Нови касови апарати, нов софтуер... задава ли се нов хаос?

Според сметките на бизнеса промяната ще струва 120 млн. лева
9 яну 2019 20:00,
112
Нови касови апарати, нов софтуер... задава ли се нов хаос?
Снимка: pixabay.com

След хаоса с винетките се задава нова драма, която може да доведе до блокиране на работата на стотици хиляди фирми в страната - поредната смяна на касовите апарати и софтуера за управление на продажбите. Вчера Националната агенция по приходите (НАП) предупреди търговците да побързат с подмяната. ИТ специалистите обаче твърдят, че дадените срокове са прекалено кратки и масово търговците няма да бъдат подготвени за тях, пише "Сега".

Още по темата

Спорът идва на фона на продължаващите вече четвърти месец консултации между НАП и производителите и внедрителите на въпросния софтуер заради множеството неясноти в новите изисквания в наредбата за фискалните устройства. "Сроковете са изпълними, ако не се чака последният момент. Важно е всеки търговец да се свърже с производителя на софтуера и да обсъдят техническите изисквания и необходимите промени", посъветва Пламен Димитров, заместник изпълнителен директор на НАП.

Регистрираните по ДДС търговци имат 80 дни да направят това, тъй като срокът е до 31 март. За фирмите без ДДС регистрация срокът е до края на юни 2019 г. За повечето от фирмите това означава да купят нови касови апарати, което ще коства на бизнеса най-малко 120 милиона лева.

Промените бяха направени през септември м.г. в наредбата за фискалните устройства, като преди това бяха приети и изменения в Закона за ДДС. Целта на финансовото министерство и НАП е да се спрат опитите за укриване на обороти и избягване на плащането на данъци чрез издаване на фиктивни касови бележки и избирателно отчитане на продажбите. От 1 април тази година се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер за управление на продажбите, без те да са свързани помежду си. Освен това софтуерът не може да бъде използван от търговците, ако не е получил одобрение от НАП за съответствие с новите изисквания. Въвеждат се и нови изисквания към касовите апарати - всяка бележка трябва да има отпечатан QR код и данните за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време, а не както сега - веднъж седмично или месечно. Новите правила забраняват издаването на т.нар. служебни бонове.

Още с появата на новите текстове експерти алармираха, че наредбата изобилства от непрецизно формулирани текстове, които могат да се тълкуват по различни начини. Въпреки обсъжданията и уверенията на НАП, че неясните текстове ще бъдат прецизирани, корекции в наредбата все още не са предложени.

В крайна сметка НАП започна одобряването на модифицираните програми за управление на продажбите едва през декември м.г. и до момента само 3 софтуера са включени в списъка, от който занапред търговците трябва да избират. Други 19 софтуера са все още в процедура по заявяване, посочиха от НАП. В същото време законът предвижда солени глоби, включително и запечатване на обекти, ако търговци продължат да използват софтуер, който не е вписан в списъка на одобрените.

Засега около 25% от бизнеса у нас работят със софтуер за управление на продажбите и това са по-големите фирми, за които промяната настъпва най-рано.

Сроковете може да се окажат недостатъчни и за търговците, които ползват само касови апарати. Новите устройства, които печатат QR кодове и осигуряват онлайн връзка с НАП, липсваха на пазара до средата на декември. Според сметките на НАП трябва да бъдат подменени половината от около 300 хиляди работещи апарата, а останалите да бъдат надградени. Общите разходи за бизнеса са около 120 млн. лв., но може да се окажат далеч по-високи.

Проблемът далеч не е само в подмяна на софтуера и на касовите апарати, предупреждават софтуерни разработчици. "Освен че производителите на софтуер трябва да направят специфичната преработка, необходимо е време и тези промени да се внедрят от търговеца и той да бъде обучен, така че системата да заработи гладко", обясни пред Bloomberg TV Bulgaria Иван Аржентински, създател на ERP платформата EnterpriseOne и управляващ съдружник на ERP.BG. "С новата наредба практически някои от утвърдените през годините бизнес практики вече са забранени. Компаниите изцяло ще трябва да променят процесите си", предупреди Аржентински.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


112
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
1
 
55
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Както винаги държавата не помага на гражданите си, а създава поредния хаус!
6
0
 
30
 
! Отговори
Елемаг преди 5 години
Да продължа от 4:Откакто Дянков въведе номера,да влиза всичко директно в НАП беше лесно да се хванат всички ,я по Банско,я по Слънчака. Ти си инспектор,поръчваш си нещо,звъниш на екипа в НАП ,като си платиш,дали е получен касов бон със същата сума и на момента ставаше ясно.Да но шефовете по области са кадри на ГЕРБ започваше изнудване на бизнесмените ,дуджуци и така нататъка.Знаете историите.И за това сега нови апарати!!!уж за вашата сигурност и да нямало измами :)
5
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Най-после! Тамън се бяхме уплашили, че не сме ги сменяли скоро! Заем от ЕС затова няма ли да се взема? Да се оптимизира компютърната система преди следващата промяна.
4
0
 
39
 
! Отговори
Елемаг преди 5 години
Какво се случи:През годините редовите НАП-аджии по морето и банско ловеха лесно всички незаконни кръчамри и хотелиери.Те обаче открито им се смееха в очите "ми ние пием на маса с вашите шефове"И вместо затваряне на обектите и глоби по 20 000 и ревизия за 5 години напред,се разминаваха с актове за 200 лева.Това е накратко...Но защо да го не използваме да уредим още някой на хранилка с апарати нови?
3
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пак ша го ду.....ме. не хаос ами не знам кво ша стане
2
0
 
60
 
! Отговори
Активист на БКП преди 5 години
Опаааа ! Някой е направил врътка с нови касови апарати...
1
0
 
48
 
! Отговори
доволняк преди 5 години
е как се ненкарадоха тия гробари .....