Бензин, дизел, газ: Поскъпват, но 50% от цената им – акцизи и данък

Цените се покачват заради по-активното търсене на горива
3 юли 2018 07:00, Боряна Павлова
56
Бензин, дизел, газ: Поскъпват, но 50% от цената им – акцизи и данък
Снимка: архив Reuters

Напоследък световното търсене на суров петрол превишава предлагането и това е причината за покачването на цените. Наскоро обаче страните-членки на ОПЕК взеха решение за повишаване на добива, което се очаква да намали нарастването и дори да допринесе за спад на цените. Това не означава автоматично, че същото ще се случи на българския пазар на дребно, тъй като тук влияят допълнителни фактори, коментира Димитър Чобанов пред "Труд".

Какви са тенденциите на международните пазари?

През последните 5 години цените на суровия петрол на международните пазари се характеризират с големи колебания. През първата година от периода (май 2013 г. – август 2014 г.) те трайно са около или надвишават прага от 100 долара за барел. Най-високите стойности са достигнати през месеците август и септември 2013 г. и юни 2014 г., когато средно надхвърлят 108 долара за барел. След това обаче те рязко се понижават и в началото на 2015 г. са вече 47,11 долара. Така през 2015 г. цените спадат с 47,3% спрямо предходната година, а през 2016 г. следва нов спад – този път с 15,6% на годишна база.

Още по темата

Тенденцията се обръща в началото на 2016 г. След януари, когато се достига 5-годишно дъно от 29,78 долара за барел суров петрол, цените започват да се повишават. През 2017 г. средната цена нараства с 23,3% на годишна база. През първите 5 месеца на 2018 г., за които са налични данни, средната цена е с 28,8% по-висока на годишна база спрямо съответния период на 2017 г., а през месец май 2018 г. цената достига най-високата си стойност след ноември 2014 г. Така конюнктурата на международните пазари през последните месеци има принос за повишението на цените и на местния пазар на дребно.

През първите 5 месеца на 2018 г. обаче се наблюдава понижаване на производството от страните от ОПЕК, като съществен принос за това има Венецуела. Същевременно относително стабилното представяне на световната икономика запазва търсенето високо. В резултат от това се наблюдава покачване на цените на международните пазари през последните месеци. Така средната цена през май надвишава 73 долара за барел, което представлява нарастване с 20% спрямо цената през декември 2017 г.

През юни обаче членовете на ОПЕК се споразумяха за повишаване на добивите. Пазарните участници очакват нарастването да бъде с около 0,6 млн. барела на ден. Има индикации, че Саудитска Арабия и Русия ще увеличат производството си с приблизително 1 млн. барела на ден в опит да възстановят част от загубения си пазарен дял. Същевременно обаче тяхната цел е да поддържат пазарно равновесие, т.е. да не позволят цената на петрола да се понижи рязко. И двете икономики са силно зависими от приходите от суров петрол и природен газ. Например, в Саудитска Арабия през 2016 г. 42% от брутния вътрешен продукт, 87% от приходите в държавния бюджет и 90% от приходите от износ са от петролния сектор.

Един много важен фактор, който влияе върху търсенето на суров петрол в момента, е търговската война, която задейства президентът на САЩ – Доналд Тръмп. Митата върху вносни стоки от Китай, Европейския съюз, Канада и Мексико и реципрочните мерки от тяхна страна се очаква да забавят растежа на търговията и на световната икономика. Това ще повлияе негативно върху търсенето на суровини и горива и ще забави растежа на цените им. От друга страна проблемите във Венецуела и Иран ще въздействат отрицателно върху предлагането въпреки решението за по-големи добиви от ОПЕК.

Какво е състоянието на местния пазар на дребно в България

Динамиката на цените на дребно обаче не следва точно тази на суровината. Например, според данни на сайта fuelo.net през последните шест месеца средната цена на бензин А95 на дребно се повишава с 18 стотинки на литър, което в относително изражение е 8,7%. През същия период дизелът е поскъпнал с 20 стотинки на литър (9,6%), докато природният газ (пропан бутан) е поевтинял с 4 стотинки (-3,8%).

Разликата между цената на основната суровина и на крайните продукти зависи от множество фактори. Един от най-важните от тях, в случая на петрола, е данъчното облагане. При горивата се начислява данък върху добавената стойност, както при останалите потребителски стоки, но освен това и акциз. Конкретно за безоловния бензин неговият размер е 71 стотинки на литър. Така при цена на дребно 2,26 лв. за литър бензин А95 косвените данъци са почти 1,09 лв. на литър. Следователно 48% от цената на дребно на литър бензин се пада на данъците. При дизела акцизната ставка е 65 стотинки на литър. Така при цена на дребно 2,28 лв. за литър 1,03 лв. са за данъци, което означава, че над 45% от цената се формира от данъчните задължения към държавата. При природния газ ставката е 34 стотинки на литър. При цена на дребно от 1,02 лв. на литър ДДС и акцизът са 51 стотинки, т.е. 50% от цената се формира от данъците. Това означава, че всъщност при текущите цени приходите за бензиностанциите са съответно 1,17 лв. от литър бензин, 1,25 лв. от литър дизел и 0,51 лв. от литър пропан бутан, макар че потребителите плащат значително по-високи цени за литър.

Друг фактор, който текущо влияе върху цените на горивата, е сезонността при потреблението им. През лятото търсенето се увеличава във връзка с почивките, които изискват по-големи количества гориво за транспорт до желаните дестинации. Това води до временно покачване на цените.

Разбира се, една от основните движещи сили, както при мнозинството бизнеси, е наличието на конкурентен натиск. При доставката на горива на дребно Комисията за защита на конкуренцията имаше сериозни съмнения дали между част от по-големите играчи на пазара няма картелно споразумение. Тези съмнения се базираха на политиката на шест от най-големите вериги, които едновременно променяха цените и на практика ги поддържаха еднакви. КЗК изследва официално пазара от 2012 г., а от март до юни 2016 г. извършва конкретни процесуални действия.

Прегледът на цените на по-големите вериги в момента показва, че те се различават. Следователно поддържането на еднакви цени понастоящем не се практикува. Например, при бензин А95 разликите са около 7 стотинки на литър, т.е. около 3%. Това, което също така прави впечатление е, че най-високите цени се изискват от същите тези вериги. Един от аргументите в подкрепа на по-високите цени е, че качеството на горивата в тях е по-високо и се продава точно количеството, което се таксува. Това би означавало по-нисък разход на гориво на изминати 100 км от техните потребители. Такова твърдение обаче рядко намира потвърждение при официални проверки.

Като цяло тенденцията от началото на годината е бензинът и дизелът да поскъпват, докато цената на природния газ дори леко се понижава. Общото впечатление, което преобладава за българския пазар, е, че когато цената на суровия петрол се вдига на международните пазари, тук цената на горивата се повишава по-бързо, докато при спад на суровия петрол цените тук не се променят или се понижават в значително по-малка степен. Текущата ситуация засега не потвърждава тази хипотеза. Предполагаемият картел обаче би могъл да е факторът, който най-много допринася за това дългосрочно потребителите да плащат по-високи цени на горивата, отколкото при наличието на истинска конкуренция.


56
Още от Фамилен дом
Кухнята – сърцето на дома! Как да я проектираме?
Напиши коментар Коментари
51
0
 
1
 
! Отговори
до 42 преди 1 седмица
До До 38

Мога с часове да изброявам милионерите в БСП - Георги Гергов
50
0
 
1
 
! Отговори
Бенчо Бенчев от БСП преди 1 седмица
Какво ми пука на мен, че бензина поскъпва?Карам си Ролс-Ройса за 700 000лв и хич не ми пука.Електората да му мисли, на мен другаря Путин ми плаща достатъчно.
49
1
 
7
 
! Отговори
БАЛАНС преди 2 седмици
Не е важно какво е било преди 1989 г.
Важно е, че сега цената на бензина расте, също и цените на тока, парното водата, храната.
А управляващите постоянно се обезценяват.
48
1
 
2
 
! Отговори
БАЛАНС преди 2 седмици
ДНЕС - 77,976 долара за барел брент
47
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Те ще сложат акциз и данък и на тока. Само да станат повече електромобилите и хитреците в тази ниша. Няма да пропуснат да цоцат и оттам.
46
3
 
4
 
! Отговори
пена преди 2 седмици
Аз събирам парички за електромобил.
Цялата петролна индустрия ще ми *** п-та скоро :-)
45
2
 
22
 
! Отговори
fool преди 2 седмици
Проблема винаги ни е бил картела и монопола на Лукойл. Статистически бензина дори когато петрола беше 40$ беше на цена 1,70 - 1,80. Ако 50% е акциза, значи Лучетата правят 30-40ст печалба на литър. А после шефчето им обеснява как "печелили" на дребно безнсиностанциите 3-4 ст.
Прост народ, слаба държава това си е ... Няма как като кормилцето го дъжи пожарникарчето с шайката цялата зад него и управляващи и опозиция ...
44
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Скоро ще изкарам каруцата.
43
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Кой прочете цялата статия ? + -
42
5
 
8
 
! Отговори
До 38 преди 2 седмици
Бъркаш. Мафията в България е продукт на сили извън България, които платиха и наложиха СДС. На практика Сините управляват в България след 1989 година по най-различни начини - официално като СДС или пребоядисани като НДСВ, ГЕРБ или неофициално чрез платен уличен натиск. Съдебната система също беше завладяна от мафията и вече 28 години е част от синята мафия.
41
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
ТОК,ВОДА,ПАРНО,ГАЗ сега и БЕНЗИНА И ДИЗЕЛА
**************************




А бе важното е че турската лира пада.
40
2
 
11
 
! Отговори
Chemical Engineer преди 2 седмици
"Напоследък световното търсене на суров петрол превишава предлагането и това е причината за покачването на цените." - това са пълни глупости :)
39
1
 
19
 
! Отговори
ШАФИОРО НА МАТОРО преди 2 седмици
Колеги шофьори много добре знаете, че бензина ще се върти около 2.50 лв. Знаят го и мършите Златев и компания. Много добре помнят как се обединиха двата най-големи форума и зареждахме по 25 стотинки.Просто това е прага над кйто търпението на българския автомобилист се изчерпва.
38
2
 
17
 
! Отговори
до 35 преди 2 седмици
Мафията е продукт на нас, българите. Ние допуснахме на първите свободни избори да ни управлява БСП;ние допуснахме Боко Тиквата вече 10г. на власт; Ние допуснахме Доган и обрачът му от фирми; избрахме си Царя--аз а взема нещо от България , ама моля Ви се------никой не протестира, докато в Румъния не бе така...
37
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 35: А преди 1989 г. мафията не ни пречеше - всеки си протестираше когато си иска и където си иска!
36
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ми не зареждайте ве кой ви кара !? Не слизате от колите иначе ревете,че ви е скьп бензина
35
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
За да има протести, трябва да има кой да ги организира, а в България след 1989-та година мафията се погрижи да няма кой да организира хората да протестират. "Казионна" организация била и хайде да я премахнем, за да няма кой да ми пречи да грабя и стадото реве в екстаз - "казионна, казионна - да се премахне". Е, стадото премахна "казионните" организации и виждате всички докъде я докарахме. Не можем един протест да организираме против мафията, а самата мафия може да организира платени протести.
34
6
 
20
 
! Отговори
(-_-) преди 2 седмици
Тенденциите са до 50тина години петрола просто да свърши. Отдавна можеше да караме коли на водород или други горива, ама тия алчни градове ще тровят до последно!
33
1
 
30
 
! Отговори
пушач преди 2 седмици
акциз от бензин: ~ 1лв/л
над 4,000,000 автомобила в Бг х (средно)10,000 км/год. х (средно) 8/100 - т.с 800 л/г - е грубо сметката е: 3,200,000,000 (3 милярда и кусур)
-акциз цигари: 3,50 л/кутия
2,500,000 пушачи х 365 кутий/год. х 3,50лв. - тук сметката е 3,197,750,000 (3 милярка+) И ПАРИ НЕМА...
32
7
 
14
 
! Отговори
въпрос до 29 преди 2 седмици
А какви бяха формите до 1989г.? казионни организации и ОФ. Много ми е смешно,у като дръскачи тука се опитват да пишат, че видиш ли преди 1989г. е имало повече свобода? Свобода за кого? Аз например с триста зора , един единствен път, отидох на екскурзия и то само до соц. държави. А Людмила Живкова с правителствения самолет имаше час за фризьор в Париж. Срам няма те ли?