Техникуми, гимназии... Къде да учат децата? Сервитьори ли искаме?

Всички искат да учат езици и математика, а шлосери и хлебари няма
Обновена: 8 фев 2018 07:02 | 8 фев 2018 07:00,
86
Техникуми, гимназии... Къде да учат децата? Сервитьори ли искаме?
Снимка: flckr

Протестите на родители се превръщат в неразделна част от образователния процес - един вид медийна родителска среща. Но наред с обичайните сюжети от криминалната хроника, с темите за тежките раници и за това дали учителите произнасят сакрално-мазохистичната дума "робство", в последните дни се зароди един конфликт, който заслужава сериозна дискусия. Става дума за опита на МОН да преструктурира приема в средните училища, така че намаляващите количества деца да се пренасочат от претоварените профилирани паралелки към професионалните.

На бунт "срещу образователния геноцид" се вдигна Враца в защита на своето училище "Христо Ботев", не закъсня и Русе с елитното "Баба Тонка". Обществено неспокойствие е обзело и градове като Сливен и Бургас. Министерството повтаря, че всичко ще става постепенно.

От двете страни на барикадата

От едната страна стои желанието на публичните власти да правят образователна политика. Поглеждат от птичи поглед пазара на труда и констатират, че докато едни кадри има в изобилие, други все повече не достигат. Има математици и знаещи немски, но няма шлосери и хлебари.

При възприетата схема "парите следват ученика", която трансформира публичната услуга в нещо като пазарна стока, търсенето се концентрира в елитните училища, които набъбват неконтролируемо, докато по-скромните техникуми изпадат в порочен кръг - по-малко пари, по-малко качество, още по-малко пари, още по-лошо качество.

Какви хора произвежда България?

Звучи страшно, но може да се сбъдне: българите ще стават все по-бедни. Причината се крие в системата за средно образование - тя произвежда твърде много неграмотни деца, които са осъдени да живеят в бедност, пише в свой коментар за "Дойче веле" проф. Ивайло Дичев.

Държавата обаче няма смелостта да каже, че цялата тази система е сбъркана, защото никакъв свободен пазар няма там, където 99% от образованието е държавен монопол. Има едни сакрални идеологически теми, които в България неизменно будят трепет - наред с "робството" сред тях е и пазарът. Само че държавно-монополистичната система на образованието се движи не от конкуренция и борба за качество, а от битка за бройки. А те пък се отпускат според познанства, според политически решения, ако щете дори, можем да ги разглеждаме и като функция от енергията на протестиращи родители.

От другата страна стоят гражданите, които виждат ситуацията от своята частна гледна точка. Готов ли си да обречеш детето си да работи цял живот като шлосер или хлебар? Ами ако поиска да учи нещо друго по-нататък? Дето се казва - от математик хлебар по-лесно се става, докато за обратното ще видиш доста зор. Ясно ли е изобщо при този бурно променящ се свят какво ще е нужно на децата утре и дали хлябът няма да се прави от роботи? Ако питате мен, най-голямата несигурност е в това дали изобщо се планира децата ти да останат тук. Елитните училища определено дават повече шанс за емиграция, особено езиковите профили.

Кратка история на техникума

Самото професионално образование заслужава отделен размисъл. Техникумите бяха създадени по времето на соца заради големи предприятия по места, които междувременно изчезнаха, а държавата така и не се реши да инвестира сериозно в преобразуването им. А да правиш професионално образование за дребен бизнес прилича на абсурдизъм: малкият производител ще назначи трима шлосери, но къде да се дява цяла паралелка? И то година след година. В крайна сметка на шлосерите няма да им остане нищо друго, освен да работят като сервитьори - това ли искаме?

Аргументите, с които родителите контрират министерството, пак са вдъхновени от свещения пазар. Как така ще се пречи на свободния избор? Всяко дете трябва да следва интереса си, всичко друго ни връща към тоталитарната държава. Впрочем, по-старите вероятно помнят, че по времето на Живков тази тема беше също толкова актуална - всички искаха езикови училища, а режимът имаше нужда от работници. Помня, че в един момент бяха въвели едни професионални профили в гимназията, където посредством технологични евфемизми учениците се пренасочваха от чантаджийството към реалния сектор - така например кодираното название на краваря беше "оператор на биологична единица4.

Голямото роене

Добре, свободен избор, само че ако ще е пазар, нека да е рошав - и родителите да бъдат така добри да си плащат за образованието на децата. Кой където иска, колкото, както. Публичното преразпределение на средства предполага политики, а не обслужване на абонаментен принцип. По същия начин беше съсипано висшето образование: отваряха все повече и повече университети, всеки от тях с всевъзможни специалности. Четири пъти повече магистърски програми от бакалавърските, навсякъде масовизация на професори, прием с тройки, борба за всеки студент.

Мисля, че е същото в елитните училища. Просто няма сила, която да спре процеса на роене - да закрие звена, да окрупнява институции (ако слееш две училища, единият директор ще остане без работа, нали така, млади математици?). Никой няма интерес от спиране на този процес, защото интересите на директорите и на родителите съвпадат. Вярно, че в момента бизнесът натиска, но икономическото оживление ще е до време, а образователните стратегии са дългосрочни. Нали помните как се присмивахме преди 10-20 години на инженерните специалности, за които нямало бъдеще? Пък и кой точно бизнес, какви хора го представляват, на базата на какви проучвания и стратегии искат дограмаджии, а не вулканизатори?

Две възможни посоки

Едната възможност е да тръгнем откровено по пазарен път. Да даваме ваучери на семействата, които си плащат данъците, а децата да ги носят където решат. Ако пък бизнесът иска кадри, нека бъде така добър да дава стипендии, да сключва договори и да не ни занимава. Все повече свобода в програмите, стимули за частни училища, може би някакви квоти за социално слаби с помощта на филантропски фондове.

Другата посока би предполагала да се върнем към образователните йерархии, каквито ги знаем от векове и в които хора като мен още вярват. В елитните гимназии би трябвало да се влиза трудно. Ако изведнъж много деца започнат да покриват високия критерий - чудесно. Но в такъв случай трябва да вдигнем критерия още повече и така в тези гимназии да влизат още по-добри деца. Принципът се нарича numerus clausus - ограничена бройка места, за които се борят желаещите. На толкова жители - толкова бройки за елитната математическа гимназия. И колкото повече желаещи има, толкова по-висок да става критерият. Това би означавало, че парите ще следват качеството, а не бройката, че училището - средно или висше - няма да е принудено да се бори за повече бройки, а за нещо съвсем друго.

Противоестествена симбиоза

Чувам веднага възраженията. Пазарна шокова терапия в образованието - невъзможно, никой политик няма да посмее. Оценка на качеството звучи по-добре, ама кой да я прави? Да създадеш йерархия от хаоса върви против третия закон на термодинамиката, нали така, млади физици? Затова, боя се, ще си караме с тази противоестествена симбиоза между държавен монопол и пазар, ще припламват раздразнения, ще се коригират някакви бройки, а после дискусията пак ще се връща към въпроса дали отделяме достатъчно часове за "Под игото", заключава проф. Ивайло Дичев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


86
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 48 Chefs ...
47
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 31"За да станеш сервитьор в скъп ресторант се изисква доста дълга подготовка"Ако ми кажеш ЕДИН такъв ресторант в София ще ти бъда мноооого признателен.Истината е че ресторант за какъвто говориш в България НЯМА.Така че за къв К.. е етози подготвен сервитьор?
46
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Защо нямам техникуми по програмиране, системна и мрежова подръжка, маркетинг и прочие, в които преподават работещи специалисти ? Има такива в Румъния, Чехия и други малки европейски страни. Там се отделят по 20+ часа на седмица, за да се изучи дадената материя, но какво по-хубаво, да излезеш с хубава специалност на 19 и да почнеш добре платена работа ?
45
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 30Смешно е, че има такива дилеми в страната ни ...
44
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 34Във всеки хубав ресторант, главният и сомалиерът са най-често мъже.
43
6
 
6
 
! Отговори
Родител преди 6 години
Държавата няма да определя бъдещето на детето ми. Соцът, слава богу, свърши.
42
4
 
7
 
! Отговори
Родител преди 6 години
Никой няма да направи щерка ми шлосер. Ако трябва, частно училище щеплащам, но ще учи това, което иска и което я влече, а аз ще я насочвам.
41
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 9К51Извинявай, но от 25 завършили тези паралелки, рядко има и един, който оправя климатици. Повечето хора, които има нужда от ремонт на тази техника са бедни. Освен ако не обслужваш скъпа техника в ресторанти (а от хубавите нямаме много), платежоспособността на клиентелата ти е смешна.И нека си го признаем 6 години (т.нар 13клас) в гимназия, да се научиш да оправяш печки ? Това отнема точно 6 месеца курс.
40
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В Бг няма значение дали образованието е държавно или частно.И в двата случая НИЩО няма да се получи от *** учител и *** ученик.Един и същ некачествен мат'риал.
39
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 37В университетите се изучават и много ненужни предмети, за да може определени професори да вземат заплата.
38
1
 
18
 
! Отговори
българин преди 6 години
Тъжната истина е ,че цялата образователна система след 90-та година е срината!Още в началното , а после и в основното училища ,критериите за минаване от клас в клас са ниски.На матурите в 4 клас има масово неграмотни деца, които не могат да разказват, да смятат до 1000 и да пишат правилно.Директорите "помагат" на матурите и отчитат добри резултати.Децата в горен курс -60% НЕГРАМОТНИ.Така продължава след 7 и до 12 клас.Гимназиите приемат с матура-3, а техникумите с 2.Какви кадри очаквате тук?
37
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Техникумите бяха създадени по времето на соца заради големи предприятия по места, които междувременно изчезнаха, а държавата така и не се реши да инвестира сериозно в преобразуването им----------------ами то държава ОТДАВНА ВЕЧЕ НЯМАИма едни мутри, които по феодален модел са си разпределили територията, барабас с крепостните
36
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Повечето специалности в университетите са безперспективни , за едно висше образование да издържаш студент отиват 20-30 хиляди за оня дето д-ха
35
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Съгласен съм, че системата има забележки. Масово в училищата, от 9клас нагоре, по литература се игнорира всичко, що не е вклюпено в матурите, след което стигаме до хора с 6тици на зрелостните (какво подвеждащо име) изпити, които не знаят кои са Едгард Алън По, Толстой, Балзак и Данте. Срамота ...Но и съвременни енните ученици са много много много глупави ...
34
3
 
18
 
! Отговори
9К51 преди 6 години
След като държавата плаща за образованието, то тя има право да регулира този процес чрез държ. план прием. Някога през соца в езиковите гимназии имаше прием от 2 паралелки и изпит, влизаха най-добрите. Сега тези учебни заведения са се превърнали в машина за пари- по 7-8 паралелки, само и само да се лапнат парите от МОН, а някой от завършващите ги дори не могат да четат. В същото време ПГ-та са празни, след няколко години няма да има кой ви поправи климатика, печката ... това е положението!
33
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До е?Ако един мъж е сервитьор няма да вземе никакъв бакшиш. Това е професия за жена защото на нея ще и дават добри бакшиши.
32
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Образованието в България е евтино и затова много учат.
31
1
 
21
 
! Отговори
бай иван преди 6 години
Кой нормален човек иска детето му да стане шлосер?Учил съм в техникум и съм работил като шлосер 5-6 години. Неблагодарна *** работа по леарни, и заводи на по 60 години.
30
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За да станеш сервитьор в скъп ресторант се изисква доста дълга подготовка
29
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами да ви кажа един сервитьор по морето в по- вървежен ресторант за 4 месеца се прибира със спестени 15-20 бона . Защо пък да не учат за сервитьоти по-добре е от колкото физик с 400 лв заплата