Да се намеси ли държавата за цените на горивата?

Предложението е на транспортния министър, бизнесът и анализатори
Обновена: 15 мар 2011 15:08 | 15 мар 2011 15:08,
29
Да се намеси ли държавата за цените на горивата?
Снимка: БТА

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков съобщи вчера, че една от мерките, които ръководеното от него министерство ще предложи във връзка с високите напоследък цени на течните горива (бензин и дизел), е регулиране и на тези цени от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).

Не стана ясно засега дали предложението е за евентуално поставяне на „тавани“ на цените на производител, на търговци на едро, на търговци на дребно или и на трите вида цени.

Оказа се обаче, че запитаните от Investor.bg представители на бизнеса и анализатори не подкрепят такава идея.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Няма никакво основание според мен за регулиране от страна на държавата на цените на горивата у нас.

По принцип, европейската политика в тази област предвижда известни държавни регулации в областите, където съществуват т.нар. естествени монополи, като целта е именно да не се изкривява пазарната конюнктура.

Имам предвид, че в областта на електроснабдяването, водоснабдяването, телекомуникациите има определена инфраструктура. И държавата с намесата си гарантира, че до нея ще имат достъп и други пазарни участници (не само собствениците), а от друга страна – че собствениците на тази инфраструктура поради това, че са монополисти, няма да държат прекалено високи цените на дадената стока или услуга.

Ще конкретизирам с примери - за водоснабдяването на даден град не е необходимо да се строят няколко язовира от различни фирми (ако един е достатъчен), нито да се изграждат паралелни водопроводни мрежи до потребителите.

Същото се отнася и за електроенергийната мрежа, стигаща от даден производител на електричество до потребителите. А както знаем, цените на роуминга в ЕС също се регулират на европейско ниво.

При течните горива обаче въпросът стои по съвсем друг начин. Всеки (който има финансова възможност) би могъл да си купи цистерна за превоз на гориво и (или) бензиностанция, т.е. на този пазар има много участници и голяма конкуренция и няма логика държавата да се намесва.

А и смятам, че към момента ситуацията с цените на горивата у нас не е екстремна. Ще напомня, че на годишна база други също основни стоки, включително пшеницата, са поскъпнали повече от горивата. Освен това поскъпването на горивата е в световен мащаб.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Идеята за непазарно регулиране на цените на горивата у нас от държавен орган според мен е напълно неуместна.

Виждаме какви са резултатите от дейността на ДКЕВР при регулиране на цените на електронергията, като един от тях е липса на стимули в трите електроразпределителни дружества да влагат инвестиции в подобряване и разширяване на електроенергийната мрежа.

Мисля, че държавата би могла да насочи усилия при упражняване на по-строг контрол за спазване на вече съществуващите правила при търговията с горива.

А както виждаме, напоследък цените на горивата и на основните храни като цяло се вдигат не само у нас, а по цял свят. Голямо е поскъпването и на цените на някои метали, включително на златото.

Смятам, че ако държавата иска да направи нещо за понижаване на цените на горивата, то това е да облекчи вноса им от чужбина. Така конкуренцията на този пазар у нас ще се повиши още.

Друга мярка, също пазарна, е държавата да обяви обществена поръчка за избор на фирма, която да внесе от чужбина за определен период от време дадени обеми горива. Целта е те да бъдат продавани у нас с ограничена надценка. В този случай кандидати да направят внос на горива по държавната поръчка ще има само ако съответните фирми знаят, че биха могли да закупят от региона горива на по-ниски цени на едро от вътрешните.

Андрей Пръмов – финансист

Мярката за регулиране от страна на държавата в лицето на ДКЕВР на цените на течните горива според мен е напълно неприложима на практика. Мисля, че не е необходимо дори да се обсъжда.

Подобни мерки ми напомнят едни отминали времена. Не е работа на държавата да се намесва в процеса на ценообразуването на едни или други стоки, било то това да са и горивата.

Да не говорим, че ако за момент допуснем, че се въведе държавно регулиране на цените на пазара на течни горива, то това не само че няма да реши въпроса с цените им, а може да доведе до спекула и недостиг на горива на пазара.

Ако все пак държавата иска да направи нещо относно цените на горивата, то към момента това може да е упражняване на по-строг контрол при търговията на едро, за спазване на съществуващите законови правила и норми за отчетност при търговията с горива.

Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


29
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
1
 
6
 
! Отговори
SEB преди 13 години
Тези протести са умело режисирани като обществената енергия се насочва встрани от същината на проблема. Ако протестиращите можеха да мислят, щяха да протестират пред Министерство на правосъдието и районните съдилища.
8
1
 
4
 
! Отговори
илиян преди 13 години
ние сме много малка държава и тук е изключително важно да не се допускат монополи, но тук ние нямаме държава която да защитава интересите и да брани правата на гражданите и това е отвратителното. Ще ви припомня преди около 2 години точно лукоил баха направили в щатите няколкостотин бвнзиностанции в близост една до друга. моментално ги обявиха в монопол и ги принудиха да си ги продадат
7
0
 
3
 
! Отговори
SEB преди 13 години
Ключа към разбиването на олигопола е правосъдната система. Ако тя заработи с олигопола е свършено и ще си продадеш цистерната там, където ти е най-изгодно
6
0
 
2
 
! Отговори
Азъ преди 13 години
до 2Тва по икономикс в училище ли го изчете?В България ВСИЧКО е ОЛИГОПОЛ-създаден от политиците,за политиците и приятелите им-около 3000 фирми с дял от около 80 % на БВП.
5
2
 
3
 
! Отговори
Распутин преди 13 години
Как да оставиш такъв башибозук без надзор на цените? Той не търси пазарна реализация, а следва неотклонно конунктюрата за максимални печалби. Остава да почне да променя цените по 2 пъти на ден, миналата седмица бяхме свидители на промени всеки ден!!!
4
2
 
1
 
! Отговори
Азъ преди 13 години
Изяжте си дипломите!Не ставате за анализ-държавата има регулаторни функции не само на ниво цена.Основно в случая е ОЛИГОПОЛА.*** май и за търговци не ставате.Ако имате блокиран пазар,как ще си продадете цистерната?Въздухари!
3
1
 
8
 
! Отговори
Распутин преди 13 години
Поскъпването у нас си е абсолютна спекула и правителството е подведено от монополиста - рафинерията Лукойл. Нейната производствена цена за дизела в момента е най-високата сред всички в ЕС. За цяла Европа има единна средиземноморска плацова цена за дизел и всяка рафинерия в ЕС слага надбавка от 7 до 29 долара за 1000 литра за производствени разходи и печалба. Последната надбавка на Лукойл е 201 долара. В България акцизът е възможно най-ниският в ЕС - 315 евро на 1000 литра. В Словения е 430!!
2
1
 
8
 
! Отговори
SEB преди 13 години
Колкото по-малко се меси държавата, толкова по-добре работи една пазарна икономика. Ролята на държавата е да създаде условия за честна игра на пазара и равнопоставеност на участниците, а не да налага ограничения и да учавствува колкото може по-малко в преразпределянето на БВП. Големият проблем пред Бългрия е лисата на правосъдие и корупцията в съдебната система. Когато има ефективни наложени наказания за извършените престъпления, тогава и те ще намалеят.
1
1
 
2
 
! Отговори
BSP преди 13 години
NIE MATIM VODATA TE SE DARZAT ZA GLAVATA