Родители и учители питат: Защо искате да обезличите ТУЕС?

МОН иска училището да излезе от шапката на Техническия университет
25 мар 2018 15:00, Александър Попов
84
Родители и учители питат: Защо искате да обезличите ТУЕС?
Снимка: ТУЕС

Тази година Технологично училище "Електронни системи" трябва да празнува 30 години от създаването си. Но вместо това учители, родители и представители на ИТ бизнеса започват борба то да не бъде обезличено. През тези 30 години то е част от Техническия университет в София. Тридесет години в натрупване на опит и изграждане гръбнака на Българската ИТ индустрия. За всичкото това време ТУЕС не пречеше на никого, напротив – изграждаше първокласни кадри за всички нива на технологичния бизнес.

Миналата година ТУЕС към ТУ-София беше в Топ 4 на най-желаните училища след 7-ми клас и най-желаното технологично училище в страната. Ученици и завършили ТУЕС са носители на десетки награди и отличия в местни и международни състезания по програмиране, компютърни мрежи, роботика, хакатони и др. Завършилите ТУЕС заемат водещи позиции в ИТ компании в България и по света и са сред най-търсените ИТ професионалисти от бизнеса. Училището е и ключов партньор на МОН по програмата "Обучение за ИТ кариера".

През последните 30 години в ТУЕС е утвърден уникален образователен модел за създаване на висококачествени ИТ кадри. Той се базира на гъвкав специализиран учебен план, утвърждаван от ТУ-София и МОН, преподаване от университетски преподаватели и ИТ експерти от практиката.

Звучи като предизборно обещание, но всъщност е работещ модел.

И всичко това може да бъде заличено заради пропуск в Закона за предучилищното и училищното образование, и настояването от страна на МОН чрез РУО за изваждане на училището от структурата на ТУ - София.

ТУЕС е създадено през 1988 г. като експериментално училище към ТУ-София (тогава ВМЕИ "Ленин") и продължава да работи като част от структурата на университета. В закона са указани изключения за училищата по култура, изкуства и спорт, както и за международни училища, но не и за училища като ТУЕС.

Какъв е казусът?

Приетият през 2016 г. Закон за предучилищното и училищното образование не предвижда съществуването на такъв тип училище, което е интегрирано в структурата на университет, с учители, които са университетски преподаватели или специалисти от бизнеса. От приемането на закона, независимо от писма, срещи и молби - не е направено нищо в посока да се запази статута на училището.

Родители и преподаватели се притесняват основателно, защото министърът на образованието Красимир Вълчев иска училището да бъде извадено от структурата на Университета и да премине под управлението на министерството.

Според министъра няма място за притеснения, но не така мислят свързаните с ТУЕС. Защото това означава премахване на съвременната учебна програма, на специалните предмети от осми клас, на възможността университетски преподаватели и специалисти от ИТ компании да обучават учениците - защото по закон няма да имат право да преподават. И ще трябва да се назначават нови педагози, което е неприемливо за родителите и учителите. И според тях този факт ще превърне ТУЕС в безлична гимназия.

С писмо от 16 март тази година, началникът на РУО София-град Ваня Кастрева приканва за пореден път директорката на ТУЕС доц. д-р инж. Стела Стефанова да подпише допълнително споразумение като директор на ТУЕС на основание на приетия през 2016 г. Закон за предучилищното и училищното образование. Тя засега отказва.

553 родители на ученици от 8-и до 12-и клас в ТУЕС настояват в петиция училището да остане в структурата на Технически университет - София. В отворено писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев те изразяват своята тревога от вероятната промяна в образователния модел на училището и извеждането му от структурата на Техническия университет - София.

"Настояваме за намиране на нормативно решение за утвърждаване на уникалния образователен модел на ТУЕС и за продължаване на обучението на учениците по съществуващия към момента начин на работа", категорични са те.

А този модел включва запазване на училището като част от структурата на Техническия университет - София и на достъпа до научните ресурси и материалната база на Университета; Запазване на досегашната програма на обучение, започваща от 8. клас и включваща множество специализирани предмети; Осигуряване на възможност настоящите преподаватели да продължат работата си в училището, в това число преподаватели от Техническия университет, преподаватели от ИТ компании и хора с практика в информационните и комуникационните технологии; Запазване на привилегиите за прием на учениците от ТУЕС в ТУ-София; Запазване на възможността за завършване на професионалното образование с дипломен проект; Запазване на задължителната практика след 11. клас; Запазване на академичната атмосфера и организацията на работа в училището.

"Спецификата на ТУЕС като звено на ТУ-София, учебните му планове, организацията на обучение, квалификацията на преподавателите са били важни за децата ни и за нас при избора на училище. Категорично заставаме зад усилията на преподавателския състав, ръководството на училището, Обществения съвет на ТУЕС и на Асоциацията на завършилите ТУЕС за запазване на настоящия образователен модел и сме готови да подкрепим всякакви действия и инициативи, които ще помогнат за това решение, завършва писмото до министъра на образованието.

Още в средата на 2017 година Българската асоциация на софтуерните компании BASSCOM, Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), ICT Cluster, Дигитална Национална Коалиция застават с нарочни декларации зад запазването на статута на ТУЕС и Професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец. И намиране на законодателно решение.

През февруари тази година следва ново писмо до министър Красимир Вълчев, с копие до премиера Бойко Борисов, до зам.-министър председателя Томислав Дончев, до председателя на Народното събрание Цвета Караянчева, с което настояват за решение.

Засега отговори няма.


84
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
80
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Защото само джендърски училища могат да дават образование, а нормалните са за закриване.
79
0
 
9
 
! Отговори
>>>> преди 8 месеца
До Анонимен 70
Така бе и с 8-ма гимназия, заради кретенката Ганка Лазарова - направи така, че за 2-3 год., да няма 8-12 клас. Когато заставаше пред учениците - я освиркваха. Ама нейсе - учениците от 12 клас я опердашиха(поне така се говореше) на изпроводяк.
78
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Това е по нареждане на ЦРУ , не може да бъдете по добри програмисти от американците... кви сте вие .. САЩ изключителна нация
77
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Когато затриваха НПМГ, ТУЕС се смееха...
76
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Завърших езикова гимназия , бях на Еразмус 4-ти семестър в KIT Германия топ-100 технически университет , мислех се голямата работа , защото в KIT беше много трудно успях да заверя и да си взема изпитите .
В 3 курс започнах работа , с колеги току що завършили средно в ТУЕС - първи семестър в ТУ и СУ.. Тези деца бяха по-добри от мен ..
75
1
 
14
 
! Отговори
туесар преди 8 месеца
До руски трол

Учиме и руски, споко
74
0
 
10
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 8 месеца
Да, Разбирачев е прав. На запада му трябват учени хора. Трябват му хора, що годе да четат, и да работят. Колониалната администрация ще си я обучат сами.
73
2
 
22
 
! Отговори
Разбирачев преди 8 месеца
Такава е поръчката от запад. На България не и трябват образовани. Трябват и роби. Образованите мястото им е на запад. И колониалната администрация изпълнява....
72
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В основата на всичко седи една коза от МОН - милена дамянова.
71
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Само в Русия има подобни училища лицеи след 7-8 клас към най вече към техническите университети , МГУ също има математическо училище..
В Англия колежите към Кембридж са 11-12 клас.

Това е причината Русия с малък човешки ресурс , с малък бюджет все още се държи на крака във военната област , космическата индустрия и атомната енергетика
70
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Преди години работех в едно експериментално училище - 151 СОУПИ. Тогава директор беше Юри Анджекарски. Беше създал уникален, но работещ модел. Вярвах, че в бъдеще така ще работят всички училища в България. Е, познайте - затриха го. В момента училището е най-обикновено квартално училище и се поддържа благодарение на огромния брой деца в начален курс. Закриха Механотехникума, за да вземат сградата. Вече техникуми няма. Само гимназии.
69
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Сега му е дошло времето , американското и германското посолство да наредят на ГЕРБ да затрие ТУЕС и ИТ сектора..
Тези деца от ТУЕС са по-добри от студентите на ТУ-Мюнхен , За МИТ и Харвард защото не съм виждал такъв студент.
68
24
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 67
Какво говриш бе. Точно по времето на ГЕРБ, ИТ сектора достигна съвременното си ниво.
67
5
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Бойко Борисов и ГЕРБ затриват ИТ сектора , бизнес за 4 милиарда , даващ най-високите заплати..
66
5
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
ТУЕС са най-добрите , няма MIT, KIT, ТУ-Мюнхен..
65
9
 
4
 
! Отговори
А оюе... преди 8 месеца
До До 44

И изучават "Тезисите" на другаря Живков.
64
23
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Тази статия е едностранчива. Тя не представя мотивите на МОН за да се види какво точно става. Струва ми се че е написана да даде възможност на хейтърите да плюят по българското образование и ИТ сектора които са доказан успех в и извън България. Чудя се кой има интерес постояннно да се унижава българина и подронва българското самосъзнание.
63
13
 
4
 
! Отговори
Земеделец преди 8 месеца
аз па вземам 10000 на месец пукнете се от яд програмерчета!
62
9
 
7
 
! Отговори
руски трол преди 8 месеца
Аз викам тез училища да се затворят. Представяте ли си? В тях ги учат на английски вместо на руски.
61
14
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Педагозите на нищо не могат да научат децата защото никога не са работили нито като инженери , нито като програмисти.. Директори на механотехникумите са жени , които не са могли да се реализират като инженери , а при програмистите , разликата между заплатите на учителя и софтуерния инженер е 3-4 пъти.,.
За да дадеш на учениците трябва да имаш нещо в главата .. А педагозите в главата нямат нищо... Те само 2г. учат предмета и 2г. педагогика.. И изпитите за педагозите и материала е по-лек.