Електрическите коли и имат ли почва те у нас?

Ел. автомобили имат потенциала да променят начина, по който се движим и живеем
25 авг 2023 09:13, Нели Христова
67
Електрическите коли и имат ли почва те у нас?
Снимка: БГНЕС

Електрическите автомобили са все по-популярни в България, но тяхното разпространение зависи от наличието на зарядна инфраструктура. Според данни от Electromaps, в страната има 205 зарядни станции за електрически автомобили, като най-много от тях са в София - 58. Варна е на второ място с 21 зарядни станции, а Бургас е на трето с 15. Зарядните станции са разположени предимно в търговски центрове, хотели, офис сгради и паркове.

Какво е бъдещето на електрическите автомобили в България? Това е въпрос, който си задават много българи, които са заинтересовани от новите технологии и екологичния транспорт. Електрическите автомобили имат много предимства пред традиционните – те са по-тихи, по-чисти, по-икономични и по-безопасни, но освен така изискват специална инфраструктура за зареждане, която все още е недостатъчна в България.

Според данни от Electromaps, в страната има 205 зарядни станции за електрически автомобили, като най-много от тях са в София - 58. Варна е на второ място с 21 зарядни станции, а Бургас е на трето с 15. Зарядните станции са разположени предимно в търговски центрове, хотели, офис сгради и паркове. Зарядната мрежа в България е отворена и достъпна за всички потребители на електрически автомобили, които могат да използват специални приложения за мобилни устройства, като Chargemap или Electromaps, за да намерят най-близката зарядна станция и да проверят нейния статус в реално време . Цените за зареждане варират в зависимост от оператора на зарядната станция и типа на зареждане - бързо, ускорено или нормално. Някои зарядни станции са безплатни, а други изискват регистрация или плащане чрез кредитна карта или специална карта.

Развитието на зарядната инфраструктура в България е подпомогнато от европейски фондове и национални програми, които целят да стимулират прехода към по-чист и ефективен транспорт.

Зарядните станции за електрически автомобили са важна част от бъдещето на мобилността в България. Те не само улесняват живота на собствениците на електрически автомобили, но и допринасят за намаляване на въглеродните емисии и замърсяването на околната среда. Затова е необходимо да се разшири и модернизира зарядната мрежа, за да отговори на растящото търсене и очакванията на потребителите.

Бъдещето на електрическите автомобили в България зависи от развитието на зарядната инфраструктура, но и от други фактори, като законодателство, данъци, субсидии, образование и информация. В момента има няколко програми и проекти, които подкрепят прехода към по-чист и ефективен транспорт. Една от тях е програмата "Зелена зона", която предоставя безвъзмездна финансова помощ за изграждането на публично достъпни зарядни станции в градовете. Друга инициатива е проектът "Електромобилност", който подкрепя закупуването на електрически автомобили и хибриди от частни лица и фирми. Освен това, правителството планира да намали данъка върху електрическите автомобили и да увеличи този върху дизеловите и бензиновите.

Електрическите автомобили имат потенциала да променят начина, по който се движим и живеем. Те не само улесняват живота на собствениците си, но и допринасят за намаляване на въглеродните емисии и замърсяването на околната среда. Затова е важно да се подкрепи тяхното разпространение и да се създадат условия за тяхното ефективно използване. Бъдещето на електрическите автомобили в България е светло, ако работим заедно за него.

Как да намеря зарядни станции близо до мен?

Това е въпрос, който си задават много собственици на електрически автомобили, които искат да пътуват безпроблемно и безпрепятствено. За щастие, има няколко начина, по които можете да откриете зарядна станция в България, която е съвместима с вашия автомобил и е на разположение.

Един от тях е да използвате специални приложения за мобилни устройства, като Chargemap или Electromaps, които ви показват карта на зарядните станции в България и в цяла Европа. Тези приложения ви дават информация за местоположението, типа, цената и статуса на зарядните станции в реално време. Можете да филтрирате резултатите по вид на конектора, скоростта на зареждане или оператора на зарядната станция. Можете също така да оставяте коментари, снимки и оценки за зарядните станции, които сте използвали, и да четете отзивите на други потребители. Тези приложения са безплатни и лесни за използване.

Друг начин е да посетите уебсайтове на операторите на зарядни станции в България, като Fines Charging, Eldrive или Electrip, които ви предоставят списък и карта на техните зарядни станции. Тези уебсайтове ви дават също така информация за условията и начините на плащане за зареждане. Някои от тези оператори изискват регистрация или специална карта за достъп до техните зарядни станции, докато други позволяват плащане чрез кредитна карта или чрез мобилно приложение.

Трети начин е да следите за специални знаци и обозначения по пътищата и в градовете, които ви сочат към зарядни станции. Зарядните станции обикновено са разположени на видни места, като търговски центрове, хотели, офис сгради и паркове. Зарядните станции имат различни цветове и форми в зависимост от типа на зареждане - бързо (червено), ускорено (жълто) или нормално (зелено). Зарядните станции също така имат етикети с информация за видовете конектори, скоростта на зареждане и оператора на зарядната станция.

За да намерите зарядни станции близо до вас, можете да използвате един или повече от тези методи. Важно е да проверявате съвместимостта на вашата батерия и конектор с тези на зарядната станция, преди да започнете зареждането. Също така, е добра практика да планирате вашето пътуване предварително и да имате резервен план, ако зарядната станция е заета или не работи. Зареждането на електрическия ви автомобил не трябва да бъде проблем, а удоволствие.

Какви са ползите от електрическите автомобили?

Това е въпрос, който интересува много хора, които обмислят да се превключат към този вид транспорт. Електрическите автомобили имат редица предимства пред традиционните автомобили с вътрешно горене, които се отнасят до околната среда, икономиката и удоволствието от шофирането.

Едно от най-големите предимства на електрическите автомобили е, че не изхвърлят вредни газове, които замърсяват въздуха и допринасят за глобалното затопляне. Електрическите автомобили произвеждат нулеви или минимални емисии на парникови газове, в зависимост от източника на електричеството, което използват за зареждане. Това означава, че те помагат за подобряване на качеството на въздуха, намаляване на риска от респираторни заболявания и са в помощ на климата.

Друго предимство на електрическите автомобили е, че са по-икономични за поддръжка и експлоатация. Електрическият двигател и батерията имат по-малко движещи се части и износват по-бавно от бензиновия или дизеловия двигател. Това означава, че електрическите автомобили изискват по-рядко сервиз и смяна на части. Освен това, електрическите автомобили имат по-ниски разходи за гориво, тъй като електричеството е по-евтино и по-стабилно в цена от бензина или дизела. Някои държави и общини предоставят също така данъчни облекчения, субсидии или други стимули за закупуване и използване на електрически автомобили.

Трето предимство на електрическите автомобили е, че са по-тихи и по-приятни за шофиране. Електрическият двигател не произвежда шум, който да пречи на комфорта и концентрацията на шофьора и пътниците.

Електрическите автомобили имат много ползи за потребителите и обществото. Те не само спомагат за опазване на околната среда, но и за намаляване на разходите и повишаване на удовлетвореността от шофирането. Електрическите автомобили са бъдещето на мобилността, а това бъдеще вече е тук.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Не, , много минуси имат, особено зимата или при наводнения или катастрофи и т.н.
61
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Аз лично ги гледам като голям " акумулатор"! И нищо друго! В него има опасен Електролит,който гърми и много яко гори!-:)
60
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
63.....Ти понеже си сменил няколко електрически автомобила и имаш мнение. Карай там 20 годишния дизеляк щото приятелите ти от блока са ти казали , че харчи малко и не приказвай глупости.
59
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
За хората тук, които вярват на такива врели - некипели: Един ел. автомобил замърсява 2,5 пъти повече природата, от един дизелов авт. до 200 000км. пробег. И това е още при производството и окомплектоването му. Нито 1 ел. неможе да достигне заявеният от производителя пробег с 1 зареждане. 6 месеца след като е купен батерията вече е само 60- 65% зползваема. Буклуци с 1 дума.
58
1
 
1
 
! Отговори
Ами... преди 7 месеца
....моята чисто нова ( фабрична ) немска бензинова кола струва 27к с всичко до асфалт! Минава 800 километра с едно зареждане! Тежи 900 кила с полезен товар. Ще държи около 15 годинки! И няма да плащам данък за бракуване на колата и батерията! И няма да тровя земята и предизвиквам масов рак у хората докато ми я рециклират! Също така няма да паля целият квартал около мен с електрическата ми кола! Ако немците пуснат електричка с такива характеристики, съм първи закупил такава.
57
0
 
1
 
! Отговори
Дим преди 7 месеца
Написано в стил 75 години Северна Кореа!! Фанатизъм и лъжи! Само човек като се запознае с факт, че в световен мащаб автомобилите са причина за под 14% от замърсяването на въздуха и може да му стане ясно какъв ще е екологичния ефект даже електричките да са наистина 100% чисти. А те не са!!!
56
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
На тая цена няма кой да купи тези коли!
55
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Електрическите коли са най *** нещо измислено, и с толкова приказки за екология, и при тия цени.....не, благодаря.
54
4
 
10
 
! Отговори
батерия преди 7 месеца
около 2/3 от цената на колата е батерията. тя за разлика от други батерии не може да се преработи на ***. и е толкова токсична и вредна за природата и хората, че някой трябва да се сети да направи пункт за съхранение или нещо такова. вероятно ще ги изхвърлят в космоса или на дъното на близкото море.
53
3
 
11
 
! Отговори
Не.... преди 7 месеца
...нямат.
52
4
 
13
 
! Отговори
българина преди 7 месеца
какво да правя с кола 300 км пробег при скорост до 100??? пълна безмислица
51
4
 
7
 
! Отговори
преди 7 месеца
Имам батерия на колата която искам да я заменя, производителя ми продава нова но старата дори за без пари не иска да я вземе къде да отида да я я занеса след демонтажа ѝ.
50
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Законодателно изнудване да смениш напълно функционална, евтина кола с електроламя на поне тройна цена. Иначе не те пускат в град над 50 000 жители. Глобяват те за "замърсяване". Голяма грижа имат за здравето ви, затова искат да ходите пеша и, ако си платите - с автобус. Личната кола отива в историята за про100людието. Да ви е честит зеления терор! Чакаме да видим неогасяем пожар, предизвикан от електричка на подземен паркинг. И пропадане на стари гаражи на няколко нива, поради двойното тегло.
49
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
51 - много се засегна и нищо не каза. И все пак съм прав, изглежда след като не можеш да представиш аргументи - не знам защото нямаш такива или защото нямаш капацитет - вероятно второто
48
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До До 44 - Става и пред вас, ако си накъде, кдъето не минават много хора.
47
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До Анонимен 50 - Брат, не та знам къде караш,ама айде не ми казвай, на мене колко и какв ми е сдостатъчно, стаа ли? Т юфлек!
46
9
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
45 - с още 15-30% са напълно достатъчни да стигнеш до крайната дестинация, 15 мин на кола, 7 станции = 30-ина коли на час. След това на ОМВ има още 4 станции, преди това на Пловдив са още 12. С ДВГ тръгваш само ако искаш да караш с 160-180 без да спираш веднъж - друга причина няма.
45
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До До 44 - Има и друго - бърза зарядна е бърза, ако само ти заредаш на нея. Ако се накачули още някой на втория порт, става "не-толкова бърза". Освен това, ако попаднеш в стиуция, в кяот портовете са заети е МЕГА МИЗЕРИЯ. Ония пред тебе не го знаеш - може да иска да чардже за 10 минуткии да търгва, ама може да иска да чарджне до 100, защото се е поомурил от пърят и с децата ще гледат филми, докато чактат. Ти въри си бъркай в гъ3а през това време ...
44
1
 
1
 
! Отговори
crane преди 7 месеца
До Олимпий ПановНе сте прав, за м.юни в Германия продажбите на електрически автомобили са 18% от общите, а на plug-in хибриди - 7%. За Австрия са общо 22%.
43
4
 
9
 
! Отговори
Олимпий Панов преди 7 месеца
Навсякъде електрическите коли паднаха по продажи почти до 0% в България растат-голям смях,а что до почвата то да имат място в България като гробище на електрически коли!