Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"

Данъкът ще зависи от мощността и годината на производство
11 сеп 2018 07:00, Александър Попов
103
Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"
Снимка: Reuters, архив

Държавата обмисля да вдигне данъка на лекотоварните автомобили до 3,5 тона рязко от догодина. У нас е масова практика луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да се пестят данъци, пише в. "Сега".

Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.

Още по темата

По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.

С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват "данъчни" автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява  да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.

Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.

Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.

Модата на N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 - 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.

Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.

Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория.  Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне независимо от мощността им.

Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
104
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И стига сте плашили собствениците с тези проверки от НАП,разберете,че границите са отворени,че има българи с висока квалификация работещи високоплатена работа,регистрирали приходите си в НАП,аз за 10 години съм си обявил доходите в НАП!Стига сте плашили с проверки и доноси ,не сме в комунизма,всеки има глава на раменете си и носи отговорност за постъпките си!Плащам си данъците,обявявам ги в год дан.декларация и мога да си купувам Q5 всяка година,ако искам!
103
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Аз си купих нов джип евро 6 ,каква бе изненадата ми, че се облага с нисък данък,та какво съм виновен ,че някой във финансовото министерство е бил ЛОБИСТ и е гласувал такава наредба за облагане,аз работя в чужбина много тежка работа в отровна и опасна среда ,сега ме изкараха ВИНОВЕН ,че в жилището ми обявено като основно никой не живее и ,че съм виновен, че съм си купил нова кола ,а колко данъци съм платил що не питате!
102
0
 
1
 
! Отговори
До 101 преди 1 месец
2000 модела, а не единици
101
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
От 300 0000 , 2000 са с възможна двойна употреба- това са под 1%. Идеята е ясна, да вдигнат данъка на другите 99%
100
0
 
16
 
! Отговори
бай брадър преди 2 месеца
И освен онези със скъпите коли дето бълха ги ухапала, кой друг ще се сдобие със 100пъти по-висок данък мпс - дребния бизнес за всяка баничарка и бус до 3.5 тона. Хайде честито на бизнеса:)
99
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Чакаме да секне и "фалшив автобус" или всички 7 местни са за транспорт на пътници и е редно да ползват 20% оттъпка?!.
98
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
г...ски тикви с калинка отгоре. аз ще дръпна 50 бона ДДС на автомобила пък ме боли за данъка. Прах в очите да събираме от тези с Н1, а Майбаховете без ДДС!!!
97
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За товарните коли се плаща повече при:
- ГТП (прави се всяка година, вкл. и за нова кола, а не през две години, както е при останалите за нова кола)
- застраховки Гражданска отговорност и Каско
- винетка, ако се превозват товари
Отделно, че при по-габаритните коли се плаща повече за измиване, смяна на гуми, сервиз и т.н.
Ако ще изравняват с пътническите, да изравнят и застраховките, ГТП и винетките и ГТП през две години за нова кола.
96
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Много правилно, има доста коли с такава регистрация (вижте само обявите по сайтовете) с автомобили регистрирани като товарни, нямащи нищо общо с товарните.
95
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Всички товарни автомобили са с много малък данък. Ако искат да са последователни, да карат докрай. На всички бусове данъка да се двигне 100-200 пъти, на камионите също и т.н. Дали МПС-то е товарно или не, го определя прозиводителя, а не собственика, както си мислят онези 80%.
94
2
 
15
 
! Отговори
ми преди 2 месеца
Q7 с регистрация N1 - 7лв данък в Пловдив. пак там Голф 5 105 кс - 226 лв.
93
2
 
9
 
! Отговори
Недоволен преди 2 месеца
Някой от нап не работи а цъка минуси.
...
Хахаха
...
Не цъкай ми мисли как да ни ужилиш.
...
Предложения: данък пенсия, данък инвалидни, увеличение на ддс за животоспасяващи лекарства, намаляване на детски, вдигане на акциз за горива, вдигане на данък печалба.
...
Имам и други идеи, но дори тези са достатъчни да дръпнеш бюджета напред.
92
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Поредната промяна на закон насочен към ограбване на повече данъци от по-бедните и по-малко от по-богатите.
91
1
 
4
 
! Отговори
Недоволен преди 2 месеца
По отношение на данъците за товарни автомобили имам решение.
...
Дет се вика без пари дори на ексел за НАП и КАТ.
...
Дори с елементарна формула иф.
Колона товарни автомобили Иф=х6, давам го на НАП, иф=GLE, А5, А6, А7, Q7, Q5, Q3, X4, X3, пак го давам на НАП. Има още 100тина автомобили директно за НАП.
При има една друга група за проверка от НАП.
...
ТОВА Е. ЛЕСНО.
90
1
 
8
 
! Отговори
Недоволен преди 2 месеца
Лош материал.
...
Защо на всяка статия се стига до ГЕРБ, БОКО, БСП?
...
Всички са маскари.
...
Как е възможно да се защитават позиции на едната или другата страна на монетата?
...
Материалеее! Държавата ни гине в нищета и мизерия. Кво герб БСП патриоти Радев или слави.
89
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За нас българите коли над 1600куб и 100 конски сили са противопоказни защото мъжете се правят на мутри а жените на мутреси с купени книжки и като правило ! - Колкото по-мощна колата толкова по-скапано задкормилно устройство.
И защо изобщо се произвеждат автомобили по 6000куб и по 700конски сили като никъде не е позволено да караш с 200 или 300?
88
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Въпросът е как ГЕРБ да ни обере повече пари чрез данъците, които после ГЕРБ също ще присвои, както си прави по принцип. С тези промени, сумата на данък МПС ще нарастне с около 20-30% за България. Иначе доста грозно звучи лъжата, че собсвеника на МПС-то решава как да го регистрира - дали като товарно или като пътническо. Истината е, че това става според документите на колата и вида се определя от производителя.
87
1
 
11
 
! Отговори
Кратун преди 2 месеца
В суседната статия пише, че Баце обещал от 1.1.2019 10%-но увеличение на заплатите на администрацията. Ето къде ще отиват парите ви! Баце има избори да печели. Трябва да имидж да гради. Да го обичат и възхваляват. По същата причнина вкараха в гражданската отговорност и процент за борба срещу градушките. Защото едрите земеделци не си застраховали продукцията. Затова ще им я застраховаме всички ние, а те ще прибират обезщетенията.
86
1
 
7
 
! Отговори
Кратун преди 2 месеца
До Недоволен

1. Защото е по-лесно и по-бързо.
2. Защото така в бюджета ще влязат повече пари. Никой не се интересува реално от тарикатите.
85
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В повечето страни таксата на автомобилите до 3.5т се определя по формула, включваща обема на двигателя. Получава се т.нар. данъчна мощност, обикновено доста по-малка от действителната. Но страни като Франция и Германия въведоха чрез нова формула такса, базирана на емисиите СО2/км. Освен това за всеки 100см3 обем на двигателя за бензиновите коли има такса 2 евро, а за дизелите 9.5 евро. Има и други правила според годината на производство. Но май няма никъде другаде такива облекчения за N1.