Родители искат предмет "Български език и общуване"

От школото излизали вербално безпомощни деца
Обновена: 6 юли 2013 07:26 | 5 юли 2013 21:45, Петя Славова
54
Родители искат предмет "Български език и общуване"
Снимка: Булфото

Да има учебен предмет "Български език и общуване", искат от асоциацията "Родители". Причината е, че сегашният предмет "Български език и литература" бил формулиран преди години по идеологически съображения, заяви Ева Борисова от асоциацията. Тя уточни, че промяната е необходима, защото у нас има огромен брой деца, за които българският език не е майчин, а 90 процента от учителите използват "фронтален метод" на преподаване - без диалогичност, защото учениците не се научават да задават въпроси.

За пореден път преподавателят в Софийския университет "Св. Климент Охридски" проф. Боян Вълчев настоя предметът "Български език и литература" да се раздели на два самостоятелни предмета, защото българският език е най-важният предмет, на който се преподават всички останали предмети, предаде БТА. Според проф. Вълчев, ако има отделен предмет български език, той ще придобие самостоятелност и няма да е механично прикачен към литературата. Тогава българският език ще има и специализирани учители, които да го преподават.

Сега от пети до седми клас се учи описателна граматика на българския език, която е абстрактна и скучна материя за учениците, посочи преподавателят. Проф. Вълчев даде пример, че от първи до четвърти клас се учи терминът "морфема", който той преподава и на първокурсниците в университета, но те не го знаят.

Младите хора излизат сега от училище емоционално активни и вербално безпомощни, каза учителят по български език и литература (БЕЛ) Цеца Петрова. Тя заяви, че в новите учебни програми по БЕЛ са формулирани изключително претенциозни и невъзможни очаквания още от първи клас, в които няма никаква конкретност.

"Четейки ги, си помислих на шега, че не е нужно децата да продължават нататък, защото се очаква в първи клас да умеят и знаят всичко", коментира Петрова. Тя призова да има по предмет по един учебник, защото това ще бъде някакъв стандарт, а "помагалата могат да бъдат безкрайно много, но без грешки, защото се получава разноречие".

Сега децата от първи до четвърти клас имат седем часа седмично часове по български език и литература, а от пети до седми клас имат по пет часа седмично БЕЛ, както и един час за развиване на комуникативни умения, каза Цеца Петрова.

Тя добави,че в осми клас се учи четири часа седмично български език и литература, или 144 часа годишно. В 9-и и 11-и клас има 108 часа годишно, като това са три часа седмично - един час български език, един час литература и един час за развиване на комуникативните умения. В 12-ите класове тези часове намаляват, отбеляза Петрова.

Според нея затова е необходимо от 8-и до 12-и клас да има допълнително седмично още по три часа за литературата и по три часа за българския език.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


54
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
50
0
 
2
 
! Отговори
ай преди 10 години
Задължителен е предмета "български език"! От сигурно 10 год. може и повече се набляга само на литература в училищата и се орязват часовете за български език. Литературата е важна, но бълг. език не е ли?! Смята се, че като живеем в България и сме българи трябва да знаем езика. Е така е, ама за да го знаем трябва някой да ни научи! После защо сме били неграмотни и не си знаем езика. Родителите си имат своята роля, но училището не случайно е измислено!
49
0
 
2
 
! Отговори
Ралица преди 10 години
Мисля, че днешните учители имат задача да поправят непоправимите грешки на родителите, които често не са наясно защо са създали поколение.Хоратав цивилизованите страни първо поемат отговорност за този акт,а голяма част у нас просто следват инстикти.Често майки казват на децата си:"защото така" или "защото аз така казвам",или ги оставят неконтролируемо пред компютри и телевизори вместо да разговарят с тях.И питам аз за каква вербалност или на *** български език - за каква езикова култура говори
48
1
 
16
 
! Отговори
... преди 10 години
У нас и есетата ще бъдат изкилифенчени- една баба ще проверява доколко съответстват с писаното от поредното литературно светило и с личното й виждане по въпроса, а някаква млада полуграмотна учителка, влязла с тройка специалност "Българска филология" дори няма да разбере какво е писано и къде какви правописни грешки има.
47
0
 
14
 
! Отговори
.... преди 10 години
... Т.е. отдавна са започнали с основното упражнение по мислене и излагане на собствени разсъждения по всякакви теми. Както щете си ги кръщавайте предметите, запълвайте си ги с излишна граматика и изисквайте папагалски умения, изпитвайте на затъпителни тестове /дори сгрешени по официалните НВО, без каквито и да последици от грешките/, пишете, приказвайте и губете време. Нищо няма да се промени у нас с такива министри и "експерти".
46
2
 
14
 
! Отговори
... преди 10 години
Ако ще и по 10 часа седмично да имат децата- все едно. Те не пишат в училище и писмени работи техни не се проверяват /тестовете изключвам изцяло като форма на изпитване по БЕЛ, те са само отбий- номер/. Не се говори, не се обсъжда, не се излагат тези, не се защитават такива- най- важните езикови умения, които следва да се усвоят от всеки човек, независимо какъв език ползва. Преразказват като папагали до V клас, на това ги и изпитват, а връстниците им в нормалния свят отдавна пишат есета.
45
1
 
25
 
! Отговори
Лоша работа преди 10 години
До АнонименАз съм на 60 години. Дъщеря ми /на 28 г./ е "вербално" т.е. речево много добре подготвена и има добра обща култура, защото от малка я привикнах да ЧЕТЕ. Не сме богати, но в къщи имаме много книги, събирани от 3 поколения, класически, съвременни, детски. Когато беше абитуриентка веднъж споменах пред нея, че съм отчаяна от неграмотността на повечето и връстници. А тя рече: "Ти да знаеш какви идват след нас!". Родители, къде сте? Учителят не може да поправи вашите грешки.
44
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
някои случаи - поправка
43
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Правилната дикция е особено важна в новинарските телевизии, както и в емисиите за времето, защото в някои случай се получава комичен ефект, като този:youtube/watch?v=7FbgF-9oP0g
42
0
 
12
 
! Отговори
V преди 10 години
Много добро предложение. Предполагам, че точно в тези часове може да се наблегне на изучаването на ПРАВОГОВОРА, ДИКЦИЯТА и ПРАВИЛНАТА МОДУЛАЦИЯ НА ГЛАСА, тъй като в последно време наблюдаваме и слушаме журналисти по TV, които припалват като мотопеди "Балканчета"...
41
0
 
14
 
! Отговори
Sephora преди 10 години
Необходима е коренна промяна в образованието ни.Не е важно да наизустяваш определен обем информация,а да можеж да работиш се нея.Моя позната с изненада разбарах, че е завършила бъл. филология.Радвам се, че не е учителка.Говори на диалект и с акцент и това "чудо", има дипломата да преподава.Как се допуска такова нещо въобще, как си е взела изпитите?Децата не могат да пишат смятат, че е нормално да се пише с 6-ци и 4-ки и дори едно заявление по-късно в реалния живот им е трудно да оформя.Промяна!!
40
0
 
12
 
! Отговори
до 41 преди 10 години
Моля те, не говорим за възпитание, а за учебни програми. Учебниците по български на Просвета са писани от някой, който понятие си няма как се работи с деца или в най-добрия случай е работил само с вдъхновение, но мисъл не е използвал. Същото е и с литературата и ако с еслучи учителка по БЕЛ, която няма собствена мисъл, а работи със спуснато "отгоре" и положението става трагично.
39
3
 
17
 
! Отговори
GERBerastin преди 10 години
Гамени.... нацията загива!!!Днешните родители, са отрочета на димукрацията... Не училището, а родителите са виновни, защото не общуват с децата си, а ако го правят най-често е нечленоразделно!!!
38
1
 
5
 
! Отговори
до 37 преди 10 години
И в критериите, спуснати до госпожата има такъв за стила. Не ме разсмивай, в предишното училище такъв критерии нямаше. Знаеш ли какъв е част от проблема, че им слускат отгоре и това им е оправданието. Но като знам какви са ми колегите, обозначени с теб отгоре си задавам въпроса тази госпожа има ли свободна мисъл или копи-пейст. Получава се като в онази призказка, че единият мързелува, в случая няма ппотенциал за това (да, така е), а другият му помага. Пък после децата виновни, родителите такива
37
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Масовото и повсеместно използване на тестовете при изпитването на учениците и студентите нанесе огромна вреда. Там, където можеш да налучкаш случайно верния отговор, няма място за солидни знания. Учените отдавна отричат този начин на проверка на подготовката на младите хора. У нас подражателските рефлекси не секват. И още - по друг начин се развива мозъкът на детето при четене, по съвсем друг при прескачане от информация към информация в интернет.Последиците вече са налице.
36
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Колкото и да прехвърляме вината на учителите, всичко започва от дома, от родителите. Казали са го: важни са първите 7 години! Детето на хора, които нямат и една книга вкъщи, също няма да чете. Както и дете, чиито родители не слушат и не познават класическата музика, няма да се вълнува от Вивалди. Ако баба му и майка му цял ден гледат турски сериали и то ще знае с подробности съдбата и перипетиите на злощастните героини в тях.
35
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Аз съм ЗА-----писна ми да чета на шопски диалект и да слушам министъри,които не могат да вържат две изречения
34
1
 
11
 
! Отговори
обикновен българин преди 10 години
Да,трябва промяна и първо да се започне от така наречените Джурналисти и политици,защото не знаят бългаски
33
1
 
5
 
! Отговори
rigre преди 10 години
Наслагахме минуси на Станимир,но такава е действителността в нашата страна и това е мечтата на много от подрастващите и не само на тях.
32
1
 
11
 
! Отговори
rigre преди 10 години
До УфЗнеш ли,че на госпожата са и спуснали 9 критерия /с по 3-4 подкритерия/,по които трябва да проверява и не може да се отклони от тях.
31
3
 
6
 
! Отговори
rigre преди 10 години
Не зная колежката Петрова кой учебен план е гледала,но мисля,че до четвърти клас часовете са 8,от 5 до 8 са по пет.Не зная също откъде е изскочил този час за комуникативни умения и защо в 8 клас е посочила 4 часа.