Да създадеш танцова платформа и да я развиваш над 20 години

Този уикенд започва международния фест за съвременен танц и пърформанс Spring Forward
22 мар 2018 15:47, Мартин Иванов
3
Да създадеш танцова платформа и да я развиваш над 20 години
Източник: Aerowaves

В рамките на предстоящия този уикенд международен фестивал за съвременен танц и пърформанс Spring Forward правим интервю с г-н Джон Ашфорд - директор на европейската платформа Aerowaves, част от която е Spring Forward.

Вече разказахме подробно на читателите си за платформата Aerowaves. Може ли да им обясните защо решихте да я създадете? Имаше ли нужда от такава платформа?

Стартирахме Aerowaves преди 21 години, защото нямаше друга мрежа за танцови специалисти в Европа. Незавимисият танц започна да пораства и Aerowaves последва тази тенденция. Когато стартирахме, бяхме само 12 души от различни държави, а вече сме 41 от 33 страни, така че очевидно отговаряме на появилата се нужда артисти да "прекосяват граници".

Защо решихте да създадете фестивала Spring Forward и да съберете 20 представления в по-малко от три дни?

Танцовите платформи не са нещо ново. Всеки ден се появяват все повече нови и интересни артисти, но те нямат възможност да пътуват постоянно за индивидуални представления и това прави фестивали като Spring Forward необходими. Почти всички те имат за цел популяризирането на представления от различни държави, като българският шоукейс точно преди старта на Spring Forward и Spotlight: USA след края на фестивала – в Пловдив. Spring Forward е уникален фестивал, не защото представленията са избрани по националност, а заради тяхната артистична стойност. 20 представления в един уикенд може да изглеждат много, но всъщност са само 4% от кандидатурите, които получаваме преди селекцията, а нашето желание да популяризираме колкото може повече нови артисти всяка година.

Как се разви Spring Forward за последните 7 години?

Първото издание в Любляна бе реализирано с много добри намерения, но и с много малко средства. Първата голяма стъпка бе поканата ни да участваме в Умеа (Швеция) като част от Европейска столица на културата през 2014 г. За пръв път разполагахме с по-сериозен бюджет и успяхме да пуснем и стрийминг на живо, за да могат хора от цяла Европа да гледат представленията, както и проект за танцови критици "Spring Back". Миналата година стартирахме видео серии "Meet the Makers", а тази година в София ще издадем първия брой на списанието "Springback" и реализираме обемен със Южна Корея.

Започвате кариерата си като театрален редактор. Защо се смени интересът Ви и станахте продуцент на танцови представления?

Да, бях първият театрален редактор на списанието Time Out в Лондон и пишех около 6 статии на седмица. Желанието ми беше да мотивирам хората да проявят по-голям интерес към новите форми на театралното изкуство. По-късно спектаклите ми станаха прекалено бавни и скучни, но се срещнах с танцьори и хореографи, чиято скорост на мислене и действие отговаряше на моя мироглед и започнах да работя с тях. Както повечето новаци в танцовото изкуство, не знаех много за него, но с времето научих много и то най-вече управлявайки The Place - едно от основните пространства за танцов театър в Лондон, в продължение на 23 години.

Ако сравните съвременния танц през ’80-те с този днес, какви разлики откривате?

Репертоарните компании са намалели, а светът на съвременния танц бълва изобилие от нови таланти. Преподаването се е променило, техническата компетентност на танцьорите рядко се поставя под въпрос, а цялото творческо изпълнение е дело на хореографа. Компаниите са по-разнообразни по стил и националност, както и самата публика. Има много повече танцови представления, но хореографи, развили кариерата си в театрални студиа рядко изпитват желание да работят на голямата сцена.

Има ли много повече хора, които да се интересуват от съвременен танц, ако погледнем 10 години назад?

Зависи. В големите градове с мултинационално присъствие – определено да. В по-малки градове и по-затворени общности понякога изглежда като загубена битка. През последния век съвременният танц и пърформанс се появява в градовете и изглежда ще си остане там.

Какво бихте казали на младите хореографи в България?

Практикувайте повечче. Уайън Макгрегор (б.а. известен хореограф) ми припомня, че това съм му го казвал и на него и изглежда работи добре.

Фестивалът Spring Forward ще се състои този петък, събота и неделя. На следната страница може видите повече информация, а тук могат да бъдат закупени билети.

Spring Forward е част от Календара на културните събития на Столична община за 2018 г.


3
Още от
Напиши коментар Коментари
3
0
 
0
 
! Отговори
П.Петров преди 3 месеца
Като прочета "пърформънс" винаги си припомням вица за разликата между "инсталация" и "пърформънс":
- "Инсталация," е когато се изходиш в задния двор на кооперацията и... извикаш съседите да разгледат! А "пърформънс" е, когато първо извикаш съседите и после се изходиш пред тях!
2
0
 
6
 
! Отговори
vlady преди 3 месеца
Предпочитам по-изискани съвременни танцови изкуства като mosh pit, circle pit, headbanging, stage diving и т.н. Утре вечерта на концерта на Insomnium ще има доста стилни танци.
1
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Елон Мъск ще му направи и роботи за зрители, не е хубаво да имаш платформа пък да нямаш зрители.