Как Европа спасява изкуството си от унищожението на Хитлер

Ценни творби на Леонардо, Микеланджело и Рембранд можело да изчезнат завинаги
Обновена: 20 май 2019 20:57 | 20 май 2019 20:36, Нели Христова
38
Как Европа спасява изкуството си от унищожението на Хитлер
Снимка: National Gallery

"Крийте ги в пещери и мазета, но нито една картина не трябва да напуска този остров", заповядал Уинстън Чърчил през 1940 г.  Той настоявал колекцията на Националната галерия на Великобритания не просто да бъде спасена от нападенията над Лондон, но и от алчните ръце на Хитлер.

Преди около 80 години, област Сноудония в Уелс, се готви да посрещне някои от най-ценните картини  в света.

Из цяла Европа нацистите вече са унищожили тонове произведения на изкуството. И докато съюзническите войски бягат от Дюнкерк, бомби падат над Лондон и инвазията на германците изглежда неизбежна, вниманието е насочено към Националната галерия.

Експерти претърсвали Обединеното кралство за подходящо място къде да скрият картините. Накрая откриват кариерата в планината Мануд и решават, че това е перфектното място да скрият изкуството от Хитлер – пространството в сърцето на планината е огромно, достъпно е от добра верига тунели, а тоновете гранит няма да бъдат засегнати от евентуално падане на бомба. Мануд, също така, е толкова отдалечена, че най-важното условие на мисията – тя да остане строго секретна, лесно е спазено.

Да оставиш ценни картини в мина не звучи като най-правилното нещо. Но всъщност, произведенията на изкуството се "чувстват доста добре там“. 

Да преместиш две хиляди творби, сред които такива на Леонардо да Винчи, Ван Дайк, Търнър и Рембранд било предизвикателство, разказва пред BBC Сюзън Босман, изследовател в Националната галерия.

"Студените, влажни кариери, наистина не са добро място за безценни произведения, така че преди те да бъдат пренесени, са построени шест въздухонепроницаеми тухлени колиби“, обяснява тя.

Оказва се, че условията, при които картините се съхраняват в планината, са значително по-добри от тези, при които са били държани в Националната галерия преди войната. Тази "евакуация“ дава урок на служителите на галерията за в бъдеще. 

Входът на мината е разширен, за да влязат по-големите картини. Достроява се нова система от релси, по които да бъдат пренасяни произведенията, температурата е контролирана.

По-големите картини били опаковани в така наречените "слонови кутии“ и пренесени по пътя. По-малките били превозвани с автомобилите на пощите и вановете за доставка на шоколадите "Кедбъри“.

После, те били натоварвани на теснолинейката в мината, която ги пренася чак до вратите на колибите. Картините биват разопаковани едва когато те са в специалното климатизирано помещение.

Нещата не винаги вървели толкова гладко обаче.

Един от шедьоврите на Ван Дайк е висок 3 на 2 метра, доста по-висок от камиона, в който трябва да бъде натоварен. По пътя към кариерата има тесен завой, който минава точно под арката на железопътния път – но картината не може да мине от там. Работниците обаче бързо взимат решение – те разбиват пътната настилка и снижават пътя с няколко метра, за да може произведението на изкуството да премине напълно безопасно. И до ден днешен може да се види мястото, на което пътят е снижен.

Мината се напълнила не само с изкуство, но и с живот. Много от експертите спели долу в пещерата в продължение на четири години, за да се грижат максимално добре за картините.

Директорът и куратор на Националната галерия също се преместил в малка колиба, в близост до мината. Прекарвал по-голямата част от времето си там, а това му позволило да изучи колекцията си по-добре и да създаде нови, по-пълни каталози.

По времето на Втората световна война много произведения на изкуството са унищожени. Хитлер бил обсебен от идеята, че ако те не са по стените на "Фюрермюзеум“ в Линц, то човечеството не трябвало да ги види никога повече.

Музеите в цяла Европа се втурнали смело да спасяват изкуство – в Лондон, Енгилските мрамори били скрити в изоставена станция на метрото. Лувърът бил изпразнен през 1939 година, а всичките 3600 картини били преместени на сигурни места. Самата Мона Лиза сменя местоположението си цели пет пъти, а сега се смята за прекалено крехка, за да бъде пренесена отново някъде.

Британският национален музей също прибягва към Уелс за да скрие Магна харта и творби на Микеланджело, Да Винчи и Рафаел, както и ценни и редки издания на Шекспир. Музеят ги изпраща в Библиотеката на Уелс, но дори и тя не е достатъчно безопасна. За това експертите изкопават пещера със специално отопление, където съхраняват ценностите.

Ала нацистите също толкова силно искали да си "заделят“ изкуство за след края на войната. Близо 6500 творби, сред които такива на Микеланджело, Рубенс, Вермер и Рембранд, били скрити в мина за сол в Австрия. Фактът, че оцеляват, е чудо. Инструкциите, които Хитлер дал били, при капитулация на армията му, мината да бъде взривена.

Планът, за щастие, не проработил. Войникът, който трябвало да взриви мястото сменил експлозивите с по-слаби, които, след като били детонирани, съборили само входа на мината. Произведенията вътре в нея останали скрити и в безопасност, докато Пазителите на наследството – няколко мъже, натоварени със задачата да намерят и спасят изгубеното изкуство на Европа, не ги намерили. 

Колкото до Мануд - правителството го поддържа до 50-те години на миналия век, като цели мястото да е готово в случай на избухването на Трета световна война. Днес то тъне в разруха, а всички се надяват, че няма да се наложи  да бъде използван отново.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
0
 
2
 
! Отговори
Waffen преди 4 години
Отново ще тръгнем и никой и нищо няма да ни спре Хайл!!!
30
0
 
8
 
! Отговори
Bay Hoy преди 4 години
"Работниците обаче бързо взимат решение те разбиват пътната настилка и снижават пътя с няколко метра, за да може произведението на изкуството да премине напълно безопасно. И до ден днешен може да се види мястото, на което пътят е снижен."Колко СМ. е бил висок моста, че се наложило да копаят няколко метра под настилката - за да мине картина 3м x 2м ?!!!Не е ле било по-лесно, просто да смъкнат картината да минат под моста, и пак да я качат ?!!
29
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ДОДО, не пиши глупости за Марлене Дитрих! Та тя е любимка на Фюрера! И не е еврейка! Все едно да кажеш, че Лени Рифенщал е еврейка!? Иначе те подкрепям на 100%, въпреки минуса, който ти сложих!
28
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Изглежда, авторката освен, че е бягала от час по български в училище, е и спала в час по история ...
27
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Авторката случйно да за знае нещо за Дрезденската картинна галерия (Dresdner Zwinger), унищожена от британската авиация при варварската бомбардировка на града на 13 февруари 1945 ??
26
1
 
7
 
! Отговори
Додо преди 4 години
Единственото, което Националсоциалистите унищожават са упадъчна, развращаваща, деградивна и деморализираща секс пропаганда, налагана от евреите, като Фройд, Марлен Дитрих и т.н. покварени елементи, както и юдеоболшевишка, масонска, илюминатска комунистическа литература.
25
0
 
18
 
! Отговори
Елемаг преди 4 години
Пичове от редакцията,добре ли сте?Чичу е милеел за изкуството,както десетки още аспекта от социалното общество,като животни,трудовозаконодателство,кампании против тютюнопуушенето и така нататъка.Фрицовете са били изтънчени мъже,познаващи вино,напитки наука изкуство.Райха ,да унищожавал изкуство,жив да не бях?Книгите по филмите на са световна литература,а много добре знаем,чия еврейско-социалистическа се е горяла.И с право...
24
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Голяма грешка на Хитлер.Колко фенове е имал във Великобритания преди да ги нападне дори кралицата има снимки със семейството си в групичка със приятели и роднини всички изпънали напред и нагоре дясна ръка - поздравяват Хитлер който им е на гости...Ааах никога бялата раса не е била по-близо от световното си превъзходство.Само да не ги беше нападал глупавият инвалид.Аз мисля че той е бил двоен играч и кукла на конци.Не е възможно някой да допусне толкова грешки.
23
1
 
9
 
! Отговори
Роден "Журнализ преди 4 години
А защо историята винаги се гледа от американска, английска, eвpeйска или съветска (не руска!) перспектива?
22
1
 
12
 
! Отговори
юбералес преди 4 години
Хем нападат Германия (03.09.1939г.), нахлуват в Европа(01.04 1940), а после се чудят къде да си дянат картините(рисувани от европейски художници), защото видиш ли художникът Хитлер щял да им ги унищожи. Британска му работа.
21
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хитчо е правил същото в Нойшванщайн. Тази статия е лицемерна пpoпаганда.
20
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Европа много и се иска, да има героично отношение към третия Райх, но уви. Всички му подиграваха само и само да скочи на Русия. При всички варианти далаверата бе гарантирана. Днес обаче трябва нова игра. И пак с гарантирана при различни сценарии далавера.
19
1
 
16
 
! Отговори
Яблани и груши преди 4 години
Въпросът е друг: Как Европа ще се справи с унищожението след Хитлер?
18
13
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Само фашисти тука бре. Айде някой комунист да рече нещо.
17
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И е крайно време вече.Бъдещите кандидатки за ЕС.Да не се задължават да " влизат" И в Американското НАТО! Това са 2 напълно НЕСЪВМЕСТИМИ организации!
16
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И Меркел като всеки един канцлер до сега след капитулацията на Германия се подписва в САЩ при встъпването си.Какво точно гласи този договор не се знае точно.
15
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Чест правеше тогава на Европа.Че даде жертви за свободата си! А днес? Без нито един куршум.без нито един застрелян враг.Европа се предаде на Америка! И НАТОВСКИ ботуш я тъпче вече 30 г..Къде го има това.? Друг континент да " пази" такъв? Никъде! А само тук! Европейска армия и е нужна на Европа! А Американското НАТО Да си ходи зад океана! То никого не "пази"! То контролира Европа! Пълен контрол с години вече! Събуди се Европа!
14
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Планът Маршал е с парите на германците и на цяла ограбена ЕвропаАми нашите картини ценни исторически ръкописи с доказателства за изфабрикувана та ни история са в рассия. Изнесени от НКВД и КГБ .
13
1
 
15
 
! Отговори
tamada преди 4 години
Когато англичаните се евакуират от Дюнкерк никакви бомби не падат над Лондон. Първите бомбардировки започват през август. И никакви тонове из Европа не са унищожили нацистите. Унищожават или продават част от съвременното изкуство в Германия, а класиката в чужбина са крали. И солната мина в Австрия не е спасена от войник, а от миньорите, които изнасят експлозивите. Въобще мисълта, че сам войник ще смени толкова експлозиви е ***.
12
1
 
9
 
! Отговори
ШибиРиби преди 4 години
Нашите министър председатели имат грижата единствено да скрият бъчва с гроздова, друго ценно в София няма. Ако не успеят да я скрият ... ще я изпият

Спонсорирани публикации