Водородът е бъдещето на транспорта, редица лобита са против развитието му

Батериите се оказаха неефективни за товарния, въздушния и морския транспорт
28 яну 2024 17:45, Анисия Иванова
51
Водородът е бъдещето на транспорта, редица лобита са против развитието му
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Водородът не е универсално енергийно решение за транспорта, но за Европа, която произвежда много енергия от ВЕИ, може да бъде. Енергията, произведена от ВЕИ, може да се преобразува към водород, като така тя няма да се губи изцяло, както досега. Водородът засяга най-сериозните икономически интереси, като проблемът е, че редица лобита са против развитието му, това коментира Константин Томов, главен редактор на Automedia и автор "Колела" в предаването "Футуризъм" с водещ Антон Груев.

Все още никой не може да предскаже кои ще са технологиите определящи бъдещето на транспорта. Работи се по няколко различни технологии и не се знае коя от тях ще се наложи, което е проблем за инвеститорите, тъй като не знаят дали вложенията им ще бъдат доходоносни и дали няма да бъдат изгубени, каза Томов.

В момента борбата е между различни видове батерии, синтетични горива и налагането на водорода. Бъдещето най-вероятно е електрическо, но въпросът е коя технология ще се наложи, добави той. Вярването, че литиево-йонните батерии ще са именно тази технология, се оказа заблуда и за управленците. Литиево-йонните батерии се оказаха неефективни за товарния, въздушния и морския транспорт.

Несъвместимостта им с тези с сектори идва от много фактори като: тежестта на самите батерии, лесното им запалване и недостатъчно ефективната енергийна плътност, която е ограничена и не може да покрие нуждите на различни сектори и потребители.

"Това най-после внуши на политиците, че не е добра идея да се налага насилствено и на политическо ниво – едно решение, а по-скоро е добър вариант да се работи успоредно в няколко посоки, така че всеки сектор да си избере това, което му върши най-добре работа.“

Друга голяма тема е автономното управление, което би могло да трансформира транспортния сектор из основи. Много компании правят разработки и подобрения в тази насока, но сме едва на ниво 3, което предполага шофьорът да не държи ръцете си на волана, но да е готов да се намеси в определени ситуации. За пълното компютърно управление са нужни изключително много изчислителна мощ и сензори.

"Все още има проблем с изчислителната способност. Основният проблем е, че един напълно автономен автомобил трябва не само да е толкова сигурен, колкото е човекът зад волана, а трябва да е по-сигурен, за да го приемем като общество.“

В сектора на батериите се правят разработки в десетки направления, като комбинират различни елементи, за да намерят най-добър резултат. Единият вариант е с твърд електролит, който не е запалим, би направил по-компактни батериите и с по-висока енергийна плътност.

Засилени разработки се наблюдават и с водород, който не е универсално решение, но може да се окаже добър вариант за Европа, която може да произвежда много енергия от ВЕИ.

"Някои страни като Германия, последните години направиха истински бум в областта на ВЕИ, но проблема при тях е, че те произвеждат енергията в момента и когато не е нужна никому. Водородът е добро решение, защото въпреки че в процеса на трансформация на енергията във водород, голям част от нея се губи – над 50% са загубите. Това все още има смисъл, когато иначе загубата е 100%, когато енергията отива на вятъра. Водорода има смисъл, защото вече доста напреднаха начините за неговото съхранение, защото той може да се транспортира по газопреносната мрежа на Европа.“

Напредъкът в тази насока би бил нещо добро, но водородът засяга изключително сериозни икономически интереси, като редица лобита са против развитието му, каза гостът. Той допълни, че в Китай, която е лидер в производството на батерии за електромобили, се наблюдава насочване към водородната индустрия.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


51
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Гърми ли тоз водород - караш кола бомба :)))
20
1
 
8
 
! Отговори
Калоян преди 3 месеца
Още преди 20 години, нашия професор Добри Лазаров, който е писал и учебник за средното образование говореше за това . Но там има чисто конструктивни проблеми, които не са малко и трябва да се решат .. Затова че пак претоплена манджа. Ако беше толкова лесно, все Русия или САЩ или Китай щяха да го направят или друга страна.
19
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Водорода е отлично гориво, но производството му е много скъпо, а съхранението му още повече. Истината е че трябват базово нови технологии, а не реанимирането на стари такива като ел. автомобилите. Няма как водорода да е решение, ако той не е масово достъпен, тоест евтин.
18
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Поне от 10 години си мисля водородът е решението на енергийния проблем и в частност проблемите с генерирането от вятър и слънце.
17
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ами Тойота не случайно е най-скъпата автомобилна марка в света. Инвеститорите дават парите си само,където знаят,че не само няма да ги загубят,ами и ще ги направят повече парите си.
16
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Гледайте какво прави Тойота - това е бъдещето. След десетилетия всички я следват, така беше с хибридите, така вероятно ще е и с водородните хибриди. Германци и французи залагаха на дизелите, което беше явно грешна стратегия, видяхме какво стана с тази допотопна дизелова техника от времето на Флинстоун.
15
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
дървени философи има на света и това е
14
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ала бала, само тоз не беше се появявал да ни казва за това как сме се прекарали
13
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
През газопреносната мрежа не може да се пренася водород. Тръби, кранове, уплътнения, заварки, компресори, регулатори на налягане и съединения не са предвидени за работа с газ с толкова малка молекула. Освен, че половината ще се загуби по тръбите водорода е взривоопасен между 5 и 95% концентрация. Това значи, че ще има гърмежи постоянно и навсякъде.
12
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тоя е виждал водород през крив макарон. Водорода не може да бъде ползват в самолетите защото съдовете за съхранение са по-тежки дори от литиеви батерии. Остава криогенната фаза която обаче също е проблемна като съдове и обем. А литиево-йонната технология не се е провалила защото целият свят я ползва. Провалил му се е на този мозъка. Ако изобщо има такъв.
11
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Не може, само преносна среда може да бъде. Физика за 5-ти клас: внасяш повече енергия да го получиш.
10
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Слънчевите панели уж бяха много ефективни сега макар и всички полета, да ги засяха, с тях никаква, ефективност едва, 10 % от тока с водорода, е, същата измама да, си напълнят гушите с пари блока, в, Козлодуй още не са, го почнали а, там е истината дири министъра каза че без тоя блок да, чакаме на, слънцето и вятъра, е вятър работа
9
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Муахаха. Вудътъ не гори бе обаче вудурода гърми силно. Водорода се извлича от водата и се ползва само той бе химик.
8
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Технологията, е известна одавна но да ми кажат коя корпорация ще се навие да, ги произвежда след като производство му е трудно и самия, водород трудно се, съхранява
7
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Бъдещето на корупцията е щото тия лобита които искат да го произвеждат искат да крадат милиарди
6
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Предложение : предлагам да обявим нов кемпейн Клаймит чейнч 2.0 с нов челинч и куест за нови йонно-хиперфузионни и водородно-плазмени ринюабал енергии.
5
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Споко, ЕС минава на плаващи водородни електроцентрали драйвани от айоти с ейай.
4
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
А водород от къде?
3
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Муахаха. Вудурод не иде от вудъ бе химик
2
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Вижте как са задържали водородя в дирижабъла "Хинденбург" и не се е губил. Те нещата дето ги мислите са измислени преди 100 години. И пак сте надзадъ с матряла, понеже навсякъде се разработват ядрени батерии. Дори има работещи далеч в Арктика да поддържат метеорологични станции. Само остава да се оправят с мощността понеже е изключително малка. И кои вие на кое 3-то ниво сте след като нямате никакво отношение към прогреса не ми е ясно...

Спонсорирани публикации