Тестовете – лесни за проверка, но неудачни за изпит

Частните уроци – сив бизнес за 1 млрд. лева
Обновена: 6 юни 2016 12:04 | 6 юни 2016 11:11,
9
Тестовете – лесни за проверка, но неудачни за изпит
Снимка: Bulgaria ON AIR

Тестовата форма не е най-подходящата за децата, а образованието е превърнато в индустрия и по този начин определени фирми печелят средства. Това коментира математикът акад. Благовест Сендов в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.

Експертът не е против тестовете, а против това да имат водещо начало в изпитанието. Според него те имат своето място, но когато станат единствен начин, по който се проверяват знанията на учениците и студентите, са вредни.

"Цялата тази работа е свързана с един много сериозен проблем за демократичните страни - това е, че образованието стана бизнес. Плаща се да се направят тези тестове. Да не мислите, че са без пари. Те са направени, но не от учителите, може би и такива участват, но като част от някоя фирма. След това има софтуер за оценяване, защото резултатите трябва да се вкарат в компютъра и да излязат тези резултати и какво става ...", попита акад. Сендов.

Тестовете са по-лесни за оценяване, посочи той. "Представете си, че дадете на 50 хиляди деца да напишат решение на задачите. Децата решават по различен начин. Трябва да ги оцените, да четете. А при тестовете е много лесно - зачеркнал тук, да го пуснем на компютъра и хайде 2-ка", добави акад. Сендов.

Много работа изисква да се направят тестовете и заради това се плаща много скъпо, не скри експертът.

"Това е проблемът - какво измерваме с теста. В дискусията, която е много активна в САЩ, че тестът дава числена оценка на резултатите от обучението, смята се, че дава и оценка на това, доколко добър е учителят. Щом учениците на един учител получават високи оценки на тестовете, значи този учител е добър и на него се дават бонуси. Добре, но тогава учителите какво правят - обучават учениците как да решават тестове, а не как да решават истински проблеми", отбеляза още той.

В България се въртят над 1 млрд. лева в частното образование, а голяма част от учителите в него работят на черно, коментира от своя страна учителят по математика Лъчезар Лазаров, който е изготвял и учебници.

"Когато бяха 4 задачи, те обхващаха материала, който се преподава в 8 и част от него в 9-ти клас. Беше изключително сложно. Как родителите не се оплакваха и нямаше стачки. Децата учеха много повече, а материалът беше огромен. Да, ходеха на уроци, но не толкова масово. Не знам дали някой ще си признае, но в България се въртят над 1 млрд. лева в частното образование. Колко хора са направили фирма, колко хора са показали на светло и да си плащат данъците в общината. Само в нашия квартал има между 10 и 15 преподавателя по различни дисциплини", добави той.

Цените на частните уроци са най-различни, разкри той.

"Може ли в един курс, където отиват за подготовка, да има 20-25-30 деца. То е като в клас. Но пък има учители, които познавам, които пък 1 път или 2 пъти седмично си готвят без възнаграждение учениците на по-висока степен", коментира още Лазаров.

Според него препъни камък за учениците се е оказал вторият модул от теста по математика. Според него 60 минути са твърде малко за решаването му.

"Аз питам друго - защо не съберат избрани по случаен принцип учители по математика и да им дадат един подобен тест, за да се провери те за колко време биха се поместили. В какво време ще се поместят за този втори модул, какъвто е в момента по сложност -30 минути, 40 минути или повече от 60 минути. След това - задачите нямам поглед кой ги задава, но имам сведение за втория модул, че ги задават от Института към БАН. Винаги тези, които задават задачите търсят слабите места, но аз се чудя защо трябва да си играем по този начин", заяви Лазаров.

Вижте цялата дискусия във видеото на Bulgaria ON AIR

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


9
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
1
 
! Отговори
Учител преди 7 години
За какви 60 мин за втори модул говори господина? Втори модул е за 90 минути.
7
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
И ние станахме "капиталисти". Вече всичко е измислено, а ти трябва да си жизнерадостния консуматор, който да купува повече и повече. Само, че западните демокрации се държат на това, че са имали възможността да крадат повече от колониите си. Ние се превърнахме в неформална колония и тая дето ревеше да се затворят реакторите сега твори в образованието.
6
0
 
3
 
! Отговори
Бивш учител преди 7 години
До Анонимен 2 Напълно те поддържам! Преди време ми попадна учебник по история за 7-ми клас.Разпокъсан урок, почва на една страница, после-снимков материал, източници цитирани, и урока продължава на гърба на втория лист, а ученика вече е забравил какво е чел на първа страница.В същото време, още си спомням учебниците ми по физика, от 7-ми клас. Онези, черно белите, в които научаваше урока , четейки и гледайки елементарните, но интересни рисунки и опитни постановки.
5
0
 
4
 
! Отговори
Бивш учител преди 7 години
Колеги, а помните ли една друга дивотия, която ни натрапиха-модулното обучение в професионалните училища?Добре че отпадна, като разбраха, че е неефективна. Когато я налагаха, обаче, в моя бивш техникум дойде директора на техникум от Казанлък, да ни агитира и разяснява предимствата и.Директно го питах 3 пъти, с какво е по-добра от старата система, той 2 пъти отбягва отговора, а изнервен на третия път каза-"По-евтина е!".Така и сега.По-евтино е оценяването така, а явно това е водещо сега, не знани
4
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Самата истина!
3
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Така е когато и ножа и хляба са в ръцете на един.
2
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Спомням си времето,когато на частни уроци ходеха онези деца,които видимо изпитваха затруднения с материала.По-скоро беше изключение от правилото,а сега това се е превърнало в правило.На частни уроци не ходят единствено онези деца,чиито родители не могат да си позволят 15-20 лв. на урок.
1
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В петък си направих експеримент с теста по математика и география. И въпреки че математиката ми беше любим предмет пък и в университета съм учил доста, успях да реша само 4 задачи. По география изкарах 46 точки или 4,60, от обща култура. Много хора не разбират математиката и я мислят за трудна. Самият аз докато бях в техникума се чудех защо ми е, но като почнах работа като ел. инж разбрах, затова деца учете.