Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните

Кампания на испанец: Може да съм възрастен, но не съм идиот
Обновена: 10 фев 2022 07:06 | 10 фев 2022 07:03, Елка Василева
215
Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните
Снимка: архив, БГНЕС

Карлос Сан Хуан е на 78 години. От няколко седмици цяла Испания знае името му. Причината: акцията му "Може да съм възрастен, но не съм идиот". С нея той иска да покаже как дигитализацията затрудни живота на възрастните испанци, пише Дойче веле.

Карлос Сан Хуан дълги години е работил като лекар. Като такъв е свикнал да гледа страдания и болки. Но пандемията го е засегнала особено силно. 78-годишният пенсионер от Валенсия е трябвало до се лиши от прекия си контакт с дъщерята и внуците. А освен това изведнъж се оказал изолиран и от своята банка. С нея той може да контактува вече само по телефона или след предварително направена онлайн заявка - и то само в много спешни случаи.

След отпадането на ограничителните мерки банките в Испания запазиха начина си на работа от времето на локдауна. Те са отворени за клиенти само сутрин до 11 часа и то единствено с предварително уговорен час. Пенсионери като Сан Хуан се оплакват и от това, че почти не са останали банкови филиали в близост до домовете им.

Апел за повече човечност и социална справедливост

След финансовата криза от 2008 г. Испания стана страната, която закри най-голям брой филиали на банки и спестовни каси - общо над 23 000. Оттогава досега в Испания бяха съкратени над 100 000 работни места в банковия сектор, а пандемията ускори този процес. За да увеличат печалбите си, банките допълнително изтъняват филиалната мрежа - особено в провинцията, но и в столицата Мадрид. Банковите консултанти все по-често се заместват от чатботове, а клиентите са принудени да се справят с електронни методи за разплащане, онлайн банкиране и биометрични банкомати. Във всички тези процеси Испания беше водеща в ЕС.

Търпението на Карлос Сан Хуан обаче постепенно се е изчерпало. Преди няколко седмици 78-годишният пенсионер стартира подписка, която го превърна в медийна звезда. В нея той апелира банките да осигурят наличен персонал поне преди обяд и то без предварително уговорен час за среща, така че пенсионерите да могат да теглят пари и да плащат сметки.

Акцията на Карлос, озаглавена "Може да съм възрастен, но не съм идиот", има забележителен успех. Междувременно са събрани над половин милион подписа. В петицията Карлос посочва и друго: че хиляди хора като него не са заслужили да бъдат изолирани по този начин. С подписката си той пледира за повече човечност и социална справедливост.

Пенсионерът вече бе канен във всички телевизии и радиостанции за интервюта, дори шефът на Испанската централна банка бе впечатлен от огромния резонанс на акцията. От правителството обещават подобрения.

Сан Хуан обаче е скептично настроен: "Ще се опитат до облекчат обслужването на автоматите с помощта на консултанти. Но аз съм с акъла си, не съм идиот. Работата е в това, че съм болен от Паркинсон. Ръцете ми треперят и понякога натискам грешния клавиш", казва Сан Хуан пред ДВ.

Страх го е, че така може да загуби доста пари. Казва, че е наблюдавал вече случаи как възрастни клиенти се борят с новите парични автомати. Един път дори бил свидетел как жена била ограбена от млад мъж, който твърдял, че иска да ѝ помогне.

Проблемът с бясно напредващата дигитализация

И в останалата част от модерния свят възрастните, по-бедните и хората с увреждания на практика са изключени от бясно напредващата дигитализация. В Испания обаче този проблем е особено голям, защото страната се слави с най-дългата продължителност на живота след Япония и същевременно втората най-ниска раждаемост в ЕС.

Близо една четвърт от населението на Испания е над 64 години. При това страната е рядко населена - клиенти пътуват по 30 и повече километра, за да се срещнат с банков консултант. А от допитване на испанския Съюз на пенсионерите стана ясно, че 40% от анкетираните възрастни хора никога не са влизали в интернет.

Сан Хуан се дразни и от това, че по време на финансовата криза банките бяха подкрепени с данъчни средства за над 40 милиарда евро, а сега оставят възрастните хора на произвола на съдбата. Неговата подписка може да излезе дори успешна, но той иска да постигне много повече - иска общественият сектор да се промени радикално, така че да се вслушват и в гласа на по-възрастните хора. "Наскоро ми се обади едно 14-годишно момиченце и каза, че иска някой ден, като остарее, да стане като мен - защото се застъпвам за хората, чийто глас не се чува. Това ме развълнува много силно", казва Карлос.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


215
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
97
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 117: Всеки прогрес е плашещ за предишното поколение, но това не означава, че прогреса трябва да спира. Ако човечеството слушаше такива като теб още щяхме да сме в Африка по дърветата. Нямаше да мигрираме по света защото старите няма как да вървят толкова. Нямаше да започнем да ядем месо защото старите немогат да ловят сами. Нямаше да открием огъня защото той е страшен. И куп други неща.
96
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 111 Абсолютно вярно, но зарибяването е пълно, че видиш ли, нещата се правят в името на удобството на човека. Докато се усети и ще е станал ненунежен. Като се налагат банкомати, няма нужда от служител на гише, като си сканираш сам продуктите в магазина, няма нужд от касиерка и т.н и т.н. Но пък нали ни е удобно засега
95
11
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 117: по същия начин и когато са вкарвали първите машини хората са ги горили и унищожавали защото смятали, че ще останат без работа. По същия начин хората гледали с недоверие на лекарствата, по същия начин сега има индивиди които си мислят, че телефона ще им изсмуче душата. Просто тия които не се приспособяват изчезват. Елементарна еволюция. Навремето хората са мислели, че е по добре да гонят мамута вместо да се занимава с фермерство, но всички знаем какво е станало с ловците-събирачи.
94
0
 
13
 
! Отговори
До 112 преди 2 години
Да в БНБ е ужас.Въпреки че има отбелязан вход за инвалиди отстрани оттам не те пускат да влезеш защото не стига до салона.Майка на 87 със счупен крак един път се наложи да отиде по стълбите на горе защото не я пуснали от входа,който е отбелязан че е за инвалиди.А охраната беше казала,че оттам може да влизат точно трудно подвижни хора лично на мен.А тя като отишла не я пуснаха.Така че толкоз с БНБ
93
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До До 98И още по-трудно ще е ако дигитализацията върви с бурни темпове. Тези, които днес се изживяват за някаква първа категория, защото се оправяли с копчетата на банкомат, може доста да им се стъжни картинката, ако си останат на това ниво. Но засега натискат телефона и смятат, че са достигнали технологичен връх.
92
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 113: а когато ползваш чужда помощ под формата на касиерка в банката с какво се различава от асистента или роднината? Не е ли пак чужда помощ? Единствената разлика е, че касиерката не ти е зачислена персонално на теб. Малко ли случай имаше на касиерки които с пренасочвали пари от сметки на клиенти към други сметки без тяхно знание? Да, затова съм съгласен, че колкото повече има човешки фактор, то толкова по вероятна е измамата.
91
1
 
7
 
! Отговори
до 107 преди 2 години
Това е защото България не е социална държава,която да се грижи за хората в нужда.Там например в бибилиотеката в градче и с 4000 души има такава услуга и веднъж на седмица отиват за консултация и консултанта е някой ИТ специалист и помага ако някой нещо не може да се справи.Отиват и такива с деменция,и живеещи сами,които им е невъзможно да се справят и няма как иначе,след като абсолютно всичко е дигитализирано и няма електронни подписи между другото по друг начин се удостоверява самоличността
90
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От десетина години всичко стана "дигитално" и само това се повтаря. Великата панацея. Проблемът не е в използването на техниката, а в првръщането на хората нещо ненужно - банката затваря офисите си и гони служителите си да се оправят, дядо ти Хуан - също да се оправя, както може. Човекът не значи нищо. Няма съпричастност, разбиране, състрадание, забравихме ги тези думи и сме озверели един срещу друг, а така съвсем ще ни "дигитализират". Затова не хълцайте от възмущение, утре може да сте вие.
89
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 105: на него проблема не му е, че неможе да ползва банкомат, а гишетата, че работят само до обяд и, че няма във всеки вход или къща клон на банката която той ползва. Човека иска по един клон с 20 гишета във всеки вход. А как ще изгуби пари при теглене от банкомат можеш ли да обясниш? Като ги тегли и вместо 1 като натисне 5 и банката ще прати 500 евро на балдъзата ли? Как се губят пари при теглене от банкомат бе? Това е теглене, а не трансфер, че да ги пратиш на които не искаш!
88
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Изтегляш парите от банкомат, но там са заредени накъсани и мръсни банкноти. Звъниш на оператор- не знаят какво да правиш. Звъниш на втори- и там същото. Пращат те в клон на банката. Там вдигат рамене. Пращат те в БНБ. Там ти сменят банкнотите на гише и ти казват, че по закон това трябва да е прави във всеки едни клон на всяка банка. Но не го правят. И пак- теглиш пари от банкомат, заредени са скъсани...и т.н итн.
87
12
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 103: хората с проблеми имат асистенти и роднини! И както ти казах вече има и слепи хора, а те се оправят сами цял живот! Да бе би на слепия да му е по лесно от тоя с паркинсон? Щом неукият ром и слепия гражданин могат да ползват сами банкомат, значи никои няма извинение! Банкомата работи 24/7 и спокойно децата на този с паркинсон могат след работа да минат и да му изтеглят пенсията, отделно е как ги е възпитал и дали го поглеждат!
86
1
 
15
 
! Отговори
До 98 преди 2 години
Човекът има Паркинсон и физически не може да ползва техниката. Той не е виновен за това. Докато *** е млад и здрав.Когато и ние одъртеем (ако не пукнем преди това), и на нас ще ни е трудно всичко.
85
9
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 100: значи неграмотния ром се научил и учи останалите, а грамотния и образован пенсионер трябва някой да му обясни? Че нали банкомата пише на български или и това е трудно? Написано си е просто като за под-ром! Избор на език,написано на български! След това меню с 4 опции: теглене, проверка на сметка, плащане на сметки и 4 не го помня. Като натиснеш теглене и хоп с цифри написано колко може да изтеглиш. Всеки индивид които може да чете и да различава цифрите може да се справи!
84
2
 
14
 
! Отговори
До 101 преди 2 години
Явно НЕ РАЗБИРАШ, ЧЕ ВЪЗРАСТНИТЕ ИМАТ БОЛЕСТИ КАТО ПАРКИНСОН, ЯВНО НЕ ВДЯВАШ КАКВО Е ТОВА!! ПОЖЕЛАВАМ ТИ И ТИ ДА ДОЖИВЕЕШ ДО ДЪЛБОКА СТАРОСТ!
83
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Интересно как възрастните хора в скандинавските страни където всичко е дигитализирано и не само в банките а наистина всичко,понеже са най дигитализираните държави в Европа се справят....може би защото там общината организира безплатни курсове и помощ и веднъж на седмица възрастните отиват за консултация там, свързана с изпозване на дигитални услуги винаги когато имат нужда.Дигитализацията няма как да спре заради хора,които не могат да се справят,но държавата трябва да ги подпомага в обучението
82
10
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 97: структура на човешкото общество днес: човек, под него ром, под него пенсионер които му е трудно да се справи с банкомата! Щом ромите се справят нямате извинение!
81
15
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Щом ромите се оправят с банкомата и си теглят помощите, щом те се оправят с телефоните, че даже и ало измами правят какво ревете? Един неук ром се справя, а високо образования пенсионер му било проблем. Рома които нито може да чете, цифрите не познава, но се справя! А слепите граждани как цял живот се оправят с банкоматите, а видиш ли пенсионера неможе.
80
1
 
4
 
! Отговори
До 86 преди 2 години
Абсолютно погрешно мислене.***!
79
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Петър Москов е фашист!
78
17
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 88: в същото време стария няма проблем да публикува коментари под статии, но му е голям проблем да си изтегли парите от банкомата! Нали уж старите дето учили по време на Живков били образовани, умни, а едни неуки роми се оправят по лесно от тях с банкомата. Да разбираме ли, че се признавате за по ограничени и глупави от ром без основно образование?