Самолетите горят 90 секунди, после - взрив! Как се спаси мъжът от 18 ред на SSJ-100?

Винаги ли предпазните колани спасяват живота?
9 май 2019 08:35, Елка Василева
32
Самолетите горят 90 секунди, после - взрив! Как се спаси мъжът от 18 ред на SSJ-100?
Снимка: БТА

Един от пътниците на горящия самолет  SSJ-100 по време на кацането е побягнал от задните редове към изхода, с което е спасил живота си. Винаги ли спасяват предпазните колани и с какво поведението на руските пътници се различа от това на западните, за това разказва експерт в областта на авиационната сигурност пред  Газета.Ru.

На третия ден след катастрофата на самолета Sukhoi Superjet 100 на летище Шереметиево в Москва на 5 май, при която загинаха 41 души, се появяват нови свидетелски разкази, които хвърлят светлина върху събитията на борда, случили се след грубото кацане на лайнера.

По-рано бяха отправени критики към спасилите се пътници от самолета, които бяха заснети, бягащи от самолета с ръчния си багаж. Те бяха обвинени, че спасявайки личните си вещи, са станали причина за смъртта на пътниците, останали в салона от 12-и ред нататък.

„Ужасно е, че хората, седели в предната част на самолета, са откраднали живота на онези, които по волята на съдбата са се оказали на опашката“, каза пред радио „Свобода“ бившата стюардеса от „Аерофлот“ Евгения Магурина. „Не можем да твърдим, че ако хората не си бяха взели вещите, щяха всички да се спасят. Но тези вещи реално са отнели секунди за хората отзад, защото в разлял се керосин самолетите горят много бързо“, е съгласен авиационният експерт Вадим Лукашевич.

Още по темата

Ако се вярва обаче на думите на летелия на 12-ия ред пътник Олег Молчанов, евакуацията не е изглеждала точно така. „Аз бях на този самолет, време е да се обясни. Хората с куфарчетата са от бизнес класа, тези чанти не бяха големи и на никого не са пречели, блъсканица нямаше. Една жена падна на пътеката, но бързо я вдигнаха и я изблъскаха – разказа пътникът. - След 12-ия ред почти никой не оцеля – ако сте забелязали, отзад трапове нямаше. А дори и да имаше, там беше пещ. По-голямата част загинаха моментално“.

Скучните предупреждения

„Не ставайте от мястото си и не разкопчавайте коланите си до момента на пълното спиране на самолета“ - такива изисквания винаги чуват пътниците след кацане. Защото коланът и това човекът да е на седалката са единственото средство, което помага за предпазване не само от травми във въздуха, например при турбуленции, но и на земята – включително при буксиране на самолета.

Статистиката сочи, че шансовете за оцеляване с незакопчан колан са нищожно малки в сравнение с вероятността за спасяване, ако коланът е закопчан. Точна статистика за хората, спасени благодарение на предпазните колани, не може да бъде събрана, тя се води поотделно от авиационните власти на отделните страни.

По данни на най-авторитетния в световната авиация регулатор – Федералното управление на гражданската авиация на САЩ, от 1980 г. до 2008 г. по американските авиолинии са били регистрирани 234 случая на попадане на самолет в турбуленция с тежки последици.

При тях са пострадали 298 души, като трима души са загинали. „Двама от тези жертви не са били със закопчан колан, докато са светели сигналните лампички. От 298 тежко пострадали 184 са били стюарди“, каза Хедър Пул, американска стюардеса.

Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия

В редки случаи обаче отказът да се спазват правилата може да спаси живот. Думите на Молчанов до някаква степен изясняват ситуацията в салона на SSJ преди спирането на самолета. Той обясни по какъв начин е оцелял единственият пътник от 18 ред.

„Човекът, който оцеля, се втурна към изхода при първото подскачане. Това го спаси“, каза Молчанов.

В подобни случаи такова поведение наистина може да спаси живота ни, смята и президентът на Международната консултативно-аналитична агенция „Безопасност на полетите“ Валерий Шелковников.

„Самолетът гори, обшивката на илюминаторите се топи? Не трябва да си фаталист, трябва да се спасяваш. И трябва да напуснеш самолета, защото той може да се взриви. Самолетите горят /не повече/ от 90 секунди. След това се взривяват. За това време пътниците трябва да напуснат горящия самолет – разказа Шелковников, който приведе като пример запалването на  Boeing 767-300 на пистата в Чикаго през 2016 г. - Пътниците крещяха на онези, които си взимаха ръчния багаж. В крайна сметка за 60 секунди се спасиха 169 души, след което самолетът се взриви“.

По думите на експерта в момента се разработват предложения за нововъведения  в плана за полет. Предлага се при качване на пътниците да бъдат раздавани херметични пликове за около врата, в които да може да се сложи най-необходимото – телефон, документи, кредитни карти. Стюардите ще трябва да убеждават пътниците не само да закопчаят коланите си, но и да окачат на врата си този плик с най-важните лични вещи.

Възможно е да бъде предложено и строго наказание за опит от страна на пътниците да си взимат личния багаж при извънредна ситуация.

За поведението на пътниците при обичайна и извънредна ситуация роля играе и разликата в културата на пътуване между западните и руските пасажери, пише  Газета.Ru.

„Защо онези са се спасили, а нашите не? Защото там по-често летят и много внимателно гледат стюардесата, а след това четат листовките с инструкциите – къде се намира резервният изход и други подобни – обясни Шелковников. - А нашите хора правят каквото им скимне, слушат музика, докато стюардесата обяснява къде се намират аварийните изходи, изхвърлят инструкциите“.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
1
 
2
 
! Отговори
бай Миле преди 4 години
Тия е6ават ли се??? Това с торбичките на врата е 1:1 с вицаСамолет излита. Преди да се престрои на пистата през интеркома се чува гласът на пилота: -Уважаеми пътници, моля преди да затегнете коланите, да извадите своите паспорти, да откъснете първите две страници, да ги свиете на тръбичка и да си ги напъхате в ***, че миналата седмица един самолет катастрофира и не можахме да разберем кой кой е!
24
1
 
20
 
! Отговори
Solar Power преди 4 години
Просто при авария самолета трябва автоматично да заключва багажното над седалките.Толкова е простичко !Инъче разни дебелаци слизат на пътеката и си вадят супер "ценния" багаж докато другите зад тях горят.....
23
0
 
4
 
! Отговори
До 21 преди 4 години
Изхвърлянето или целенасоченото изразходване на гориво се ПРЕВАНТИВНИ мерки, за да не стане това, което се случи в Шереметиево. А иначе, ако самолета вече гори в полет, то тогава единственото което изхвърлянето на гориво може постигне е още по-зрелищно падане на запаления самолет. В случая в Шереметиево самолетът се запалва при втория удар в пистата при приземяването.
22
1
 
6
 
! Отговори
шефе преди 4 години
До SHEFA 24Вече се изясни, че този конкретен самолет се е запалил от удара при кацането.Така че кръжене и горене не би могло да има
21
0
 
6
 
! Отговори
do 21 преди 4 години
Някои самолети (предимно жирокофозелажните, какъвто SSJ100 не е) имат тази възможност.Тези които нямат техническа възможност да го направят физически да изхвърлят гориво (fuel dumping) - държат hold pattern (демек кръжат на определено в документацията на летището място) докато изразходят достатъчно гориво за да влязат в норма за кацане. Досадно и отегчително, но безопасно.
20
6
 
4
 
! Отговори
мазепа преди 4 години
''Русские свои (чемоданов) не бросают''
19
4
 
17
 
! Отговори
До 17 преди 4 години
Прав сте! Аз винаги избягвам да пътувам с руснаци и българи.Нашите са прости докато пък руснаците налитат на бой при най- малкия проблем.Така че далече от невъзпитани и груби хора.
18
4
 
4
 
! Отговори
1111 преди 4 години
Избягвам да пътувам със самолет но когато няма начин се качвам на борда и въобще не дишам.
17
3
 
49
 
! Отговори
ДА преди 4 години
Често пътувам със самолет.Прави ми впечатление българската простотия и невъзпитание.Веднага щом кацне самолета,все още се движи доста бързо преди да спре окончателно-*** вече е разкопчал колана и е станал и бърза да си свали багажеца и тръгва да слиза!Къде!?Та дори като спре самолета има още време -да се отворят вратите,да слязат първите редове и т.н.Простотията вече е второ поколение у нас-за жалост....
16
0
 
26
 
! Отговори
до пацо преди 4 години
Не става дума за това дали багажа е бил голяма ценност за пътниците. Ако се бяха замислили, че може да струва човешки живот вярвам, че НИКОЙ нямаше да вземе куфара си. А щяха да се замислят, АКО имаха културата ДА СЛУШАТ какво им се казва от кабинния екипаж по време на инструктажа за безопасност преди полета. Само дето тази култура масово я няма. Така е и при руснаците, така е МАСОВО и при нас.
15
4
 
31
 
! Отговори
пацо преди 4 години
Разликата е че на запад дори бедните си купуват лесно вещи и те не представляват ценност. Има изобилие от неща. Руснаците първо тоя социализъм където всичко беше с ред имат 3-вещи и ги пазят като очите си и освен това сега вече даже и да има стоки то нямат пари и едвам са събрали. Та затова багажа им е някаква голяма ценност, точно като на българите. На българина така и колата му е ценност барака за 3к. лв. я пази повече от себе си, и е готов да пребие някои заради драскотина. Ниво на развитие
14
4
 
31
 
! Отговори
до 10 преди 4 години
И ние българите сме същите. Колкото пъти съм летял с присъствие на българи в самолета, все същата идиотия. Никой пет пари не дава какво му се казва.Из..сират си багажите където им дойде... Това, че малък ръчен трябва да е под предната седалка, за да има място в overhead-а за по-големите багажи.... к'во му дреме на *** !Или че му се казва от кой изход да се бордне/дебордне за да е лесно на всички... Как пък някой ще му каже на ***, какво да прави... Лошото е, че такива неща понякога убиват
13
1
 
23
 
! Отговори
до 10 преди 4 години
Да, на видеозаписите от евакуацията ясно се вижда, че поне шестима от спасилите се носят със себе си ръчен багаж (от големия, дето стои в overhead bin-овете.)Тъпанарщината на тези *** със сигурност е струвала поне няколко човешки живота !При всеки инструктаж, преди всеки полет на пътниците се обяснява, къде са изходите и че трябва да се отправят към тях БЕЗ ДА ВЗИМАТ БАГАЖ. Ама то много по-лесно да се подсмихваш ехидно на кабинния персонал и вместо да слушаш да си завреш ** в ушите !
12
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нечовеците се интересуват само от багажа си и пречат на останалите да се спасят. Спускането с остри предмети, вкл обувки с токчета и багаж е забранено.
11
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"На първите седалки са бизнес класата... като титаник 1912"Гпупости на търкалета !!! Този самолет има 4 изхода: 2 отпред и 2 отзад. Това, че точно в конкретната катастрофа - невъзможни за използване са се оказали задните изходи е изцяло въпрос на случайност. Ами ако при удара се бяха повредили предните, а не задните врати ???Единственото предимство на бизнес класа е, че седалките са по-малко. Обаче никаква полза от това, ако трябва да се евакуираш през задните изходи.
10
4
 
22
 
! Отговори
34654567 преди 4 години
Да разбирам, че след приземяването пътниците от първите редове са започнали да си свалят багажите и с това са забавили евакуацията? Напомнями на Ганьовщината в БДЖ, където това коства жертви, защото бабите трябваше да си свалят чантите с лук...
9
0
 
6
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До Анонимен"На първите седалки са бизнес класата.отзад са икономичните.Като титаник 1912-та."Седалките на Бизнес класа са отпред за да може "бизнеса" максимално бързо да напусне самолета и да са първи на чекаут контрола за да не губят "време/пари".Примерно в компанията флай емиратес супер бизнес класата със собствени легла е 2/3 от самолета.
8
0
 
15
 
! Отговори
Ф.С.В. преди 4 години
--Пушеше се ! Някъде 1997 г почнаха забраните и 1999г почти във всички авиокомпании-1999г летях за Лондон после Хиитроу Гетуйк и после Ванкувър - тогава вече бе абсолютно забранено
7
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Ф.С.В.Сигурен ли си че 90-те години се пушеше? Освен ако не говориш за Русия?
6
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На първите седалки са бизнес класата.отзад са икономичните.Като титаник 1912-та.