Идва ли доминация на електромобилите? Ето 7-те причини защо

Скоро световният пазар на коли ще претърпи коренна промяна
25 сеп 2018 21:00, Красимир Ангелов
115
Идва ли доминация на електромобилите? Ето 7-те причини защо
Снимка: Reuters

Дали годините на автомобилите с двигатели с вътрешно горене са преброени?

Според Том Рафтъри от списание Forbes, вече можем да изброим седем причини, поради които бензиновите и дизелови двигатели съвсем скоро ще станат част от историята. Все още сме в началото на масовия преход към електромобилите, но той ще се случи много по-скоро отколкото всички очакват, смята експертът.

Ето 7 конкретни причини, които вероятно ще осигурят надмощието на електрическите коли в бъдеще.

Вижте какво става в Китай

Китай е най-големият автомобилен пазар в света и там има изискване за всеки производител, който присъства на пазара, да предлага поне 10% от колите си със задвижване с "нова енергия" (т.е електрическо). Тези 10% са изискването до 2019, за 2020 процентът скача на 12, а до 2020 вече трябва да са 25%. В резултат на това големите играчи на китайския пазар много бързо откриха електрификацията. Tesla също е тук – с разрешително за местно производство, но без местен партньор плюс договорка с Шанхай за строежа на първата гигафабрика за батерии извън Щатите.

Цените на батериите продължават да падат

През 2010 година цената на 1 киловатчас мощност на батерия струваше 1000 долара. До 2017 година тази цена падна до 200 долара и ще продължи да пада. Прогнозите на Илон Мъск са, че до 2 години 1 киловатчас ще струва 100 долара. Точно цената от 100 долара за киловатчас мощност се смята за точката, при която цените на електромобилите и конвенционалните автомобили ще се изравнят. Накратко, до 2020 година цените на батериите ще са спаднали с 90 процента и ще продължат да падат.

Но капацитетът им ще продължи да расте

Притесненията за пробега с едно зареждане на батериите продължават да се топят. Пробегът на литиево-йонните батерии расте с 5 до 8% на година, през 2020 година вече се очакват повече масови модели с пробег около 1000 километра. А това е напълно съизмеримо с постиженията на икономичните дизелови модели.

Електрическите батерии имат дълъг живот

Това е точно обратното на мнението, което се е наложило в обществото. Изследване на батериите, използвани при моделите S и X на Tesla показва, че след 270 000 пробег батериите са запазили 91% от оригиналния си капацитет. С други думи, на 30 000 километра се губи 1 процент от капацитета на батерията. Засега обаче няма достоверни данни за това как се представят батериите, използвани от другите производители на масови електромобили.

Електромобилите са по-надеждни

Най-малкото защото са по-семпли. Задвижващата система на един автомобил с бензинов или дизелов мотор съдържа над 2000 движещи се части, докато при електромобилите тази бройка е около 20. А анализ на данните от сервизното обслужване на определена бройка електромобили в Щатите показва, че обикновено те имат нужда от по-евтини и редки ремонти.

"Горивото" за електромобилите е по-евтино

Едва ли ще намерите място на света с изключително евтин петрол и много скъп електрически ток. За последните 12 месеца цената на петрола се покачи с 50% и нивата на цените му се влияят от твърде много политически фактори. Докато електроенергията е евтин консуматив и може да се добива и от възобновяеми източници.

Цените на употребяваните конвенционални автомобили ще се сринат

Електромобилите и хибридите вече са най-бързо продаваните коли на някои пазари. И тази тенденция ще продължи. А що се отнася до срива на цените на бензиновите и дизелови коли, то той ще започне с една мисъл: Защо да си купувам конвенционален автомобил, чиято цена след 3-4 или 5 години ще е много по-ниска? И това ще постави началото на края.

Още новини и анализи за автомобили четете в AutoMedia.bg


115
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
96
2
 
1
 
! Отговори
даа преди 4 години
както винаги бате бочко от банкя вижда в бъдещето. сега разбрахте ли защо ше строим аеца? верно докато го напраим и модата на ел автомоболите ше мине, ама ние у бг не бързаме за никъде нали.
95
0
 
1
 
! Отговори
Davigo преди 4 години
И за какво утрепахте арабите...
94
1
 
1
 
! Отговори
Язе преди 4 години
За пробег според производителя може и 2000км с едно зареждане.В реалността обаче от Сф до Бургас няма да минеш без зареждане.Това при скорост от около 100км/час.
93
5
 
7
 
! Отговори
шофер преди 4 години
Колата е бензин или дизел. Другото е електрокар.
92
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ще има още войни...............докато има нефт и газ!!!Има и други алтернативни технологии освен ДВГ, но има големи интереси............затова ще си карате трошките на бензин и дизел!!!
91
1
 
3
 
! Отговори
Cc преди 4 години
Както винаги *** много разбира, като не си способен да произведеш нещо не давай акъл на другите
90
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Карам ел велосипед, макс скорост 55км, изминавам между 30-60км с едно зареждане, капацитета на батерията ще започне да пада чак след 600 цикъла, до тогава ще съм навъртял между 18 000 - 36 000км. А платих за нея 500лв. Излиза почти двойно по евтино от мотопед който гори 1.5л на 100.(и то без маслото, ремъците, филтри, данък, гражданска ).
89
0
 
20
 
! Отговори
Бен Ган преди 4 години
Статията, че е ,,преписана'' и има много пропуски е факт.Но гореописаното ще се случи и е в ход, също е факт. Вие дето си лаете, никой не ви слуша, камоли да ви чува. България е никому неизвестна и не е фактор. Един вид, карайте каквото си искате. Статията е за тенденциите в световен мащаб. Не е за БГ-селяните.
88
13
 
8
 
! Отговори
Joko преди 4 години
""Горивото" за електромобилите е по-евтино" Ха, ха ама сега ! Някой правил ли е сметка с колко Тера ват часа ще се увеличи потреблението на ел. енергия. Колко нови мощности ще са необходими и с колко е скочи цената на ел. енергията ????
87
1
 
10
 
! Отговори
до 86 преди 4 години
ел коли има 1902, вземи се поразрови малко и ще видиш че първо е измислена кола на ток после на течно гориво, само че някой е искал да няма коли на ток защото е притежавал петролни кладенци. за справка виж Уикипедия
86
1
 
1
 
! Отговори
Bandit преди 4 години
Тези 10% са изискването до 2019, за 2020 процентът скача на 12, а до 2020 вече трябва да са 25%. Тук нещо, не е както трябва 😄😄😄
85
5
 
2
 
! Отговори
СС преди 4 години
Аз ша си купя матор с кош ама електрически, що с кош щото да возя батериите в коша
84
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Все някога ще им дойде времето. Но от 15 години слушам как бъдещето е на електромобилите. DVD-то се изтърка, обърнете го от другата страна.
83
3
 
10
 
! Отговори
seira преди 4 години
БЪДЕЩЕТО Е НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ.СВИКВАЙТЕ!
82
2
 
4
 
! Отговори
Аз знам преди 4 години
Не ги мислете, не са прости. Те много добре знаят, че нефта в скоро време ще е излишен в тези огромни количества. Те вече си построиха това което им трябва за 100 години напред.
81
5
 
15
 
! Отговори
TT преди 4 години
То всичко описано е много хубаво, ама какво ще правят арабеските и рашаните?? Те и досега съществуват само заради високите цени на петрола...Глад мамо,глаааад...
80
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До hahaНе се тревожи. Ел.уредите стават все по икономични. А кой знае? В един близък момент технологиите ще стигнат до там, че от повърхността на автомобила да се генерира необходимата му енергия. Нещо като подвижен фотоволтик.
79
4
 
8
 
! Отговори
da-da преди 4 години
До До 68Дали ще е Тесла, дали ще са европейските производители или от Поднебесната бъдещето на електромобила е Необратимо.--------Eлектричките не са бъдещето ! Бъдещето са водородните коли. Отделно, че из градовете ще се наложи споделено пътуване тип спарк
78
4
 
10
 
! Отговори
haha преди 4 години
Тервожи ме само едно , като се включат всички в мрежата дали ще издържи и дали няма да поскъпне тока....Тогава ще имаме нужда от още една АЕЦ. Всичко друго е ОК
77
0
 
6
 
! Отговори
Сливенски имбецил преди 4 години
До Пернишки дебилВсъщност правят - e-Golf. В центъра на Дрезден.Така че, спестявай за ветрогенератора и новата батерия и след 10 години си "ток и жица"...;)