Образованието ни - приоритет само на думи

Трябва да се приеме Образователен кодекс, смята психологът Иван Игов
13 мар 2013 08:16, Петя Славова
67
Образованието ни - приоритет само на думи
Снимка: Булфото

В образованието служебното правителство трябва да направи две неща - да създаде консенсусен обществен съвет, изграден от специалисти, признати от гилдията, както и да приеме документ, който условно може да се нарече Образователен кодекс.Това заяви пред БТА Иван Игов - консултативен психолог в сферата на образованието.

Образователен кодекс или може да се нарече и по друг начин, но това което ни трябва е неголям документ, който да описва основните принципи и изисквания на обществото към образованието изобщо, посочи психологът. Той отбеляза, че този кодекс ще бъде като конституция на образователната система.

В образованието сега има няколко закона и десетки нормативни акта, които в много отношения си противоречат един на друг, защитават различни интереси /често нямащи нищо общо с тези на децата и студентите/, писани по различно време и от различни "специалисти". Освен това те не отговарят на европейските директиви /Лисабонската стратегия, например/, които поставят в основата на разбирането на образованието, не някоя степен или форма, а принципите на ученето през целия живот.

Затова и опитите да се пишат нови закони или да се реконструират стари през последните години бяха обречени на провал, коментира Игов.

По думите му съгласие за различните интереси в образованието може да се постигне, когато се създаде един общ законодателен модел, в който да не се поставя изискването какво да има в учебните програми, а обществото да каже на всеки етап от образователната ни система какво иска да получи, като резултат.

Иван Игов смята, че трябва да се постигне съгласие за това какво искаме да знае и да може едно дете, когато завършва предучилищната подготовка, какво трябва да знаят учениците в четвърти клас, в седми и в десети клас /или когато излизат от съответния образователен етап/, какви трябва да са професионалните умения и квалификации на завършващите професионално образование или университет, също и как един човек в зряла възраст може да продължи или да промени образованието и професията си.

В много страни в света има подобен Образователен кодекс, като такъв документ е приет и в Румъния, отбеляза експертът. А в България, образователен кодекс отдавна предлагат хората от бизнеса /БСК например/, които са сериозно разтревожени от постоянно спадащото ниво на квалификация на човешкия ресурс у нас, посочи психологът.

Образователният кодекс ще е от двайсетина страници, в които да се включат всички изисквания, които обществото поставя пред образованието и ангажиментите, които ще се поемат за образователната ни система, обясни Игов. Той посочи, че тенденцията в ЕС не е за приоритет на образованието изобщо, а за стимулиране на т. нар. учене през целия живот, защото образованието не започва и не свършва с училището или университета. Според това изискване, по този показател до 2020 г. България трябва да включи 20 процента от населението си, а сега е включено малко над 1 процент. С тези темпове и с тези представи, не е ясно дали изобщо някога ще се впишем в европейския модел, коментира психологът.

Според Иван Игов един от най-важните въпроси е да се смени концепцията на финансиране в средното образование. "Сегашната система на делегираните бюджети превърна училищата в касички, над които родителите и обществото нямат никакъв контрол", коментира той.

По думите на Игов директорите се разпореждат с финансите, като тъпчат все повече и повече деца в класните стаи, записват масово "мъртви души" и никого не освобождават. Това разруши както нивото на образование, така и дисциплината и училищната среда. Затова няма защо да се чудим, че почти половината от завършващите средно образование юноши са функционално неграмотни /по данни на международното изследване PISA/, а резултатът от всичко най-добре може да се онагледи с прословутия "Харлем шейк" на пловдивския учител, коментира психологът.

Той е на мнение, че най-добре би било да има т. нар. ваучерна система, при която парите вървят не "след", а с ученикаи с родителите му. "При тази система родителите ще получават съответния документ - ваучер, който ще носят в училище и срещу него ще имат договор за образование, ще могат да поставят изисквания, да контролират разходите и да гласуват "с парите си", когато дадено училище не им харесва", обясни Игов.

Попитан кои да са приоритетите в образованието за следващото правителство, тъй като две поредни правителства неуспяха да приемат Закона за предучилищното и училищното образование и така реформата в средното образование се отлага задълги години и няма да има нови учебници и ред други промени, Иван Игов заяви, че "този закон много бързо може да бъде преработен и да бъде вкаран в един функционален вид". Защото такъв огромен закон, съдържащ и над 300 страници стандарти, ако бъде приет, никой не може да го прилага, нито да го спазва, добави психологът.

Една от основните причини за протестите в Българияе и нереформираната образователна система - в общото, в професионалното и във висшето образование, коментира Иван Игов.

Правителствата досега постоянно бавеха промените с една доста странна цел - да отложат натиска върху пазара на труда, заяви той. Затова има толкова много държавни поръчки във висшето образование, 13-ти клас в професионалните гимназии и други "хватки", с които младите хора по-дълго да бъдат държани по-далеч от борсата на труда. Но така те бяха вкарани в това което аз наричам "синдром на отложения живот", при който има 20-30 годишни поотраснали "деца" без реална професия и реализация, каза психологът.

"На протестите видяхме, основно много млади хора,които не протестираха за тока, дори не срещу правителството, а реално искаха живота си обратно", коментира Иван Игов. Това бяханашите деца, които ни казаха: "Вие не ни дадохте бъдеще, защото ние не получихме необходимото образование и подкрепа, за да можем да се реализираме професионално тук или в чужбина", добави той. Всички последни правителства си вкараха автогол с това, че забравиха за образованието и се създаде едно цяло поколение от млади хора - отчаяни, без професия и без перспектива, които ни искат сметка за "отложения живот", заяви Игов.

Той коментира, че не трябва само на думи да се твърди, че образованието е приоритет, тъй като бюджетът ни за средното и висшето образование е 3,2 от БВП и е най-ниският в ЕС, като е по-нисък и от много държави от третия свят.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
0
 
9
 
! Отговори
А преди 11 години
Не може за всяко нещо да е виновен друг. Вината е първо в самия теб. Аз имах 3 по един от предметите, родителите ми не тръгнаха да спорят с учителя, че не си е свършил работата, а хванаха учебника и ме изпитваха от първия до последния урок, и след като се убедиха, че имам системни знания отидоха при преподавателя.Получил 3 или 2, и хайде хоп на уроци, че едва ли не не му преподали материала както трябва. Ами има и ученици, които даже не си знаят учебника къде е, да не говорим пък на кой урок са
30
0
 
8
 
! Отговори
А преди 11 години
Доста неща са сбъркани- 1. не може всичко да е позволено, 2. не може на 100% да е прав само ученика, 3. не може едни и същи ученици да създават неблагоприятна обстановка за нормален учебен процес,чиито родители да не присъстват на нито една родителска среща, 4. няма никакви ценности най-елементарни например като съпричастност/ако един го бият 30 гледат и не се наместват/.
29
0
 
11
 
! Отговори
абре Игов, защо преди 11 години
не сочиш, че учителят ни е най-ниско платеното работещо образовано нещо, пиши бе.
28
5
 
5
 
! Отговори
тт преди 11 години
Да се даде шанс на младите учители.Всеки преподавател, който не е заинтересован от учениците си да бъде уволнен(Много ,често се случва преподаватели вместо да помогнат на учениците си да ги изпращат на частни уроци ). След като се налага на ученика да ходи на частни уроци ,то това значи ,че преподавателя не си е свършил работата.Учениците на училище с униформа .Родители които вредят по какъвто и да е начин на авторитета на учителите и училището да носят наказателна отговорност.
27
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Никой не спомена скритата експлоатация на учителите по програмата "без свободен час". Заради делегираните бюджети директорите ги карат да заместват отсъстващите си колеги без заплащане. Тази програма не работи заради делегираните бюджети. Училище, което няма средства, не кани лектори-заместници, а натоварва персонала сидопълнително - и безплатно. Обикновено в тези училища е буз това заплатите са по-ниски.
26
0
 
9
 
! Отговори
statkov.nikolay преди 11 години
ОТ КОЛЕКТИВИЗЪМ ПРЕМИНАХМЕ КЪМ ДРУГАТА КРАЙНОСТ НА ИНДИВИДУАЛИЗЪМ С ОПОРОЧЕНА ЦЕННОСТНА СИСТЕМА. ЗАТОВА НЯМА ПОЛИТИКА И РЕФОРМА В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА. ИМА УЛИЧНО ВЪЗПИТАНИЕ НА СПАСЯВАНЕ ПО ЕДИНИЧНО. ДЕГРАДИРАЛ НАРОД ПО-ЛЕСНО СЕ УПРАВЛЯВА, НО ТОВА Е ДО ВРЕМЕ.
25
2
 
7
 
! Отговори
valya.doncheva преди 11 години
До 21А, възможности много, не е само онлайн обучението. 4 пъти съм ходила на квалификации в чужбина по програмите Коменски и Грюндвиг, в България съм била на курсове. Но най-важното е, както посочва 22, човек да е отворен към новото, да има нагласата и желанието да усвоява нови и различни знания и умения. Няма ли я, то е адска мъка да го тикаш насила, да го убеждаваш, че това е ценно, а и приятно. Самообразованието пък играе не по-малка роля от институционалното образование и е до живот.
24
3
 
9
 
! Отговори
Никол преди 11 години
Истинския срив в образователната система се дължи в липсата на мотивация, първо в преподавателите, после и в самите деца. Как децата ни да имат желание да учат, когато ни управляват "Калинки" и тези с дебелите вратлета властват в държавата?!!
23
2
 
8
 
! Отговори
dk преди 11 години
съгласна на 100 процента с номер 14допълвам ,че директорите са вече феодали и унижиха доста кадърни учители само защото си гледаха работата,а приятелки пенсионерки се назначаваха и преквалифицирани недоучени кадри но послушни,защото това е техния връх.Виждахме го това през годините,но нищо не направихме и сега на дънотоами писането на нереални оценки под влияние на родители колеги учители,но най големия бич на знанията си остава преписването чак до университетатепърва ще берем горчиви
22
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Не са виновни децата, не са виновни и учителите. Просто не може да има нормално образование при непрекъсната промяна на учебниците, програмите, и даже ценностите. Аз съм на 57 г. и съм закърмен с личностите на Ботев и Левски. Със справедливост, почтенност и добродетелност. А сега какво? Най-ценното са парите , дрешките, цигарите. На кой му пука за Левски и Ботев. ВИНОВНА Е ДЪРЖАВАТА! Каво лошо имаше в предишното обучение? зЗащо непрекъснато се променя? Кави са тези учници по на 4 години? ДИВОТИЯ
21
1
 
15
 
! Отговори
анонимен преди 11 години
Цял живот уча и продължавам.На 50 г. съм. Бях 17г. учител. Сега работя в машиностроително предприятие и пак уча. А младите не искат! Не искат да се учат да чертаят, да пишат програми за машините. Така им е по-лесно, но искат повече пари и по-хубава работа!
20
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Учене през целия живот...да бе да...Ще се съглася само ако е под някаква онлайн форма и е интересно и плодотворно,а не да е като цял живот в университет.
19
3
 
7
 
! Отговори
мнение преди 11 години
Боже, колко неуспели *** имало в България.
18
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
И марксизмът го замениха с бойковизъм - нали знаете за историята където бог бойко е направил толкова хубави неща за БГ. Истината е , че образованието както здравеопазването и всяка друга свера са в клинична смърт. Трябва дигане на доходите за да се спре изтичането на мозъци , но също толкова е остра нуждата от "личния морал" на всеки един българин , иначе всичко е обречено на провал
17
2
 
9
 
! Отговори
DarkLord преди 11 години
Хора, които си правят психологически експерименти с деца, като г-н Игов, следва да са в затвора, а не да дават мнения.
16
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Какво образование, бе? Какви 5 лева? Простият народ, лесно се управлява! И това е основната задача на всички управляващи. Масово да затъпят народа и децата, че после да си ги доят и стрижат както си искат и офцете да блея щастливо! Защото умните хора задават неудобни въпроси, протестират, търсят си правата и т.н. А на *** му даваш 5 лева, 2 кебачета и телевизия "Планета" и той гласува както му кажеш и е щастлив. Та това е, цялата работа. Трябват им простаци без мнение.
15
0
 
22
 
! Отговори
анонимен преди 11 години
До 23Трябва да има овчари, кравари, селскостопански работници, както стругари, фрезисти, минни работници, готвачи и т.н. професии.Средните училища и бивши техникуми ги превърнаха в езикови гимназии, които бълваха и прадължават да дипломират хора без професии! Тези професии са необходими, не могат всички млади хора да седнат на бюро с компютър!
14
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Масова профанизация е заляла целия демократичен свят. Най-ярък пример дават английските учени, които са се превърнали в нарицателно за безсмислени изследвания. ИМаше един филм Идиотокрация. Там събитията се развиваха през 2505 г., но както е тръгнало...
13
3
 
17
 
! Отговори
valya.doncheva преди 11 години
До червена бабичкаTова е така, но тази идеологизация засягаше хуманитарните дисциплини, и то не изцяло. През 80-те години - тях си спомням - хората не се връзваха на идеологически постулата, присмиваха им се и интелигенцията неофициално,но упорито и целенасочено изграждаше един правилен поглед към света. Днешното умишлено профанизиране и чалгизиране нанася далеч по-големи вреди на духа и интелекта. А учебни предмети като математика, физика, химия не бяха пострадали, те не зависят от идеология.
12
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Какво образование след като рапона призовава младежта да става овчари- доктор на овчите науки ли? Типични циркаджии.