Рухналият мост в Генуа – провал на инженерството!

Проектиралият го Рикардо Моранди "объркал сметките"
15 авг 2018 08:05, Елка Василева
39
Рухналият мост в Генуа – провал на инженерството!
Снимка: Reuters

Над 30 са жертвите при срутването на мост в Генуа. Жителите на града го познават като виадукта, който ги свързва с морето или летището. Той е дълъг над 1100 м, висок е 45 м, а с пилоните си достига 90 м.

Най-добре обаче го познават живеещите в долината на река Полчевера, тъй като минават всекидневно под протежението му – по магистралите и жп линиите под него. Така виждат в детайли всяка негова пролука, цепнатина, белег, кръпка. Под моста се намират и фабриките на една от най-големите индустрии от енергетиката – "Ансалдо", пише "24 часа".

Още по темата

През 2016 г. мостът "Моранди" беше определен като "провал на инженерството" от проф. Антонио Бренчич, експерт по конструкции от армиран цимент във Факултета по инженерство на Университета в Генуа.

"Този мост е сгрешен. Ще дойде момент, в който разходите по поддръжката му ще надминат тези за подмяната му. В края на 90-те години на миналия век те са били над 80 на сто от цената на изграждането му", казва Бренчич в интервю за тв канала "Примоканале" преди 2 г.

За баща на моста се смята Рикардо Моранди, който през 1957 г. проектира за пръв път конструкция от този тип. Тогава печели конкурс на правителството на Венецуела и прави мост в залива на Маракаибо през 1962 г. Дълъг е 8,7 км. Той претърпява инцидент 2 г. след откриването си.

"Моранди обърка сметките. Петролен кораб се заклещи под най-ниската му част и резултатът бяха 5 жертви", казва Бренчич. Въпреки това инж. Моранди прави други два моста близнаци – виадукта в Генуа през 1964 г. и моста над Вади ел Куф ди Беида в Либия през 1971 г.

По онова време мост от този тип изглеждаше много иновативна идея, казва Бренчич. През 90-те години бяха извършени много дейности по обновяването на моста, който беше оборудван със стоманени въжета.

Това според Бренчич показва, че още тогава имало знак, че структурата не държи, затова се направило всичко възможно тя да се подсили. Според него Моранди е сгрешил в изчисленията си за деформациите или за онова, което се случва със структурите от армиран цимент с времето.

Според експертите рухването на моста се дължи на недобрата му поддръжка през изминалите десетилетия. Министърът на инфраструктурата Данило Тонинели и негови съпартийци от Лигата на Матео Салвини са полемично настроени за отговорностите за трагедията, довела до много жертви.

Според министър Тонинели онзи, който е виновен, ще плати докрай. "Не е възможно да се виждат подобни кадри в страна като Италия".

"Със сигурност това е бил мост, който е бил подложен на много дейности за поддръжка, някои казват, че става въпрос за предизвестена трагедия", каза още Тонинели.
 


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Не е провал , просто остаряло съоръжение ,коего не е подменено на време .Каква вина има инжинера .Търси се причина и виновник .Вината е в този ,който го стопанисва.
34
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Някъде в първите репортажи се спомена, че мостът бил гордостта на Генуа. Сега пък стана провал на инженерството. Трябваха 50 г и да падне ,за да се стигне до тази констатация.
33
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Мостът вече е компрометиран, трябва да се премахне изцяло и да се построи нов. Иначе никой няма да иска да мине оттам.
32
1
 
5
 
! Отговори
Бонобо преди 3 месеца
До Щерю
Щурю, намери кога и по какъв повод са се изssереш.
Аз пък да ти кажа, за новия мост да поканят руски специалисти, като тези, които построиха висящия мост "Русский" с дължина на свободната част 1 м и височина над пролива Източен Босфор 70 м. Височината на двата пилона, на които е окачен, е по-голяма от Айфеловата кула.
31
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Никаква поддръжка не може да спаси една калпава конструкция!
Трябва да си съвсем лаик, за да не направиш разлика между нашите виадукти и това чудо на футуризма, което прилича на конструкция от карти! Трябвало е да го премахнат и да построят нов!
30
10
 
4
 
! Отговори
Щерю преди 3 месеца
Мостът на Рикардо също също като експеримента на комунизма - погубени човешки животи, но милиони...
29
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ех къде е кольо фичето,мостовете му стотици години на всякакви катаклизми издържат,без стомана вътре
28
0
 
4
 
! Отговори
ПРАТЕТЕ преди 3 месеца
им Пернишка бригада с винкел - те знаят как да го оправят!
а иначе жалко за хората...
Ама като знам и нашите виадукти как изглеждат отдолу - направо да си хванеш каруцата и по черния път, че е по-сигурно!!!
27
4
 
6
 
! Отговори
от Ботуша преди 3 месеца
До До 18
скриха ги, първите кадри бяха с огнено кълбо
валеше, гърмеше, може да е било от мълния, но имаше огън.
26
0
 
9
 
! Отговори
ЕС преди 3 месеца
Може да няма пари за мостове, но за бежанци винаги ще има.
25
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Споменаха сутринта, че мостът е рухнал по време на много силна буря с проливен дъжд. Може това да е претоварило армираноцементената конструкция
24
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Скоро италианците няма да имат пари и за други обществени системи и ще се докарат до нашето дередже. Ние щото сме си бедни, а те щото дължат умопомрачаващи суми на кредиторите и са извън всички регулации на еврозоната.
23
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Това е мечтаният европейски живот. не бързайте идва бавно но сигурно.
22
1
 
26
 
! Отговори
smiro преди 3 месеца
армиран цимент.... БЕТОН ...Стоманобетон...
не се ли подбират авторите да са поне малко компетентни по темата, по която пишат..
21
5
 
12
 
! Отговори
интересни мостове преди 3 месеца
НАЙ интересен е големия Мост на Босфора .. как се държи с две жепе линии в средата не е ясно..
20
6
 
3
 
! Отговори
вижте филми преди 3 месеца
да се огледат филми около и малко преди катастрофата. При тестване се появиха данни з а искривяване и усукване на пространството малко над 190 височина около центъра на падналия участък.
Вижте филми за събарянето на моста ТАхома в САЩ вижда се ясно обсебване на платното //с последвало замотаване..
19
4
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До ГАДОРЯН

Римляните нямат нищо общо с италиаците освен земята. Както древните и новите гръци.
18
4
 
7
 
! Отговори
До 18 преди 3 месеца
Къде ги вида тия експлозии бе, колега? Нито една от световните ИА както и водещите италиански не споменават подобно нещо!
17
0
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
След "конструкции от армиран цимент" спрях да чета тия мисловни конвулции.
16
0
 
47
 
! Отговори
Сержант преди 3 месеца
Армирана цимент. Ха ха ха. Такива журналисти само да искате.