Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!

Майка на дете със СОП разказва за дискриминацията
8 юни 2018 14:30,
254
Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!
Снимка: Flickr

Представете си следната ситуация - детето ви е прието в първи клас, в уж "елитно" училище. Но оказва се, училището не иска точно вашето дете - не е удачно да бъде записано там.

Именно с това се сблъсква Надежда "Хера" Данабашева, чиито син Борис трябва да е първокласник наесен.

Детето й е със специални образователни потребности (СОП), и оказва се, училищата не го искат. Тя описва перипетиите си във Facebook, където одисеята й предизвиква вълна от гняв и съпричасност.

Надежда подала документи за приема на Борис в няколко училища. В крайна сметка неговото училище се оказва 32-ро СУ.

"Много добро, централно, какви възпитаници има ехее-е-е му се не знае и Оксфорда на Софията", възмущава се Надежда.

Събрала всички нужни документи и отива да го запише - бърза, защото след първо класиране детето трябва да бъде записано до 24 работни часа. Ни повече, ни по-малко.

И се започва:

Влизам, седят цяла стая жени, приемат документи. Попълвам, подавам, всичко както си му е реда. Стигаме до удостоверение, че е завършил предучилищна група. Понеже Борис не е завършил такава, тъй като по закона за приобщаващото образование е на самостоятелен план и е завършил група за деца със СОП, подавам документите от тази група и заповедта от Инспектората, че Борис има нужда от подпомагане.

Вика се заместник директорката, която ме поглежа все едно искам да измия прозорците на колата ѝ на произволно софийско кръстовище. "Не може" , отсича тя, трябва да има удостоверение за завършена предучилищна. Показвам документи, говоря за наредби, закони...

"Не може" пак отсича тая и се фръцва. Почвам пораженчески да си прибирам документите, една жена ме поглежда със съчувствие и казва: Срокът е до утре в 17 часа, върнахме няколко деца с такова бележки, като вашата и никой не се е върнал.

Надежда прекарва цял следобед в разговори по телефона, разхожда се до Столичния инспекторат по образованието, говори с директорка и преподаватели на детска градина, и получава заветната бележка в 17:33 часа. С компромис, за който е благодарна на всички, влезли в положението й.

И така вчера в 9:30 тя отново отива в 32-ро СУ - уверена, че не може да я изгонят под предлог, че няма документи. Попълва документи, разговаря и с училищния психолог на име Люси, от която е останала с добри впечатления. Надежда отива в кабинета на психолога, а самата Люси е заинтересована от детето.

Тогава телефонът на психоложката звъни - насреща е директорът на училището.

"Люси затваря телефона, и аз даже без да я изчакам питам: "Директорката иска да ме види?" Люси свежда поглед и потвърждава. Казва: "Вие знаете как са нещата". О, да, знам", разказва Надежда.

И така стига до директорския кабинет, своеобразната съдебна зала на 32-ро СУ. Надежда се изправя срещу трима души, сякаш на разпит. Отново, това е процес по записване на дете в първи клас, но дали?

След разпит какво може и какво не може детето, дали е агресивно и как така ще бъде на индивидуален план на обучение (защото нали закона какво му предоставя и те какво искат да му предоставят са две различни неща) следва:

- Защо не му намерите друго училище? Защо при нас?
- Защото никъде не го искат. Само вие го приехте.
- Ама аз също не съм сигурна, че ще го приема!
- Хм, сега точно по кой критерий ще ни дискриминирате?
- Ама те са много деца. Ама то няма да е удачно. Дайте го някъде другаде.
- Значи, уважаеми дами, искате да ми кажете вие трите, че без да сте видели детето ми, не сте му видели очите, какво може, какво знае, какво иска, вие сте готови да го дадем в Помощно училище?!
- (и трите ужасени в един глас) НЕ НЕ НЕ, не сме казали подобно нещо, ама ако може в ДРУГО училище, не в нашето.
- Кажете ми кое е това друго училище, кажете ми къде да го запиша и го местя, на момента.

Насреща й - мълчание!

"Защото, уважаеми педагози, общинари, държавни служители... нашите деца са за ДРУГО училище, да бъдат нечий проблем, на някой друг, не на великото елитно училище, да не им разваляме рахатлъка. Защото трябва да промените, себе си, начина по който преподавате, начина по който третирате всички деца като говеда от едно стадо, начина по който НЕ разрешавате проблеми", възмутена е майката.

В крайна сметка Борис вероятно няма да учи в елитното 32-ро СУ.

"Вие не заслужавате Борис", категорична е майка му, но най-вече: Той не заслужава всичко, което ще му причините, ако го дам в повереното ви учебно заведение.

"Продължаваме търсенето. На другото училище. Там, където Борис ще е у дома. И ще бъде обичан и разбиран. А до тогава, успех на първокласниците и напред, науката казват била слънце", завършва разказа си Надежда.

Надежда заяви пред БНР, че вече не иска да се среща с учителите, с които е разговаряла при подаването на документите.

От Регионалния инспекторат по образование и от Министерството на образованието са се свързали с майката: "Заместник-министърът лично се ангажира да помогне с каквото може. Институциите определено проявиха загриженост“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


254
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
142
1
 
6
 
! Отговори
До 147 преди 5 години
Нещо си сбъркан. Описваш случай в Германия, при който 5 нормални деца, учат заедно с 15 други нормални деца. На всеки нормален човек е пределно ясно, че децата със СОП са нормални деца и че децата без СОП също са нормални деца.
141
6
 
9
 
! Отговори
Горан преди 5 години
И да я натискат, и да не я натискат - късно е вече! Такава обида мъчно се преглъща... Майката няма да им го даде вече, ако ще директорката и Господ да я натисне! Такива грешки обикновено са веднъж, и не се прощават.
140
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Г-я има например в целия випуск 2интеграционни класа,които се обучават деца с СОП заедно с другите деца.Работата обаче е много трудна,затова там пресъства задължително и ресорсен учител редом до обикновения учител.Класовете са от20ученика.5деца със СОПи 15 нормални.Но родителите на нормалните деца дават съгласието си ,че нямат нищо против детето им да бъде в такъв клас с проблемни деца.Освен това,ако проблемните деца са много шумни или агресивни ресорният учител ги извежда от стаята .
139
2
 
16
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Сега тази директорка ще я натиснат от министерството и регионалния инспекторат да приеме това дете, да се извини на майката, а може и да я понакажат леко, за да отбият номера. А би трябвало да бъде осъдена за дискриминация, както е по закон. Всичко това няма да се случи, ако случаят не стигне до медиите, но стигна.
138
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Точно "нормалните" деца често са по-опасни и по-проблемни от дете с лека форма на аутизъм. Разглезените богаташки мамини синчета и дъщерички ме притесняват повече как влияят на детето ми.
137
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
училищата не са привилегия само за разглезените силиконови кифли и плиткоумните анаболизирани и напомпани батки. Трябва да има и малко разнообразие, някое дете със СОП например.
136
1
 
12
 
! Отговори
До 138 преди 5 години
Винаги има опасни и проблемни деца, които пречат на останалите и то без да са със СОП, както ни внушаваш. Ако послушаме съвета ти, то едва ли не всяко второ училище трябва да е специално по твоите разбирания, каквото и да означава това, най-вероятно искаш детски затвори.
135
7
 
5
 
! Отговори
рибата се вмирисва.. преди 5 години
До Анонимен 135Проблемът не е в чиновниците, директорите, малките душици, защото над тях има други, там горе, които им диктуват какво да правят. Има едни тайни нареждания, които ние простосмъртните не ги знаем. Нареждане как да се отнасят към хората с увреждания, към възрастните, болните, турците, ро.мите... Ако някой даде гласност, че е третиран различно, ония отгоре казват- Ние не знаем, не сме наредили такива работи, гледай сЯ кВо ще го направя директора, чиновника, оня дето е ниско долу.
134
1
 
14
 
! Отговори
Лелеле преди 5 години
До мамин БорисчоУниакно плиткоуно мнение! А ако беше твоето дете? В зоопарка ли ще го пратиш? ***!
133
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До мамин БорисчоМили ми Смехурко,*** другаде. Ти деца нямаш, неграмотен си, *** си като *** и нямаш идея какво представлява това конкретно дете и като цяло какво означава аутизъм. "Истерия" е твоята готовност да си отпишеш несъществуващото ***, за да не "психяса" от контакта с някой друг. И аз не искам да съществуваш, *** на - любезно ти обяснявам.
132
6
 
11
 
! Отговори
До 136 преди 5 години
Ако едно дете е опасно или пречи на съучениците си, да проблемното дете трябва да се прати в специално училище.
131
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
моето не го искаха и без да е със СОП в 3-те най-близки училища, та сега си чупя краката след работа, в задръстванията да успея да го взема, дано всичко е наред с малкия Борис!
130
6
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За да се развива по-нормално едно дете с проблеми в общуването, трябва да е сред останалите деца, а не изолирано някъде. Същото важи и за другите видове проблеми. Някои мислят само за останалите деца, но това дете какво да го правим? Ако го изолираме очевидно последиците са много по-лоши като цяло.
129
5
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всички си мислим, че големият проблем на България е Бойко, Корнелия Волен или някой друг от голямото "Добрутру", но истината е, че големият ни проблем са всички тези чиновнички, буквояди, които са свикнали да прехвърлят топката, вместо да търсят решение. Те са навсякъде, смучат нашите пари, седят си там последните 30 години и чакат пенсия. Те са причината цялата машина да не работи! Тази директорка, заедно със всичките си заместнички трявба да бъде изгонена на момента, както и всички като нея!
128
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В България не се ли намеси лично ББ (бога-слънце), нищо не се получава.
127
3
 
11
 
! Отговори
Тъй преди 5 години
Директорите са феодали!България е феодална държава, средновековна иначе казано!
126
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Значи много се плашите от едно първолаче със СОП, което може да срича и пише, както другите деца на неговата възраст, но без проблем си избирате за премиер да ви управялва някакъв съмнителен индивид, на който му е трудно да построи 2 логически правилни изречения.
125
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Познавам лично три случая на деца с аутизъм.Първият беше тежък случай и детето си го гледаха е къщи и никой и не мислеше, че това дете може да учи изобщо. Вторият случай е значително по-лек. Детето си учи в обикновено училище и децата нямат проблеми с него., въпреки че си личи аутизъм. Третият случай беше също по-лек, но по-рано взеха мерки и сега детето учи в САЩ в обикновено училище, като в началото имаше и учител с него. Случаи разни.
124
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 125Училището е за ВСЯКАКВИ, както ти ги наричаш. Училището не е за богоизбрани или самозабравили се и мислещи, че са каймака на България.Който иска привилегии и се смята за над другите, да отива в частно училище, да си плаща и да получава привилегировано отношение срещу заплащане.
123
1
 
31
 
! Отговори
Свиреп преди 5 години
"Заместник-министърът лично се ангажира да помогне с каквото може" ?!?! Честно ли до там я докарахме? Да се налага министър да "помага с каквото може" ?!?! Що за нелепа територия обитаваме ?!?!