Колите - на преглед на всеки две години: А защо шофьорите - не?

Не автомобилите са рисковия фактор за катастрофа
1 фев 2020 13:15, Петя Славова
40
Колите - на преглед на всеки две години: А защо шофьорите - не?
Снимка: БГНЕС

Зад волана нерядко седят хора с крайно отслабнало зрение или епилептици, които прикриват болестта си - в Германия това съвсем не са единични случаи. Лекари апелират за задължителен преглед на шофьорите на всеки 5 години, съобщава Дойче веле.

Най-големият рисков фактор в движението по пътищата не са автомобилите. Най-голямата опасност създават хората зад волана. В това е категоричен Матиас Бибербах - лекар, който от близо 20 години провежда медицинските прегледи на шофьори. След навършване на 50-годишна възраст повечето от водачите на автобуси, таксиметрови и товарни автомобили в Германия са длъжни на всеки 5 години да се явяват на медицински преглед за пригодност за шофиране, а болните от диабет - на всеки 3 години.

Бибербах е провел стотици хиляди подобни прегледи, равносметката от които е изключително тревожна: "При всеки осми проверен установяваме здравословни проблеми, които поставят под въпрос годността му да управлява МПС - например високо кръвно налягане, проблеми със зрението или диабет", казва експертът пред вестник "Ди Цайт".

И понеже Бибербах не вярва, че шофьорите на таксита, автобуси или камиони са по-болни от средностатистическия водач на личен автомобил, експертът призовава за въвеждането на редовни прегледи за всички шофьори след навършване на 50 години.

"Това не е дискриминация на по-възрастните шофьори"

„Всеки автомобил в Германия е длъжен да минава на технически преглед на всеки две години - т.нар. ТÜV. Защо това не се отнася също и за шофьорите?“, пита риторично Бибербах. Пред „Ди Цайт“ той уточнява, че това не трябва да се разглежда като дискриминация на по-възрастните шофьори. По-скоро става въпрос за това как да бъде намален броят на пътно-транспортните произшествия.  Според германския лекар, човешкият фактор си остава най-големият риск на пътя, особено ако шофьорът има сериозни заболявания. А както е известно, този риск нараства с напредването на възрастта, припомня Бибербах.
Редакцията препоръчва
Какво трябва да знаете за шофирането с българска книжка в Германия

В Германия теоретичният изпит за книжка може да се провежда на 12 чужди езика, но не и на български. Ако искате това да се промени, подпишете петицията на адвокат Антон Йозов. Тя би помогнала на много българи в Германия. (27.06.2019)
Какво е да си тираджийка? Срещаме ви с Кати
Пенсионерът: най-опасният на пътя?
Защо толкова много хора се провалят на шофьорските изпити в Германия

Така ли е наистина? Представляват ли по-възрастните шофьори и по-висок риск на пътя? - пита в своя онлайн-публикация германската обществена телевизия ARD.  Изданието припомня, че правото за управление на МПС в Германия е безсрочно валидно, а законът не изисква повторна на шофьорите с напредването на възрастта. Хората над 65-годишна възраст днес са значително по-подвижни от едно време и карат автомобил или колело до дълбока старост. А заради демографското развитие тяхната роля в уличното движение постоянно нараства. Над 40 милиона души в днешна Германия имат шофьорски книжки, от които 20% са на хора над 65 години.

Според официалната статистика, през 2017 година близо 75 000 по-възрастни участници в движението по пътищата са били замесени в пътно-транспортни произшествия с причинени наранявания. Но те представляват едва 13% от всички участници в катастрофи. В тази връзка се посочва, че най-големият риск на пътя продължават да представляват начинаещите шофьори, а не възрастните водачи.

Още по темата

Но друга информация на Статистическата служба сочи недвусмислено, че последните все пак представляват голям рисков фактор: в 74% от катастрофите, в които са замесени и шофьори над 75 години, основни причинители са именно възрастните водачи. Застрахователните компании също виждат у по-възрастните шофьори по-висок риск. Затова и техните автомобилни застраховки излизат по-скъпо - понякога те са двойно по-високи.

"Много от шофьорите, които минават при мен на преглед, са с високо кръвно налягане", казва Матиас Бибербах и допълва, че това увеличава риска от инсулти или инфаркти по време на шофиране. Всеки десети пък страда от захарна болест, а всеки осми проверен е с нарушено зрение. „При мен идват професионални шофьори, които знаят, че вече не виждат така добре, както преди, и въпреки това не носят очила“, казва експертът. Затова той задава следния въпрос: как е възможно хора, чието зрение е било проверено преди да вземат шофьорския изпит, впоследствие да карат в продължение на десетилетия без никакъв последващ контрол? Има и шофьори, които от 50 години притежават шофьорска книжка, без нито веднъж да са се явявали на повторна проверка.

Задължителен преглед за всички, навършили 50 години

Затова Бибербах предлага всички шофьори от 50-годишна възраст нагоре да минават на медицински преглед, започвайки с над 70-годишните. Всеки от по-възрастните шофьори би трябвало да бъде проверяван поне веднъж на 10 години, казва още експертът пред "Ди Цайт".  

От началото на тази година в една германска община стартира пилотен проект, който може да се окаже добро решение: от 1 януари 2020 в окръг Оденвалд, провинция  Хесен, всеки водач на МПС, навършил 65-годишна възраст, който доброволно върне шофьорската си книжка, получава 3-годишна пенсионерска карта за обществения транспорт за цялата провинция. По информация на местното радио FFH, до този момент от предложението са се възползвали 90 шофьори.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


40
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
0
 
0
 
! Отговори
до 27 преди 4 години
До Анонимен 27Като чета коментарите, май само ти си разбрал. Тук всички минават на преглед най-малко на 10, но понякога и на 5. А колите на 1 или 6 месеца ако е такси.Т.е. е в пъти по-рестриктивен режима. Там техникът ако прецени, може и три години да ти даде до следващ преглед.
38
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Гнусна статия взета назаем от смотаната Германия. Тотална дискриминация на възрастните хора. Нали младите хора са болни точно колкото и старите. Само се поинтересувайте от какви болести боледуват невръстни деца и младежи, и в какви количества. Ами нека се дават книжки на младите /20-40 годишни/ - "дауни", "епилептици", "диабетици", "хипертоници". Нека се дадат книжки 20-40 годишните - стресирани, депресирани, алкохолизирани, наркотизирани и най-вече на хора неграмотни, каквито са младите роми
37
1
 
9
 
! Отговори
Koly kucia преди 4 години
ПОДКУПНА И МАНИПУЛАТИВНА МЕДИЯ.СЕГА ТАЗИ ПО КЪСНО И ДРУГИТЕ.пробват реакцията на хората
36
0
 
9
 
! Отговори
Ти да видиш.. преди 4 години
След като е написано че колите минават на технически прегледна всеки 2 години , работата е ясна.По натам няма нужда да се чете.
35
1
 
16
 
! Отговори
2 преди 4 години
Простотия....пак да караме хората да плащат и да съдираме кожи. ако не се сменят номерата -ще са книжките, винетки, застраховки, а сега и да правим прегледи, които също ще се плащат. За да шофира инвалид има комисия ,която решава дали може да шофира..Защо диабетик да не може да шофира, а безотговорен *** да може????.
34
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най-тежките ПТП ги създават самонадеяни, нахални и безочливи млади шофьори до30-35 години. И това от КАТ много добре го знаят. Да им правят психотестове на тях задължително!
33
1
 
14
 
! Отговори
Мразя Германия преди 4 години
Гадно алчно докторче
32
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо в Германия колите минават на гтп на две години, а в нас на една? Пак храним някой, явно.
31
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Без интересна статия отнасяща се за Германия. Но тихомълком както застрахователите пробват водачите над 50 години да вървят периодично на мед. преглед за да се пълни джоба на некой и хора много ама много загрижени. Повечето автопроизшествия поне у нас стават от водачи с малък стаж, от купените книжки, от употребилите алкохол и дрога.
30
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Все по алчни и гнусни хора се раждат по света
29
0
 
21
 
! Отговори
Бондов, Грую Бондов преди 4 години
Нищо не се казва за автономните /безпилотните/ автомобили. Кого ще проверяват лекарите - собствениците или камерите на автомобилите?
28
2
 
31
 
! Отговори
Скептик преди 4 години
Най-голямата предпоставка за катастрофи е САМОДЕЯНОСТТА и НЕУВАЖЕНИЕТО. Нищо общо с възрастта. Сенилни старци има и на 18.
27
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Този предлага шофьорите на над 70 години да се прглеждат на всеки 10 години. В България това се прави за всички шофьори при смяна на шофьорската книжка.
26
1
 
24
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
Диабетът не е предпоставка за катастрофи. В статията диабетът се споменава няколко пъти, но не се казва каква е връзката му с катастрофите.
25
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Според една част от лекарите 99% от шофьорите имат здравословни проблеми и не трябва да шофират, а според друга част от лекарите, 99% от шофьорите могат да шофират без проблеми. Този от новината май е от първите.
24
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ами като ще са задължителни прегледите на 2 години направете ги безплатни тези прегледи.Дали ще са на 2 години тогава?
23
6
 
7
 
! Отговори
Ром'с преди 4 години
Ему то на всеки 3 години шофьорите до 35 г да се проверят за наркотици от 35-50 за псих расстройства на 4 години... така ще най-добре. А и от 70 всякая година
22
1
 
39
 
! Отговори
:):) преди 4 години
поредна схема за хранилка, едни гарантирани приходи целогодишни
21
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Задължителен преглед за наличие на бяс . На всеки 6 месеца
20
2
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Има заразно болести като например тапанаренизодебилен кретенезоиден вроден идиотизоиден синдром.Туй как ще го засекат?