Граничари на "заплата" при каналджии, изкарват по 60 бона

Бизнесът с мигранти става по-доходоносен от трафика на дрога
Обновена: 1 ное 2017 12:14 | 1 ное 2017 11:44, Камелия Цветанова
37
Граничари на "заплата" при каналджии, изкарват по 60 бона
Снимка: Reuters, архив

Граничар, който върши услуги на каналджии, изкарва между 40 000 и 60 000 лв. годишно от тях при средна годишна заплата за официалната си работа от 10 000 лв., сочи доклад на Центъра за изследване на демокрацията.

За 2015 г. доходите на каналджиите в ЕС са били 4, 7 – 5, 7 милиарда евро, толкова колкото се печели от трафик на дрога, пише още в анализа.

Още по темата

Според него в началото на голямата бежанска вълна през лятото на 2013 г. подкупът на българо-турската граница е бил около 500 евро, за да не бъде върнат мигрант в Турция, а “таксата” за преминаване без регистрация била 1500 евро.

Парите за отвеждане до бежански център пък били 400 евро. С времето обаче таксата за пускането на бежанец рязко спаднала до 100 евро на човек. Въпреки това граничарите увеличили доходите си, защото прииждали повече мигранти.

Анализаторите отчитат, че и самото командироване на хора от вътрешността на страната по границата
водело до “корупционно заразяване”.

И докато подкупите на границата с Турция били чести, то тези на браздата със Сърбия почти липсвали, пише в доклада.

Изследването установило, че докато на граничарите се плащало на ръка, то бежанците плащали на каналджиите по всякакви други начини.

Макар кешът да не бил категорично отхвърлен, по-често се ползвали компании за парични преводи като Western Union или Moneygram. Като най-предпочитан и съответно най-използван метод за разплащане обаче се очертала системата Хавала.

Основното є ѝ предимство е, че трансакциите през нея са практически непроследими.

Докладът дава за начало на каналджийството у нас първите години на демокрацията. Заради затварянето на българско-турската граница голям брой семейства остават разделени. През следващите години каналджиите събират тези фамилии. Бизнесът им продължава до края на века.

В началото има само водачи. Често те са от турски произход. До средата на 90-те години тези водачи вече са организирани в хлабави мрежи, постоянно менящи състава си. Започва да се оформя структура с ясно определени специфични роли на водачи, които придружават хората през зелената граница, водачи, които посрещат мигрантите в Турция, и посредници, които набират желаещите да заминат за Турция.

Посредниците обикновено са от турското малцинство - както от районите на Кърджали, Момчилград, Крумовград, така и от Североизточна България. Те договарят цените и броя на хората, които трябва да бъдат преведени. Други, второстепенни роли включват шофьори (които осигуряват пътуването до границата), осигуряващи настаняване и информатори, чиято задача е да корумпират граничарите. В средата на 90-те години на миналия век се забелязва нова тенденция, която бързо се усилва – търсенето за превеждане в обратната посока – от Турция към България.

Групите се обособяват, а в края на 90-те вече навлизат и в бизнеса с фалшиви документи. В схемите след падането на визите за България и Румъния каналджиите вкарват и автобусни компании и дори туристически агенции. Цената за преминаване от Истанбул до София е 500 евро, а до Норвегия например - 10 пъти повече.

След влизането ни в ЕС се появява нов проблем. Регламентът “Дъблин” изисква да се вкарват биометричните данни на търсещите бежански статут. Така се въвежда и нов подкуп за граничарите. До 2013 г. няма нови схеми, а каналджийството е в затишие.

Тогава се появява една нова роля - на хазяина. Той приютява мигрантите по пътя им към Западна Европа. Парадоксално, но няма нито един осъден хазяин, защото трябва да се докаже неговата облага.

Самите мигранти обаче не признавали това.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Стана ли ви ясно защо няма никога да влезем в Шенген? Такава вм.ирисана и корумпирана страна като тази, просто не я очаква нищо хубаво. Питаме се защо Европа ни третират като второ качество. Защото всеки ден им правим показно по корупция и престъпления. Не само че не вървим напред, ние вървим здраво на зад. Корупцията е България, и България е корупция. Продажници в душите си. Било то граничари, лекари, политици,или бакали. Това сме ние. Далаверата е важна. Тя е над всякакви общи интереси.
7
0
 
31
 
! Отговори
факт преди 6 години
Това е обществена тайна но няма уволнени и осъдени,цялата система за сигурност у нас е проядена и не функционира но това не пречи да се дават огромни средства който потъват в черна дупка.
6
5
 
30
 
! Отговори
До 3 преди 6 години
До АнонименОтиди в Англия или Германия и опитай да подкупиш митничар и ще видиш какво ще ти се случи.Айде, стига сме обвинявали Европа, за своето балканско, корумпирано мислене.
5
1
 
22
 
! Отговори
... преди 6 години
Епа статията казва всичко което може да се каже а именно официална заплата 10к лв. неофициало 60к лв. Момчета и момичета колкото и да не ви се верва ние живеем в капитализъм а той казва който дава повече взема каквото иска и когато го иска и както го иска! Епа какво друго да ви кажа....!?
4
1
 
27
 
! Отговори
RBK37 преди 6 години
Всички се оправдават ,че малко пари изкарвали и затова ставали каналджии ,еми да си търсят друга работа с по-голяма заплата която ще отговаря на техните знания .
3
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Добрутру сватя! То това е заложено в европейските директиви. Че за какво са тези бежанци, освен за бизнес и то доста доходоносен.
2
1
 
34
 
! Отговори
Момо преди 6 години
Вкарайте в кауша няколко граничаря, като преди това конфискувате цялото им имущество за което не могат да докажат как са го купили и ще се оправят нещата.А защо това нещо не се случва? М? 'Що?
1
3
 
28
 
! Отговори
Циник преди 6 години
Ехаааааа...клетите бежанци!4 200 000 000 ? - дали!Да ги ожалиш!А и граничарите ги разбирам (без да ги оправдавам ) 60 000 лв. са много пари!