Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!

Майка на дете със СОП разказва за дискриминацията
8 юни 2018 14:30,
254
Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!
Снимка: Flickr

Представете си следната ситуация - детето ви е прието в първи клас, в уж "елитно" училище. Но оказва се, училището не иска точно вашето дете - не е удачно да бъде записано там.

Именно с това се сблъсква Надежда "Хера" Данабашева, чиито син Борис трябва да е първокласник наесен.

Детето й е със специални образователни потребности (СОП), и оказва се, училищата не го искат. Тя описва перипетиите си във Facebook, където одисеята й предизвиква вълна от гняв и съпричасност.

Надежда подала документи за приема на Борис в няколко училища. В крайна сметка неговото училище се оказва 32-ро СУ.

"Много добро, централно, какви възпитаници има ехее-е-е му се не знае и Оксфорда на Софията", възмущава се Надежда.

Събрала всички нужни документи и отива да го запише - бърза, защото след първо класиране детето трябва да бъде записано до 24 работни часа. Ни повече, ни по-малко.

И се започва:

Влизам, седят цяла стая жени, приемат документи. Попълвам, подавам, всичко както си му е реда. Стигаме до удостоверение, че е завършил предучилищна група. Понеже Борис не е завършил такава, тъй като по закона за приобщаващото образование е на самостоятелен план и е завършил група за деца със СОП, подавам документите от тази група и заповедта от Инспектората, че Борис има нужда от подпомагане.

Вика се заместник директорката, която ме поглежа все едно искам да измия прозорците на колата ѝ на произволно софийско кръстовище. "Не може" , отсича тя, трябва да има удостоверение за завършена предучилищна. Показвам документи, говоря за наредби, закони...

"Не може" пак отсича тая и се фръцва. Почвам пораженчески да си прибирам документите, една жена ме поглежда със съчувствие и казва: Срокът е до утре в 17 часа, върнахме няколко деца с такова бележки, като вашата и никой не се е върнал.

Надежда прекарва цял следобед в разговори по телефона, разхожда се до Столичния инспекторат по образованието, говори с директорка и преподаватели на детска градина, и получава заветната бележка в 17:33 часа. С компромис, за който е благодарна на всички, влезли в положението й.

И така вчера в 9:30 тя отново отива в 32-ро СУ - уверена, че не може да я изгонят под предлог, че няма документи. Попълва документи, разговаря и с училищния психолог на име Люси, от която е останала с добри впечатления. Надежда отива в кабинета на психолога, а самата Люси е заинтересована от детето.

Тогава телефонът на психоложката звъни - насреща е директорът на училището.

"Люси затваря телефона, и аз даже без да я изчакам питам: "Директорката иска да ме види?" Люси свежда поглед и потвърждава. Казва: "Вие знаете как са нещата". О, да, знам", разказва Надежда.

И така стига до директорския кабинет, своеобразната съдебна зала на 32-ро СУ. Надежда се изправя срещу трима души, сякаш на разпит. Отново, това е процес по записване на дете в първи клас, но дали?

След разпит какво може и какво не може детето, дали е агресивно и как така ще бъде на индивидуален план на обучение (защото нали закона какво му предоставя и те какво искат да му предоставят са две различни неща) следва:

- Защо не му намерите друго училище? Защо при нас?
- Защото никъде не го искат. Само вие го приехте.
- Ама аз също не съм сигурна, че ще го приема!
- Хм, сега точно по кой критерий ще ни дискриминирате?
- Ама те са много деца. Ама то няма да е удачно. Дайте го някъде другаде.
- Значи, уважаеми дами, искате да ми кажете вие трите, че без да сте видели детето ми, не сте му видели очите, какво може, какво знае, какво иска, вие сте готови да го дадем в Помощно училище?!
- (и трите ужасени в един глас) НЕ НЕ НЕ, не сме казали подобно нещо, ама ако може в ДРУГО училище, не в нашето.
- Кажете ми кое е това друго училище, кажете ми къде да го запиша и го местя, на момента.

Насреща й - мълчание!

"Защото, уважаеми педагози, общинари, държавни служители... нашите деца са за ДРУГО училище, да бъдат нечий проблем, на някой друг, не на великото елитно училище, да не им разваляме рахатлъка. Защото трябва да промените, себе си, начина по който преподавате, начина по който третирате всички деца като говеда от едно стадо, начина по който НЕ разрешавате проблеми", възмутена е майката.

В крайна сметка Борис вероятно няма да учи в елитното 32-ро СУ.

"Вие не заслужавате Борис", категорична е майка му, но най-вече: Той не заслужава всичко, което ще му причините, ако го дам в повереното ви учебно заведение.

"Продължаваме търсенето. На другото училище. Там, където Борис ще е у дома. И ще бъде обичан и разбиран. А до тогава, успех на първокласниците и напред, науката казват била слънце", завършва разказа си Надежда.

Надежда заяви пред БНР, че вече не иска да се среща с учителите, с които е разговаряла при подаването на документите.

От Регионалния инспекторат по образование и от Министерството на образованието са се свързали с майката: "Заместник-министърът лично се ангажира да помогне с каквото може. Институциите определено проявиха загриженост“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


254
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
122
4
 
18
 
! Отговори
Waffen SS преди 5 години
Много велики учени са имали здравословни проблеми,но проблемите ,по които работят бележат пътя на науката в съответната област за десетиления напред.Пример Джон Наш болен от параноидна шизофрения лауреат на Нобелова награда,Тесла страдал от ОКР,Стивън Хокинг от АЛС.Това му хубаво на живота ,че никой не знае какво му е приготвил "зад ъгъла".Или както се казва в една не много изискана поговорка "Днес си цар , а утре си пъдар"
121
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 125Причината е,че не им се занимава.Има си закон.Директорката е ***.
120
6
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дали едно дете със СОП може или не може да учи заедно с деца без СОП, го решават специалисти и родителите на детето. Ако специалистите разрешават на това дете да учи в 32-ро, каква е тази директорка, че да му забранява?! Очевидно директорката трябва да бъде съдена за дискриминация.
119
26
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не виждам дискриминация в случая, нито пък причина за обвинения към директорката. Тя е загрижена за учебния процес и нормалната обстановка за обучение на останалите деца, които са мнозинство. Ако не й пукаше за другите деца, щеше да приема всякакви в училището.
118
6
 
16
 
! Отговори
baikobaev преди 5 години
Защото наредбата за деца със СОП е писана от кабинетни бюрократи.Тези деца са няколко категории,казано популярно, и не всяко е за масовото училище.Не познавам това дете,но всеки случай е индивидуален.В единклас бяха записали дете,което буквално разрушаваше учебния процес в класа и трябвяше да мине много време да се разреши случая по адекватния начин.Едно такова дете като оня случай дискриминираше на практика целия клас.Така ,че не бързайте да вините когото и да било.
117
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Родител съм на дете с увредено зрение. Мога да кажа че децата още в детската градина се научават да изолират тези, които носят очила. Наговарят се да ги дразнят, взимат очилата и ги чупят, ритат детето тайно от възпитателите и измислят да му се подиграват за какво ли не.
116
3
 
31
 
! Отговори
Перко Изперков преди 5 години
В тази държава родиш ли се с някакъв недък и си различен от другите пиши се страдащ цял живот..Нито в училище ще те приемат,нито приятели ще имаш ,навсякъде ще те отхвърлят и гледат с пренебрежение и ако си намериш изобщо някаква работа ще е все едно си спечелил от лотарията..САМО ДА ЗНАЕТЕ ПО СТЕПЕНТА НА РАЗВИТИЕ НА ЕДНА ДЪРЖАВА СЕ СЪДИ ПО ОТНОШЕНИЕТО И КЪМ БОЛНИТЕ,ДЕЦАТА И ПЕНСИОНЕРИТЕ...
115
6
 
14
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Опитът по света отдавна е доказал, че най-добрият вариант е училището да е отражение на реалния живот, а не някаква изкуствена извадка на определен вид деца. По същия неумен начин, по който тук някакви искат децата със СОП да бъдат изолирани от децата без СОП, има и родители, които искат лошо учещите деца, да бъдат изолирани от техните добре учещи деца. Правени са такива опити и резултатът не е добър.
114
2
 
13
 
! Отговори
Смешник преди 5 години
Ей такива хора във този случай директорката не се ли сещат ,че ще го кажат тва на някой др и ще бъде стисната за гушата . Щото тва е варианта в бг за жалост във 80% от държавните институций.
113
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 113и ОТНОВО...кой ви каза,че има ментални проблеми????
112
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименАко е социално и мило дете и не представлява опасност за останалите, то не знам защо въобще е възникнала тази ситуация. Вероятно заради етикета "СОП", който явно се лепи на доста повече деца отколкото ми е било известно и даже и аз самия може би бих го открил на челото си ако бях дете в днешно време. Наистина бях останал с впечатлението, че СОП са агресивни, неусвояващи и недосегами за дисциплината. Явно не познавам въпроса в нужната степен за компентентна преценка.
111
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До До 103 Къде видяхте,че проблема е ментален????И за какви догатки говорим,като ясно е написано какво е дете със СОП. Защо мамка му говорите за нещо за ,което не сте наясно???ДВИГАТЕЛНИТЕ ПРОБЛЕМИ И ТЕЗИ СЪС СЛУХА И ЗРЕНИЕТО СА В ГРУПАТА НА СОП.
110
5
 
12
 
! Отговори
Burzum преди 5 години
Жалка държава...с жалки хора....навсякъде на възлови места са сложени подчовеците които не желаят да си вършат работата..отдолу нагоре ЗЛОТО е победило...
109
12
 
14
 
! Отговори
Десислава преди 5 години
Има различни деца СОП.За огромно съжаление между тях има и много агресивни.Точно от там идва проблема,защото са сложени под един знаменател.А всички върли защитници,явно не са се сблъсквали точно с такъв тип деца,повярвайте - тормоза и терора над учители и ученици е огромен.
108
19
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Редно ли е дете с ментални проблеми да учи с нормални деца е моя въпрос?
107
8
 
9
 
! Отговори
До 103 преди 5 години
Много ме съмняват твойте догатки - проблемите със слуха и зрението са лесно решими, и масови. Двигателен проблем също не би създал някакъв проблем при образователния процес. За мен проблема може да е единствено ментален.
106
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 107Кой ви го каза това???
105
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пример за дете със СОП: гръбначно изкривяване, овладяно след оперции. В момента по нищо не можете да познаете, че това дете има някакво физическо увреждане. Единствената разлика е, че не му се препоръчва да вдига много тежки предмети, да вдига щангите във фитнеса и да става културист. Освободено е от часовете по физическо възпитание.
104
1
 
34
 
! Отговори
ДО тесногръдите преди 5 години
*** пример-брат ми е с лека форма на ДЦП. Тоест абсолютно самостоятелен е ,няма ментални проблеми.Просто влачи единия крак и понякога ръцете му притреперват.Той е дете със СОП. Цял живот майка ми и баща ми са се борили да е сред други ''нормални ''деца.Така и нито едно държавно училище не го взе-щял да влияе зле на останалите деца..Наложи се да учи в частно....и О ЧУДО.Сега е пълноценен човек с нормална работа.
103
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Борис Данабашев - това е детето от статията, е аутист. Още едно понятие, което обединява различни по тежест и разнородни по проява симптоми. Та Борис е с диагноза някъде по аутистичния спектър. Борис говори (и английски - гледа телевизия и попива добре), брои, родителите му са се погрижили да е много социално и мило дете, обича класическа музика, играе електронни игри. Борис се учи. Може би е гений, но не тича с другите деца. Може и да не е гений, но не е ***. Пише. Дете като много други.