Трябва ли да подгряваме съвременните двигатели преди да потеглим?

В много западноевропейски държави подгряването е незаконно
15 авг 2020 19:54, Нели Христова
70
Трябва ли да подгряваме съвременните двигатели преди да потеглим?
Снимка: Pixabay

Необходимо ли е да се подгряват на място съвременните двигатели, преди да потеглите? Почти не минава година, без да зададем този въпрос и да получим в отговор доста повече мнения, отколкото са теоретично възможните отговори (два). А нужно ли е да се подгрява двигателят през лятото? Тук вече мнозина ще се изсмеят. Но всъщност отговорът дори и на това е категорично "да".

Несъмнено сте чували, че подгряването на мотора е отживелица, валидна за старите лади и абсолютно ненужна при модерните агрегати с директно впръскване. В много западноевропейски държави всъщност подгряването дори е незаконно и може да ви навлече глоба. Но истината, която всеки честен инженер ще ви признае, е, че подгряването на мотора е нужно, ако не искате да му нанесете вреда. И при това е нужно дори през лятото.
 
Температурната разлика между една зимна и една лятна сутрин може да е 40-50 градуса. Само че даже и приятните 22 градуса по Целзий в августовското утро пак са доста под оптималната работна температура на двигателя, която е около 90-100 градуса. А когато двигателят работи под оптималната температура, всички компоненти се износват повече. Освен това вискозитетът на моторното масло при 20 градуса е доста по-висок, отколкото при 100 градуса. Съответно скоростта на постъпването му към областите на триене намалява. Всички хидравлични системи също работят неправилно, когато моторът не е загрял.

Защо тогава и самите производители упорито ни втълпяват, че подгряване не е необходимо? Много просто - заради екологичните норми на ЕС. Затова и престоят при включен двигател е забранен в много страни. Екологията нанася и друга вреда: за да може катализаторът бързо да влезе в работния си температурен диапазон, компютърът подава повече гориво. Но това отмива смазката от стените на цилиндрите. При спокоен ход или подгряване на място това не е чак толкова опасно, защото натоварванията са слаби. Но при газ и по-високи обороти могат да се образуват пукнатини и драскотини.

Още по темата четете на сайта на Automedia.


70
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
64
0
 
7
 
! Отговори
Само питам преди 1 месец
Защо не напишете статия " Трябва ли да подгряваме съвременните жени?"
63
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Има едно универсално правило. Палиш колата и изчакваш стрелката на оборотомера да падне в нормален режим 800/900. Обикновенно взима под минута и около минута и малко през студените дни. Това е достатъчно за оптималната работа на вашият двигател. Съвсем просто е.
62
3
 
11
 
! Отговори
Dido преди 1 месец
Да обобщим! В БГ масово се карат коли които са изминали 250 - 400 000км в страни в които е забранено "подгряването", но ние тук ще ги подгряваме за да не ги повредим и защото екологията е вредна!! Уникална статия again!!!
61
0
 
11
 
! Отговори
Az преди 1 месец
Какво сте се притеснили за 10-20 годишни бангии за по 3-5 хил лв? Когато и да хвърли топа все ще е късно.
60
1
 
6
 
! Отговори
Пипи преди 1 месец
Имах Лада, с Опела ми сега е същото: при поне две три минути работа на двигателя на празен ход и колата има много по-добро поведение като динамика.
59
0
 
6
 
! Отговори
д-р Дрегер преди 1 месец
Имам си УАЗ от 1980г, карам си го като ежедневен. И вече е на 100 хиляди само при мене. Никога не съм го чакал да загрее, нищо че не е нова кола и че двигателят е "сделан" между две шишета водка и е копие на някакъв Форд от 30-те. Паля и газ докрай (щото и без това едвам мърда).

Как пък само двигателят не ми отвори ядове?
58
4
 
10
 
! Отговори
Шофьор на 500к преди 1 месец
Паля и тръгвам.
Досега на 3 коли двигател не съм строшил.
57
1
 
3
 
! Отговори
Кскск преди 1 месец
За бай *** 55 било глупост .. ест бе бате .. реви с колата и си мисли ме правиш нещо полезно .. В белите държави това е забранено Факт !!
56
2
 
7
 
! Отговори
Георги преди 1 месец
До 55
Например в Германия...
55
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В кои държави подгряването е незаконно? Аз за сефте чувам подобна глупост.
54
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Този въпрос ми прилича като измислен за семейни войни от рода на "Попитахме 100 блондинки... за автомобила".
Честно казано, за пръв път чувам за такъв въпрос! Изключвам старите Лади и Москвичи.
Нашите имаха Москвич, но дори и него не сме го оставяли да загрява.
Карам в момента дизел, той е перфектен и вечен!
Него го оставям да загрее зимата обаче, за да ми е топло и да разтопи снега и леда.
Някой спомена, че е хубаво да има печка освен климатик.
53
1
 
4
 
! Отговори
А бе преди 1 месец
До инж.
Не ти са много верни данните.Маслото и горещо трябва да държи минимум 2 атм.,а по принцип е между 2 и 4атм.,при някои до 6.Имал съм коли и камиони с манометър вързан с тръбичка към маслената магистрала(не електрически) и показва най-точно.По него разбираш и кога маслото е за смяна.При под 0.5-0.7атм светва лампичката.
52
3
 
7
 
! Отговори
Св преди 1 месец
Скоро слушах един умен човек, (е не беше официален запис но все пак). Цитирам по памет: То на умен човек можеш да му набиеш акъл, и ще те разбере, на глупав човек можеш да му набиеш ... Та така, който ме е разбрал - разбрал, другите нека се смеят. Като не могат да разберат смисъла, а гледат буквално на нещата... Сега чичака пак ми бръмча в жегата 10-на мин. да загрява двигателя на малолитражката си под прозореца ми. Зимата сигурно по 30 мин загрява.
51
10
 
12
 
! Отговори
Св преди 1 месец
Сега се и замислих, какво като бръмчиш по 10 мин да загряваш? Загуба на време на месец - 5 часа, за годината - 50 часа? Една раб. седмица. Нали всички сте тарикати. Колко ви е седмичната заплата, колко губите от това, че сте подгрявали. 10 мин работа, грубо 200 мл гориво (0,40 ст.) За месец - 12 лв. За година - 150 лв. За 10 год. подгряване - 1500 лв. И 10 загубени раб. седмици за подгряване - 3 месечни заплати. Смятайте, че сте купили друга кола.
50
6
 
27
 
! Отговори
Св преди 1 месец
Екологията нанасяла щети на двигателя??? Не ми дреме нито за екологията, нито за двигателите. Ама палиш и бегай. Градовете са едни огромни паркинги под прозорците на блоковете. Ако всеки бръмчи отдолу с 20 год. си таралясници, ами то нито можеш да спиш на отворен прозорец нито да дишаш. Имаме един такъв тарикат, бръмчи сутрин по 10 мин мисли, че ще векува таралаясника му. Не се фиксирайте как да запазите нещо вечно, а да изкарате пари да си купите по - хубаво, по - често.
49
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Трябва ли да се четат такива теми вместо ръководството на автомобила? Питам аз.
48
0
 
15
 
! Отговори
инж. преди 1 месец
Господа, маслото при студен двигател има най високо налягане в системата достигащо до 3,5 бара по скала до 4 според двг. след претопляне на двг пада до 0,7-0,5 бара нормално налягане на загрял мотор тоест,единственното за което трябва да мислим е студената и стегната бутало цилиндрова група в първите 2 минути работа,която по лесно постига нормална работна температура на бавен ход и ниска предавка от колкото работа на празен ход всичко друго-излишно! И карайте с правилните масла за мотора!
47
2
 
7
 
! Отговори
Падаря преди 1 месец
Ако трака грееш докато спре ,ако не трака тръгваш ...
46
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Когато си търся кола от мобилето, единствените екстри, които вкарвам са климатик, автоматик, ПЕЧКА.
45
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Хм

Ладите започваха да духат топло след 1 до 3 мин. според външната температура и имаха по-слно парно от повечето западни коли и досега.Макар че една от причините за това е високия разход на гориво.
-------------

Колкото с по-малко КПД е двигателя (разбирай по-първобитен), толкова повече топлина отделя.
Дизелът е с по-голямо КПД от ото-мотора и затова бавно загрява и затова зимно време камионджиите и рейсаджиите не ги гасят.