Как правителствата в ЕС се борят с поскъпващите горива?

Ефектът на мерките в България води до дебати
6 авг 2022 16:34, Нели Христова
47
Как правителствата в ЕС се борят с поскъпващите горива?
Снимка: БГНЕС

Дебатът относно ефективността на анти-инфлационните мерки в България продължава. Предстои да оценим например доколко силно дискусионните решения за нулево ДДС на хляба или 25 ст. отстъпка за литър гориво са адекватни и водят до осезаем ефект за разполагаемия доход на домакинствата. Идеите и действията на българските политици може да се съпоставят с разнообразните инициативи в други европейски страни, а в следващите редове представяме няколко примера специално свързани с горивата и транспорта, пишат от Института за пазарна икономика.

Германия намалява цената на месечната карта за обществен транспорт на 9 евро. Тази мярка е временна като нейната цел е да даде алтернативна възможност за пътуване и съответно намаляване на разходите за автомобилни горива. Критиците на мярката са притеснени, че мрежата на обществения транспорт не е готова да поеме наплива от пътници, който се очаква вследствие на намалената цена. В прессъобщение от 05.08.2022 г., от германската статистическа служба (Destatis) споделят, че през второто тримесечие на 2022 г., броят на пътуващите на къси разстояния с железопътен транспорт се е увеличил със 74% спрямо миналата година, а изминатите пътникокилометри са се удвоили. Според тях, увеличението се дължи на облекчаването на мерките против COVID-19 и цената от 9 евро на месечната карта за обществен транспорт, която е достъпна от началото на юни.

Правителството намалява и данъчната тежест върху бензина с 30 цента, а върху дизела с 14 цента на литър. Това намаление се очаква да се прехвърли към потребителите. Също така, Германия одобри финансиране от 177,5 милиарда евро в областите на енергийната сигурност, климата и намаляването на разходите за енергия. Част от този пакет е премахването на таксата по Закона за възобновяемите енергийно източници, използвана доскоро за финансиране на развитието на слънчеви, вятърни, водни и електроцентрали на биомаса. Според правителството, премахването на таксата ще облекчи годишните сметки на четиричленно семейство с 300 евро в сравнение с 2021 г. Друга мярка от този пакет е финансирането на строенето на енергийно-ефективни сгради и модернизирането на стари такива. Ограничаването на нуждата от енергия за отопление и вентилация се очаква директно да свали съответните режийни разходи. Променя се и данъчното облекчение за пътуване до работното място при по-дълги разстояния - от 35 до 38 цента на километър при пътувания над 20 км дневно (запазва се облекчението от 30 цента на километър за първите 20 км транспорт от дома до работното място).

Швеция намалява акциза върху горивата до минималния разрешен в Европейския съюз. Предложението е в сила от 1-ви юни 2022 г. до 31-ви октомври 2022 г. За да ограничи ефекта от нарастването на цените, Швеция въвежда еднократно компенсаторно плащане за притежаващите личен автомобил в размер на 1000 шведски крони (96,1 евро) на човек. Ако лицето живее в селски район, компенсацията е 1500 крони (144 евро). Също така, хората, които желаят да си купят електрически автомобил могат да получат субсидия в размер на 70 000 крони (6720 евро) като част от политиката за намаляване на зависимостта от изкопаемите горива. Подобно на Германия, Швеция въвежда от 1-ви януари 2023 г. нови правила за определяне на размера на данъчното облекчение за пътни разходи единствено на база на разстоянието до работното място на човек, без да е обвързано от вида транспорт и цената му. Очаква се броят на хората, които ще се възползват от мярката да се увеличи с 260 000 души. Задължението за намалението на нивата на парниковите газове от дизел и петрол ще бъдат замразени на нивата от 2022 година. Това означава, че производителите на дизелово гориво и бензин няма да имат задължение да увеличават дела на добавените биогорива в сравнение със съществуващите през 2022 г. норми.

Във Франция към вече съществуващата държавна субсидия от 0,18 евро на литър гориво, ще се добави и отстъпка от 0,20 евро на литър, предлагана от френската петролна компания TotalEnergies. Компанията предлага това намаление под натиска на френската опозиция, която пък предлага допълнително данъчно облагане на свръхпечалбите на компанията. Относно отстъпката, френският министър на финансите, Бруно льо Мер казва: "предпочитам парите да отиват в джобовете на потребителите, отколкото в джобовете на държавата, и предпочитам този жест от страна на Total пред поредния данък в една страна, която и без това е затрупана с данъци." Тя ще важи от 1-ви септември и ще бъде последвана от още едно намаление на цената в размер на 0,10 евро от ноември до края на годината.

В Испания е въведено намаление на цените в размер на 0,20 евро на литър гориво. Отстъпката е отговор на протестите на шофьори на камиони, които водят до прекъсване на веригата на доставките и спиране на производството в някои компании. По-голямата част от отстъпката - 0,15 евро - се плаща като субсидия от испанското правителство, а останалите 0,05 евро се покриват от бензиностанциите. Това разпределение важи само за компании с оборот над 750 милиона евро, а за дребните търговци на горива испанското правителство покриви цялата отстъпка. Друга мярка, която влиза в сила е намаление от 30% (50% в Каталуния) на цените на превозните документи за градски транспорт. Част от същата мярка е и въвеждането на безплатен сезонен билет за извънградски и регионални влакове. Програмата ще продължи от 1-ви септември до края на годината. От тази програма ще се възползват най-вече хора, живеещи в близост до Мадрид и Барселона, които ежедневно пътуват с железниците за работа или обучение и формират близо 80% от общия пътникопоток на цялата извънградска железопътна мрежа в Испания.

Ирландия поставя фокус върху осигуряването на местно електричество. За тази цел се въвежда т.нар. схема за подпомагане на възобновяемата електроенергия (RESS). Вследствие на тази мярка ще бъдат проведени минимум 5 търга с цел да осигурят пътища за развитието на възобновяемите енергийна източници. Също така, търговете позволяват на Ирландия да се възползва от най-новите технологии в сектора. Освен това, Ирландия увеличава лимита на заемите за EirGrid, за да укрепи националната си мрежа. Очаква се това увеличение да подпомогне завършването на интерконектора между Франция и Ирландия - Celtic Interconnector. Този интерконектор ще бъде първата енергийна връзка на Ирландия с Континентална Европа. Потребителите на електроенергия ще могат да се възползват от повече сигурност за доставки на електричество и по-гъвкав обмен на енергия между Европа и Ирландия.

Видимо е, че проблемът с рязкото и многократно повишение на цените на енергоносители и течни горива за транспорта няма едно общоприето или безспорно решение. Много от държавите в ЕС се борят с високите цени чрез намаляване на данъчната тежест за определени горива, ценови тавани и директни парични помощи. Други пък се опитват да отклонят търсенето от стоките и услугите с най-голямо поскъпване или дават добавки към доходите или данъчни облекчения за работещите. Този своеобразен естествен експеримент ще позволи след време да сравним и оценим ефектите върху поведението на фирми и потребители от различните подходи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И пак повечето обикалят по цял ден с като мухи без глави с колите и висят по паркиниги на молове, хипермаркети и прочее и какво работят пак не ми става ясно.
40
1
 
3
 
! Отговори
William Lynch преди 1 година
Kиро лъже, че няма такова нещо!
39
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Като свинкя с тиква. Време е европейските народи да вземат по едно дърво, и да изгонят платените американски ***.
38
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Както се бори гол гъзз с таралеж :()
37
4
 
2
 
! Отговори
Ясен Желязков преди 1 година
"Моята борба" пък включва фотоволтаични панели, инвертор, който не подава в мрежата, и кола на ток. Пускам най-бавното зареждане и около обед, при променлива облачност, около 90% от електроенергията идва от Дядо Господ (Слънцето). Какво ще правя зимата ли? Пак същото, само че тогава едва 20-30 процента ще идват от Господя, другото от кожодерите. Все е нещо, нали? Имаме и още 4 коли на бензин и нафта, така че и кожодерите ще закачат по малко, ама то ще става все по-малко. Как ви се струва това
36
2
 
8
 
! Отговори
999 преди 1 година
Ако няма горива как правителствата ще се борят с намаляване на цените им?
35
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Кражби по червеномутренски. Скок на горивата за ЕС 10 до 20%. У нас 35-40%, но оправдание - имаме световна криза. Никоя медия не дава съпоставими числа. Ай казала, ай и изритали чорбаджията от пазара. Това съчетано с двуцифреното число изтеглени кредите потънали в знайни и ЗНАЙНИ джобове, очертава черно бъдеще на българите. Сега все още има едни 30% от кредитите предназначени за замазване на положението, ама до следващите избори, а после "Спасяването на давещите се е в ръцете на самите давещи се
34
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен гербер преди 1 година
Минималната заплата в белите държави се индексира по два пъти в годината със темпа на инфлацията. тук някой да е видял подобно нещо? Няма друга държава в която 70 % работят на мин работна заплата и се дават пари на ръка. Доходите са замразени за сметка на собственика на капитала, на който плоския данък му помага да трупа повече и повече, а работниците на мин заплата и поемат удара на спекулантите.
33
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен гербер преди 1 година
Доходите са проблема.Инфлацията в еврозоната е 8 ,а у нас 20 %.Какво показва това .Ако нефта е на едни цени за всички ,то доходите там разтат по бързо от тук ,за това удара тук е по силен.А защо доходите не разтат,защото сивия сектор и спекулата у нас са в пъти по големи от тези на еврозоната. Слаба държава, слаби регулации ,липса на какъвто и да е контрол и всеки прави каквото си иска в крайна сметка.
32
10
 
5
 
! Отговори
Европеец преди 1 година
По-добре да изнемогвам от високи цени и да обеднявам и да студувам, отколкото да бъде роб на Путин и на русия. Газта може да е скъпа, но свободата е безценна.
31
6
 
14
 
! Отговори
Да преди 1 година
Плащате на Русия в рубли както Турция и ще има газ и петрол на нормални цени.
30
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
киро брейка каза как? много яко ново видео има :)
29
4
 
12
 
! Отговори
рН преди 1 година
Оправдават се с антируска пропаганда и русофобия! Само, че нито антируската медийна пропаганда, нито русофобията на ЕС могат да светят, да топлят, да заредят автомобила с евтино гориво, нито пък да се намажат на филийка хляб! Всяко нещо си има граници и предел на търпение, а ми се струва, че това търпение ще се изчерпи към края на тази Есен!
28
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 22"С МРЗ ОТ 12 ЕВРО НА ЧАС . Те така се борят" - нормалните хора работят и печелят. Некадърните и мързеливи неграмотни европеиди чакат някой да им дава минимална заплата. Дано излезем от ЕС, че да изчезнете без субсидиите, които ние, способните плащаме.
27
2
 
8
 
! Отговори
Хикса преди 1 година
Ха ха ха били са борели.Абе престанете с тая пародия бе,смешни и жалки.На черноро да се вика бело,така ни закопахте Европа и тия де й миятГъза
26
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Калкулатор първи"Цените се борят само по един начин - С ПАРИ! Само че за разлика от нас те си имат." - ми прави пари да имаш и ти, вместо да завиждаш. Ама си ***, като ВСЕКИ некадърен европеид.
25
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не се къпят?
24
15
 
5
 
! Отговори
ПсихоПутин преди 1 година
Всичко е заради джуджето терорист!Справедливостта си има цена!
23
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Бг се преборихме като изметохме Про100 и Асена.
22
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
,,Как правителствата в ЕС се борят с поскъпващите горива?,, - С МРЗ ОТ 12 ЕВРО НА ЧАС . Те така се борят .