Водородът е бъдещето на транспорта, редица лобита са против развитието му

Батериите се оказаха неефективни за товарния, въздушния и морския транспорт
28 яну 2024 17:45, Анисия Иванова
51
Водородът е бъдещето на транспорта, редица лобита са против развитието му
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Водородът не е универсално енергийно решение за транспорта, но за Европа, която произвежда много енергия от ВЕИ, може да бъде. Енергията, произведена от ВЕИ, може да се преобразува към водород, като така тя няма да се губи изцяло, както досега. Водородът засяга най-сериозните икономически интереси, като проблемът е, че редица лобита са против развитието му, това коментира Константин Томов, главен редактор на Automedia и автор "Колела" в предаването "Футуризъм" с водещ Антон Груев.

Все още никой не може да предскаже кои ще са технологиите определящи бъдещето на транспорта. Работи се по няколко различни технологии и не се знае коя от тях ще се наложи, което е проблем за инвеститорите, тъй като не знаят дали вложенията им ще бъдат доходоносни и дали няма да бъдат изгубени, каза Томов.

В момента борбата е между различни видове батерии, синтетични горива и налагането на водорода. Бъдещето най-вероятно е електрическо, но въпросът е коя технология ще се наложи, добави той. Вярването, че литиево-йонните батерии ще са именно тази технология, се оказа заблуда и за управленците. Литиево-йонните батерии се оказаха неефективни за товарния, въздушния и морския транспорт.

Несъвместимостта им с тези с сектори идва от много фактори като: тежестта на самите батерии, лесното им запалване и недостатъчно ефективната енергийна плътност, която е ограничена и не може да покрие нуждите на различни сектори и потребители.

"Това най-после внуши на политиците, че не е добра идея да се налага насилствено и на политическо ниво – едно решение, а по-скоро е добър вариант да се работи успоредно в няколко посоки, така че всеки сектор да си избере това, което му върши най-добре работа.“

Друга голяма тема е автономното управление, което би могло да трансформира транспортния сектор из основи. Много компании правят разработки и подобрения в тази насока, но сме едва на ниво 3, което предполага шофьорът да не държи ръцете си на волана, но да е готов да се намеси в определени ситуации. За пълното компютърно управление са нужни изключително много изчислителна мощ и сензори.

"Все още има проблем с изчислителната способност. Основният проблем е, че един напълно автономен автомобил трябва не само да е толкова сигурен, колкото е човекът зад волана, а трябва да е по-сигурен, за да го приемем като общество.“

В сектора на батериите се правят разработки в десетки направления, като комбинират различни елементи, за да намерят най-добър резултат. Единият вариант е с твърд електролит, който не е запалим, би направил по-компактни батериите и с по-висока енергийна плътност.

Засилени разработки се наблюдават и с водород, който не е универсално решение, но може да се окаже добър вариант за Европа, която може да произвежда много енергия от ВЕИ.

"Някои страни като Германия, последните години направиха истински бум в областта на ВЕИ, но проблема при тях е, че те произвеждат енергията в момента и когато не е нужна никому. Водородът е добро решение, защото въпреки че в процеса на трансформация на енергията във водород, голям част от нея се губи – над 50% са загубите. Това все още има смисъл, когато иначе загубата е 100%, когато енергията отива на вятъра. Водорода има смисъл, защото вече доста напреднаха начините за неговото съхранение, защото той може да се транспортира по газопреносната мрежа на Европа.“

Напредъкът в тази насока би бил нещо добро, но водородът засяга изключително сериозни икономически интереси, като редица лобита са против развитието му, каза гостът. Той допълни, че в Китай, която е лидер в производството на батерии за електромобили, се наблюдава насочване към водородната индустрия.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


51
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
1
 
0
 
! Отговори
До 43 преди 2 месеца
Ти не знам какво си съгласен и в кой свят живееш, но автомобили с двигатели на водород се произвеждат само в Япония и Южна Корея.
40
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За разните чичовци и дядовци, които пишат в темата,че нямало как да се прозведе двигател на водород, още от 70-те години се говорело, пък нищо не ставало,как ако ставало !!!Русия забележи!!! или САЩ са щели да направят. Абе то има и се продават Тойота Мирай модел е кола на водород в продажба, 120 000 лева струва, ако искаш. Какви 70-те години,какви Русии,какви пенсионерски приказки. Коли на водород се продават от поне 10 години. Хонда, Тойота, Хюндай.
39
1
 
0
 
! Отговори
До24 преди 2 месеца
До24 За, Русия и САЩ, съм съгласен, но за Китай какво са измислили, какво са дали на света, освен да копират и да бълват
38
0
 
0
 
! Отговори
Като преди 2 месеца
...гледам ,Тойота продължават разработките с водорода, и не толкова с електрическите автомобили/освен хибридите/!
37
1
 
5
 
! Отговори
Нормален човек преди 2 месеца
Кой е тоя папагал?Защо хора с базова неграмотност коментират такива теми.Водород няма в свободно състояние. Водородът се произвежда с ток и вода при много ниско КПД.Водородът е лесно запалим и избухлив газ.Транспортирането му и съхраняването му без риск е скъпа и невъзможна задача.Ламер
36
4
 
5
 
! Отговори
Либерастия до шия преди 2 месеца
Батериите са болна фантазия на една психясала либерастия. Батериите замърсяват В ПЪТИ повече от безнина и дизела, милиони декари природа се унищожават ежегодно за да копаят за литий и кобалт. Тая процедура изисква...познахте - ПЕТРОЛ. И то много петрол. Не знам кой психопат може да им повярва на лъжливия наратив, че батериите са чисти. Да не говорим че след 10-12 годишна употреба няма да има какво да ги правят. Точно както и фотоволтаиците. Ще ги заравят в земята и ще продължават унищожението й.
35
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Лятото с тия фотоволтаици, балканите през деня, че произвеждат повече от 10 пъти повече от необходимото, така че водорода си е естественото бъдеще на новия свят.
34
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В Черно море има сероводород за поне 200-300 години нуждите на България, ама нали наще политици са мегакорумпиряни, та ще си купуваме нещо друго от някъде.
33
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
НЕ Е УЧУДВАЩО,НО НИТО ИНТЕРВЮИРАНИЯТ,НИТО НЯКОЙ ОТ КОМЕНТАТОРИТЕ ЗНАЕ НЕЩО ЗА ФИЗИКОХИМИЯТА НА ВОДОРОДА,ОСВЕН ЧЕ РАЖДАЛ ВОДА... АКО ГИ ЗАПИТАШ КАКВО Е МОЛ,ОБЕМ,ЗАСОН НА ХЕС,ПОТЕНЦИАЛ НА РАЗЛАГАНЕ,ТОПЛИНА НА ИЗГАРЯНЕ И Т.Н. ГЛЕДАТ КАТО ИНДИАНЕЦ НАФТОВА ПЕЧКА-НО РАЗБИРАТ ОТ ВСИЧКО,ТА ДОРИ ОТ ИЛЮЗИЯТА БРАУН-ГАЗ. И ПРЕДИ 100 ГОДИНИ СВЕТА Е БИЛ ПОЛУДЯЛ ОТ СОБСТВЕНАТА СИ ГЛУПОСТ-И ТОГАВА Е ИМАЛО ИЗМАМНИК ДЕТО ДВИЖЕЛ КОРАБИ С ВОДА, ИЗЧЕЗВА РУДОЛФ ДИЗЕЛ ОТ ПАРАХОД(БИЛ НЕЧИЙ КОНКУРЕНТ) И ПОТЪНАЛ ТИТАНИК.
32
2
 
7
 
! Отговори
Светозар преди 2 месеца
Младежи, да ви кажа. За двигатели на водород се говори от началото на 70 - те години на 20 век. 50 години вече се търкаля тази идея. Още не е станало. И едва ли ще стане.
31
3
 
2
 
! Отговори
още нещо преди 2 месеца
вместо да качват вода нощно време ще произвеждат водород нощно време има излишък на електроенерия
30
3
 
2
 
! Отговори
До 31 преди 2 месеца
Ако се върнем назад във времето, когато са открили бензина също е бил голям проблем за живеещите тогава.
29
2
 
3
 
! Отговори
Евала преди 2 месеца
Браво. Водора е бъдещето на земята, но кога ще се реализира зависи от политически и други интереси.
28
0
 
1
 
! Отговори
Дизел преди 2 месеца
Само дънки!!!!
27
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За водородно гориво се говори от началото на 20 век но до ден днешен няма едно сигурно устройство да работи.Защо.Моя позната доктор на химическите науки още от 80 годин ми сподели.Най-коварния,най -не предвидимия елемент от таблицата на Менделеев.Номер едно.Следователно за него няма и не можа да се създадат сигурни прегради,съдове за трайно съхранение.Той ще намери начин да излезе и съприкосновението с въздуха е едноголямо Бум.Каквито и технологии да се създават не може да се спрат утечката.
26
3
 
3
 
! Отговори
Да допълня... преди 2 месеца
До Калоян 24 Не залагам на Русия. Тя си има проблеми с войната , които сама си създаде. Не им е до създаване на нови горива. Те искат да си продават газта и нефта , за да воюват.
25
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Преди 10години Агенцията за Ядрено Регулиране спря разработкта на БАН за производство на водород и Браун газ . Питане -защо и това се премълчава ?Документите стоят във БАН -защо не ги извадите на показ ....Получените резултати бяха 1,8 вата на литър Браун газ и още толкова в отделена топлина и бяха два пъти по-добри от това което се предлагаше на Световния пазар .
24
2
 
11
 
! Отговори
Я па ти.. преди 2 месеца
До Анонимен 20 Изобщо не си прав. Дизела спаси света.Всички камиони , тежки строителни машини , кораби, са на дизел .Какво щяхме да правим дизеловото гориво , който е вторичен продукт, при крекинг процеса ? Добре че го има дизеловия двигател.
23
0
 
8
 
! Отговори
Така е .. преди 2 месеца
Ще изгорят атмосферата в автомобилите тези ненор-малници.Малки двуместни електрички само за града. Тежките машини и камиони на дизел , кораби на мазут. Автомобилите за извън града на бензин и газ.Това е приложимо. В Индонезия и Исландия непрекъсната димят вулкани. По някога и на други места.Силни ветрове разнасят пясък от пустините на хиляди километри.Това са природни явления , на които не може да се влияе.
22
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Караш водородна бомба :)))

Спонсорирани публикации