научат как се обслужват клиенти. В България гледат да вземат парите и не ги интересува, клиента.Нищо не получаваш за парите си. Примери бол!
93
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На нашето море не бех ходил от 1990 година и миналата година ходих и нема да стъпа посмъртно вече .
92
0
 
13
 
! Отговори
до 102 преди 1 година
а бедността идва от ниската култура и образование :)
91
1
 
4
 
! Отговори
ковидивитнайси преди 1 година
Нека почиват, но наесен маскирането да е само за тях.
90
0
 
5
 
! Отговори
Alex преди 1 година
Видя ли някой да вика я па я вероятно е от Долни/Горни Богров селян :)
89
0
 
20
 
! Отговори
Хахах преди 1 година
Защо ли да привличаме добре образовани хора които се интересуват от околната среда и човешките права?! Нека да привличаме забрадени комарджии, евала бате, такива като тебе лично бих ги пратил на почивка
88
1
 
6
 
! Отговори
Позитано 20 преди 1 година
До до 93 95 Така сме ние. Мразим богатите.Ама всички богати са наши рожби.
87
1
 
9
 
! Отговори
Според мен преди 1 година
тези, дето се уморяват от работа, никъде не ходят на почивка. :(
86
5
 
15
 
! Отговори
Я па я..! преди 1 година
Тези хотели пари струват. Ферарито също.Трябва да се изплащат.Кой ви кара да ходите там ? Жега , мръсотия, връщаш се от почивка пребит като куче и с празен джоб.Купети си каравана и на язовир или река. Риболов , природа , ядене и пиене. Това е почивка.
85
0
 
17
 
! Отговори
Р.Алибегов преди 1 година
Ауе, ейй, долу ръчичките от нашето мутроморие. Или бетономорие май бе, ауе все тая. Важното е надценките ни да са тройни а услугите мижави. А сега ме извинете, нямам време за пилеене, отивам да бия шамари на клиентите ни щот не ни оставят троен бакшиш
84
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всяка година четем едни и същи статии за родното море. И всеки път се оказва, че сезонът си е добре, туристи има и купонът си кипи както обикновено и всичко е наред.
83
1
 
7
 
! Отговори
Ганя Балкански преди 1 година
Абе откъде ги вземате тези туристи ?! Я да видим аз мога ли излъга няколко ей тъй както си лежа и си пия 12 годишното уиски ?!
82
4
 
4
 
! Отговори
До 86 преди 1 година
Абсолютно. Това трябваше да е следващата стъпка. Но нашите политици са страхливци и нямат топки.
81
0
 
17
 
! Отговори
до 86 преди 1 година
холандците се чудят как да се справят с огромната престъпност наркотиците и проституцията носят. Май не си живял достатъчно, а и май мозъчето не ти стига.
80
3
 
6
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 1 година
Миналия Уикенд бях в Огняново за 2 нощувки . Ресторанта беше много просторен , разгледах менюто и малко се колебаех - видях шопска салата 10 лева , Пилешки Дреболии по 12 лева , Специалитети по 18 лева .Реших да поръчам , един път се живее . Сервитьорката ми донесе Бира Бургаско и реших да допълня поръчката - и три филии хляб , мацката ме попита с усмивка - сигурен ли сте за хляба . После разбрах - порциите бяха по 1 килограм .
79
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма нищо очудващо в това! 20+ години селкси тарикатлък и "ден година храни" до това водят!! Нека им е - само така наречените хотелиери и ресторантьори са си виновни. Каквото повикало - такова се обадило. Продължавайте да терикатеете: цаца 15лв, фалшива ракия, развалено месо "панирано", шезлонг 25лв, и тн тн. Няма какво да изброявам. Който е ходил скоро, много добре знае.