Трябва ли да подгряваме съвременните двигатели преди да потеглим?

В много западноевропейски държави подгряването е незаконно
15 авг 2020 19:54, Нели Христова
70
Трябва ли да подгряваме съвременните двигатели преди да потеглим?
Снимка: Pixabay

Необходимо ли е да се подгряват на място съвременните двигатели, преди да потеглите? Почти не минава година, без да зададем този въпрос и да получим в отговор доста повече мнения, отколкото са теоретично възможните отговори (два). А нужно ли е да се подгрява двигателят през лятото? Тук вече мнозина ще се изсмеят. Но всъщност отговорът дори и на това е категорично "да".

Несъмнено сте чували, че подгряването на мотора е отживелица, валидна за старите лади и абсолютно ненужна при модерните агрегати с директно впръскване. В много западноевропейски държави всъщност подгряването дори е незаконно и може да ви навлече глоба. Но истината, която всеки честен инженер ще ви признае, е, че подгряването на мотора е нужно, ако не искате да му нанесете вреда. И при това е нужно дори през лятото.
 
Температурната разлика между една зимна и една лятна сутрин може да е 40-50 градуса. Само че даже и приятните 22 градуса по Целзий в августовското утро пак са доста под оптималната работна температура на двигателя, която е около 90-100 градуса. А когато двигателят работи под оптималната температура, всички компоненти се износват повече. Освен това вискозитетът на моторното масло при 20 градуса е доста по-висок, отколкото при 100 градуса. Съответно скоростта на постъпването му към областите на триене намалява. Всички хидравлични системи също работят неправилно, когато моторът не е загрял.

Защо тогава и самите производители упорито ни втълпяват, че подгряване не е необходимо? Много просто - заради екологичните норми на ЕС. Затова и престоят при включен двигател е забранен в много страни. Екологията нанася и друга вреда: за да може катализаторът бързо да влезе в работния си температурен диапазон, компютърът подава повече гориво. Но това отмива смазката от стените на цилиндрите. При спокоен ход или подгряване на място това не е чак толкова опасно, защото натоварванията са слаби. Но при газ и по-високи обороти могат да се образуват пукнатини и драскотини.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


70
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
0
 
7
 
! Отговори
Само питам преди 3 години
Защо не напишете статия " Трябва ли да подгряваме съвременните жени?"
56
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има едно универсално правило. Палиш колата и изчакваш стрелката на оборотомера да падне в нормален режим 800/900. Обикновенно взима под минута и около минута и малко през студените дни. Това е достатъчно за оптималната работа на вашият двигател. Съвсем просто е.
55
0
 
11
 
! Отговори
Az преди 3 години
Какво сте се притеснили за 10-20 годишни бангии за по 3-5 хил лв? Когато и да хвърли топа все ще е късно.
54
1
 
6
 
! Отговори
Пипи преди 3 години
Имах Лада, с Опела ми сега е същото: при поне две три минути работа на двигателя на празен ход и колата има много по-добро поведение като динамика.
53
0
 
6
 
! Отговори
д-р Дрегер преди 3 години
Имам си УАЗ от 1980г, карам си го като ежедневен. И вече е на 100 хиляди само при мене. Никога не съм го чакал да загрее, нищо че не е нова кола и че двигателят е "сделан" между две шишета водка и е копие на някакъв Форд от 30-те. Паля и газ докрай (щото и без това едвам мърда).Как пък само двигателят не ми отвори ядове?
52
4
 
10
 
! Отговори
Шофьор на 500к преди 3 години
Паля и тръгвам.Досега на 3 коли двигател не съм строшил.
51
2
 
7
 
! Отговори
Георги преди 3 години
До 55Например в Германия...
50
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В кои държави подгряването е незаконно? Аз за сефте чувам подобна глупост.
49
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Този въпрос ми прилича като измислен за семейни войни от рода на "Попитахме 100 блондинки... за автомобила".Честно казано, за пръв път чувам за такъв въпрос! Изключвам старите Лади и Москвичи.Нашите имаха Москвич, но дори и него не сме го оставяли да загрява.Карам в момента дизел, той е перфектен и вечен!Него го оставям да загрее зимата обаче, за да ми е топло и да разтопи снега и леда.Някой спомена, че е хубаво да има печка освен климатик.
48
1
 
4
 
! Отговори
А бе преди 3 години
До инж.Не ти са много верни данните.Маслото и горещо трябва да държи минимум 2 атм.,а по принцип е между 2 и 4атм.,при някои до 6.Имал съм коли и камиони с манометър вързан с тръбичка към маслената магистрала(не електрически) и показва най-точно.По него разбираш и кога маслото е за смяна.При под 0.5-0.7атм светва лампичката.
47
3
 
7
 
! Отговори
Св преди 3 години
Скоро слушах един умен човек, (е не беше официален запис но все пак). Цитирам по памет: То на умен човек можеш да му набиеш акъл, и ще те разбере, на глупав човек можеш да му набиеш ... Та така, който ме е разбрал - разбрал, другите нека се смеят. Като не могат да разберат смисъла, а гледат буквално на нещата... Сега чичака пак ми бръмча в жегата 10-на мин. да загрява двигателя на малолитражката си под прозореца ми. Зимата сигурно по 30 мин загрява.
46
10
 
12
 
! Отговори
Св преди 3 години
Сега се и замислих, какво като бръмчиш по 10 мин да загряваш? Загуба на време на месец - 5 часа, за годината - 50 часа? Една раб. седмица. Нали всички сте тарикати. Колко ви е седмичната заплата, колко губите от това, че сте подгрявали. 10 мин работа, грубо 200 мл гориво (0,40 ст.) За месец - 12 лв. За година - 150 лв. За 10 год. подгряване - 1500 лв. И 10 загубени раб. седмици за подгряване - 3 месечни заплати. Смятайте, че сте купили друга кола.
45
6
 
27
 
! Отговори
Св преди 3 години
Екологията нанасяла щети на двигателя??? Не ми дреме нито за екологията, нито за двигателите. Ама палиш и бегай. Градовете са едни огромни паркинги под прозорците на блоковете. Ако всеки бръмчи отдолу с 20 год. си таралясници, ами то нито можеш да спиш на отворен прозорец нито да дишаш. Имаме един такъв тарикат, бръмчи сутрин по 10 мин мисли, че ще векува таралаясника му. Не се фиксирайте как да запазите нещо вечно, а да изкарате пари да си купите по - хубаво, по - често.
44
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Трябва ли да се четат такива теми вместо ръководството на автомобила? Питам аз.
43
0
 
15
 
! Отговори
инж. преди 3 години
Господа, маслото при студен двигател има най високо налягане в системата достигащо до 3,5 бара по скала до 4 според двг. след претопляне на двг пада до 0,7-0,5 бара нормално налягане на загрял мотор тоест,единственното за което трябва да мислим е студената и стегната бутало цилиндрова група в първите 2 минути работа,която по лесно постига нормална работна температура на бавен ход и ниска предавка от колкото работа на празен ход всичко друго-излишно! И карайте с правилните масла за мотора!
42
2
 
7
 
! Отговори
Падаря преди 3 години
Ако трака грееш докато спре ,ако не трака тръгваш ...
41
15
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
64 мнения и нито едно на човек който реално познава автомобила си.Чесане на езици и нищо повече.Работата на празен ход не води до загряване на двигателя. И един час да я оставите да работи я достигне половината от работната температура, я не.Достатъчно е след като запалите колата си да изчакате минутка две докато и паднат оборотите за работа в нормален режим. Всеки който кара кола би трябвало да знае на колко оборота работи автомобила му на празен ход.
40
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За колата е ясно, но и жената трябва да се подгрее преди каране. Даже подгряването може да е по-дълго от самото каране.
39
8
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аз не подгрявам. Паля и газ без да жаля. Знам, че не е добре за двигател, скоросна кутия, ама сега не мога и колата да дундуркам покрай всички останали неща. Тя ми служи, не аз на нея.
38
3
 
13
 
! Отговори
Факт преди 3 години
До Анониментакситата издържат много,защото са винаги топли и маслото не се е сляло изцяло в картера,дори да спират за малко.Ладите едно време на 150К бяха за ремонт,но като таксита-на 200-250К,а Волгите-дори 300К.При западните много повече.Дори шиб*аните екотеци правят по 500К като таксита,а иначе на 300-350К са развалини.