Трудните времена също са добра възможност за развитие

Около това мнение се обединиха участниците в предприемаческата конференция на Investor.bg Founders Today
30 юни 2022 12:53, Петя Славова
Трудните времена също са добра възможност за развитие
Снимка: Founders Today

Трудните времена също са възможност за развитие, стига  компаниите да са били разумни преди това, да са поемали премерени рискове и да са осъществявали правилните инвестиции. Около това мнение се обединиха участниците в предприемаческата конференция Founders Today, която икономическият сайт Investor.bg организира. Специализираното събитие се проведе на 28 юни в хотел Hyatt Regency Sofia.

По време на първата част от програмата на Founders Today изявени представители на бизнеса и стартъп общността с дългогодишен и богат опит взеха участие в задълбочена дискусия на тема: „Предприемачеството в условия на висока инфлация, кризи и война – трудно, но и с много възможности“. Те обсъдиха възможностите за постигане на устойчив растеж в бизнеса, значимостта на предварителната подготовка и изразиха мнението си за настоящите финансови условия на все още твърде ниски, но повишаващи се лихви и висока инфлация. Модератор на разговора беше гл. редактор на Investor.bg Бойчо Попов.

Съоснователят и изпълнителен директор на Payhawk Христо Борисов изрази мнението, че на първо място в бизнеса трябва да бъдат служителите. „Дали е финансова криза, война или друго, всеки един бизнес има отговорност, а печалбите се случват благодарение на хората, които работят в тази компания", посочи той.

Според мениджъра „Бизнес развитие" в Nexo Георги Манолов обаче отговорността на един бизнес да подпомага служителите си е силно обвързана с това компанията да расте отговорно и да поема отговорни рискове в добри времена.

Нито служителите, нито клиентите трябва да страдат във времена на криза. Това заяви основателят и собственик на STOYANOV ENTERPRISES Никола Стоянов, който даде пример със случващото се със западните компании, които оперират в Русия, но заради наложените санкции прекратяват дейността си в страната. „Хората, които имат мрежа от магазини и имат бизнес в Русия, не трябва да страдат от това, трябва да си запазят позициите", заяви той.

По-различна гледна точка изрази заместник-управителят на Ingiliz Group Ремзи Ингилизов, който посочи, че живеем в ексцентрични времена и политическият живот трябва да подпомага бизнес живота. „Фирмите с дългогодишна история стават част от своите служители, но и част от своите клиенти. Заради политиката не би трябвало да се пренебрегват нито дългогодишни партньори, нито служители - това е екосистемата", допълни той.

Човек трябва да е отговорен, полезен и да носи стойност за обществото, смята директорът на управление Корпоративни клиенти в УниКредит Булбанк Крум Алексиев. Той изказа и мнение за отражението от ходовете за промяна на политиките на централните банки, и по-специално на ЕЦБ, в България. „Повишението на лихвите от страна на ЕЦБ какво означава за нас – преживяхме невиждан досега феномен от среда на негативни лихвени проценти. Сега очакваме да се нормализират, като хората с кредит ще имат по-високи финансови разходи“, посочи Алексиев.

Инфлацията работи по обратен начин, като „засилва“ бизнеса. Това мнение изрази Никола Стоянов и отбеляза, че вероятно лихвените увеличения ще охладят леко пазара, но ефектът от инфлацията ще бъде още по-силен.

По време на втората част от конференцията Founders Today се проведоха специални менторски сесии от типа блиц интервюта с представители на млади компании. Тя беше открита с ексклузивно видео интервю на технологичния редактор в Investor.bg Елена Кирилова с проф. Мартин Вечев, архитект и двигател на INSAIT - новият български компютърен институт. Той заяви, че пътят на създаване на успешен стартъп започва още с ученето, например на квантови технологии, после се попада на правилното място, оттам се влиза в инкубатор и се открива точната компания. „Науката се препокрива с предприемачеството“, категоричен е проф. Вечев.

Веднага след вдъхновяващото интервю присъстващите на събитието станаха свидетели на провеждането на специалните менторски сесии. Успешни предприемачи, извървяли пътя от добрата идея до нейното реализиране в устойчив и развиващ се бизнес, дадоха ценни насоки и направиха консултации на живо със създателите на 6-те отличени стартиращи компании сред всички кандидатствали по време на първия етап от проекта.  

Изпълнителният директор на Allterco Димитър Димитров обсъди как потребителите да оценят предимствата на мобилно приложение за храна Foodobox със съоснователя на компанията Джейн Димитрова. „Важни са резултатите. Трябва да имате реалистичен план, срещу който да получите оценка, каквото сте обещали. Трябва да го изпълните и да го представите и пред инвеститорите", посъветва Димитров и препоръча създаване на гъвкави решения в привличането на нови клиенти и разработване на стратегии, които да допринесат за по-ниски разходи на услугите.

В ролята на ментор на основателя на мобилната платформа за обучение „Млад изобретател“ Костадин Недев влезе основателят и главен изпълнителен директор на Ampeco Орлин Радев. По негови думи пазарът подсказва кога е подходящият момент за създаване на стартъп. Радев бе категоричен, че приоритет трябва да имат обучението и инвестициите в хората.

По време на менторските сесии Силвия Павлова, съосновател и управляващ съдружник в компанията за биокозметика с марката Woodenspoon, даде полезни съвети на Славена Радионова, основател на първата ферма, специализирана в производството на продукти от люти чушки Hotfarm. „Важна е идеята, да гоним една и съща ценностна система, дори да се разделиш с компания, но да се свържеш с друга, когато имаш клиентела, готова да купи отново от твоите продукти“, посочи менторът и допълни, че бизнес училищата ни учат на определени правила, но истинската магия е да създадеш свой свят.

За успеха на една компания е важно тя да има обратна връзка с клиентите, да се отчитат културните различия, да има комуникация. На това обърна внимание Емил Вагенщайн, главен маркетингов директор в Ozone.bg, в разговор с Димитър Димитров, съосновател и търговски директор на дигиталната платформа Foxcrop, която позволява свободна търговия без посредник между производители, ресторанти и магазини.

Не е важно колко е добра първата версия на даден продукт, важното е да накараш хората да се връщат при теб. Такъв съвет пък даде Мартин Куванджиев, основател на GoStartups, на Денис Иванов, основател на Vodoraslo. „Започни с един продукт, потребителите ще оценят, няма по-добре от това да имаш история“, заяви Куванджиев.

Веско Колев, главен изпълнителен директор и основател на Icanpreneur, проведе менторска сесия с Кристиан Койнов, управител на „Инфокол" и създател на електронен дневник за добри практики в детските години. За да се постигне добра ефективност, той посъветва да се познава конкуренцията и да се надгради продукта.

Генерални партньори на Founders Today са УниКредит Булбанк и Nexo. Събитието се организира с подкрепата на Алтерко.  Институционални партньори са „Индустриален Холдинг България“ АД, Френско-българската търговска и индустриална камара, Германо-българска индустриално-търговска камара, Българската стартъп асоциация (BESCO), Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, Betahaus Sofia, CEED Bulgaria, Sofia Tech Park, Асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) и Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE).

Медийни партньори на Founders Today са Bloomberg TV Bulgaria, сп. BusinessGlobal и Rabota.bg.
 


Още по темата: Founders Today
Още от
Спонсорирано съдържание

Спонсорирани публикации