Насилие в клас? Търсете корените в семейството

Учител съветва: Родители, учете децата да се справят с гнева!
5 сеп 2019 17:00, Анисия Иванова
42
Насилие в клас? Търсете корените в семейството
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Основната причина за агресията в училище е възпитанието в семейството. Насилието е отражение и на това, което се случва в обществото ни. Различни специалисти са ангажирани с проблема – педагози, психолози, учители и задължително родители, каза пред Dnes.bg началният учител Мариана Борисова.

Но от дългогодишния ми опит като преподавател съм установила, че основната причина за агресията е възпитанието в семейството.

Има и други – телевизия, интернет, преса, отвсякъде ни заливат с филми, новини за насилие, игри. Невинаги родителите контролират какво се тегли, гледа и отново опираме до родителския контрол.

Друг източник за агресията е желанието на родителите децата им да надмогват над други техни връстници. Във възпитанието не се набляга на това децата да се уважават, да проявяват разбиране, толерантност, да прощават, да се извиняват, неща, които са в основата на добрите взаимоотношения.

Родител ми е казвал, че съветва детето си - ако бъде ударено, веднага да отвърне по подобаващ начин. Това нещо в клас е голям проблем и учителят е с вързани ръце.

"Тогава ми се налага да работя с възрастните хора. Винаги, когато взимам 1 клас, още на първата родителска среща заявявам, че няма да толерирам каквото и да било насилие, надмощие, надменност, подиграване или сравняване“, обяснява тя.

За съжаление, склонността към насилие се проявява в най-ранна детска възраст, агресията днес започва още в детската градина. Затова отново е много важна ролята на семейството.

В училище има психолог, който работи с деца с агресивно поведение. Но един психолог на 800 деца  не е достатъчно, а тяхното заплащане и твърде неатрактивно. От друга страна учителят няма никакви правомощия да реши подобна ситуация – освен да се обърне към психолога.

Нямаме наказания за дисциплина, както беше преди. В последно време отново се говори за въвеждане на рестриктивни мерки като оценка за поведение, но може би ще има опоненти, които ще кажат, че е връщане на старото.

Факт е – агресията не е вече само между  ученици, тя е и срещу учители.

Винаги съветвам и родители, и деца при конфликтна ситуация децата да не взимат прибързани решения и сами да търсят решение на ситуацията, а да се обърнат към по-възрастен – към учител, към охраната.

От друга страна – ако нещо вече се е случило, да побързат да простят, да се извинят. Моето мнение е, че това, с което децата трудно се справят, а и на много възрастни им е трудно, е, че не се работи със справянето с гнева.

Това е трудно и за възрастните, и за децата. Особено малките често нямат добър опит в семейството и не знаят как да го направят. За да не ескалира гневът и да не прерасне в ярост, трябва бързо да бъде овладян и да се намеси или учител в училище, или родител вкъщи, и да се разговаря с детето.

Да се анализира ситуацията – какво я е породило, защо се е стигнало дотам.

Душевността на детето е много деликатна и невинаги в училище, където е доста интензивно, напрегнато, то успява да освободи травматични проблеми, които има.

Основната роля е на родителите и тяхното активно участие във възпитанието на детето и грижата за душевността му.

Ако се наложи, родителят трябва да потърси помощ на специалист извън училище. Училищният психолог може временно само да парира нещата, но в дълбочина трябва да се провежда задълбочена работа, ако детето е с травматичен проблем от миналото.

От друга страна, децата ни са много нетолерантни към различните – ако едно дете не се вписва в групата, то бива малтретирано, изолирано, подиграване, одумвано. И това нанася много травми на отхвърляне, които се проявяват в по-късна възраст.


42
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
7
 
5
 
! Отговори
Бож. преди 10 месеца
А на проблемите в семейството корените ги търсете в червената система, която ни налагаше властта!
31
6
 
13
 
! Отговори
ГРАД КОЗЛОДУЙ преди 10 месеца
ДА СЕМЕЙСТВОТО НО ДЕЦАТА МАСОВО ПОЛЗВАТ КУПУВАТ СИ ЕНЕРГИИНИ НАПИТКИ И СТАВАТ АГРЕСИВНИ
30
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Каквото и да става в семействата, щом училището е институция, в която ходят всякакви деца, то следва да наложи правила за поведение там и да санкционира тия, които не ги спазва.
Сега само вдигат рамене и се правят на дръжки. Я да изключват диванетата, да им спират социалните и да глобяват родителите, да ги видим. Но не! Всяко келeме носи пари и никой не закача нарушителите.
29
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
От 31 номенклатура имаше за основна грижа с изключение на Живков и семейството му, дали да почива на Евксиноград или на Запад.Приноса и към строенето на заводи беше щракане на химикалки, слагане на печати , целуване на кремълски задници, чесане там дето не ги сърби и даване на акъли дето никой не им ги е искал нито на някой трябват и разбира се в строене на паметници на съветските окупатори.Така че, моля понамалете малко волумето, както ви каза другаря ви Миков бе, кандидатдиктаторчета.
28
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
От 30 , е бил нужен тоя казармен строй те иначе нямат озаптяване.Тоа въздишане заради чисто финансови проблеми по диктатури нямаше край.Но знаем защо, Нинова и компания добре го формулираха, защотл на комунисти и фашисти демокрацията им е отнела много, с смисъл че сега по не могат да правят каквото си искат.После все се говори комунизма какво бил построил, не господа не комунизма народа построи заводите, а комунистите след прехода ги унищожиха.Когато заводите се строяха , комунистическата
27
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
От 29 и фашистите, образованието по царско време, без техните казармени училища, създаде по-качествени кадри от техните, с това се дължи на възпитанието по това време.То е било от възрожденски тип в семейството, такъв човек още от преди училището, вече е нормален и се държи там нормално за това няма и нужда от казармен строй, няма полу диваци, на които да се налага.А ако тоталитаризма възпитава диваци и фанатизирани обичащи насилието индивиди това си е негов проблем к именно за такива е бил
26
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До 28 напълно си прав за всичко което си написал, доста хора все се крият зад великата дисциплина.На това аз отговарям, ако някой не е агресивен дивак не му трябва казармено обучение, ако пък е му трябва, но той идва такъв отвън, така е формиран в същото това прехвалено социалистическо общество, явно още един от гръмовните му лъже успехи.В сравнение с това системата от царско време създаде български учени и образователна система на върховно ниво в света.Колкото и да ги боли комунистите и сие
25
19
 
8
 
! Отговори
Да не се опитват преди 10 месеца
някои да се крият зад факта, че в периода на соца у нас имаше казармена дисциплина в училище.Нищо добро не излезе от това, защото стабилната учебна система, наследена от царско време бе разбита.Наложено бе зубрене на факти, не мислене. После -влизане главно чрез предимства по параграф в елитните средни училища и в повечето специалности във ВУЗ-овете.
При такова положение знанията не бяха от значение. Дисциплината в клас беше резултат не от лично убеждение на учениците, а беше следствие от страх.
24
6
 
9
 
! Отговори
У нас днес - продълж преди 10 месеца
... при това положение в повечето класни стаи не е възможно да се осъществи нормална учебна среда.
И това ли беше предначертано от онези, които навремето планово съсипаха Руската империя, а после насила натрапиха социализъм на цялата Източна Европа?
Когато има проблем в някоя област на живота, трябва да се търсят основните причини за възникването му. Иначе не е възможно да бъде намерено ефективно решение.
23
11
 
15
 
! Отговори
У нас днес преди 10 месеца
Проблемните деца са твърде много, защото поради неразумната и убийствена за страната демографска политика на Тодор Живков, беше нарушен естественият баланс - по изкуствен начин бе увеличен делът на чужд, по традиция па.ра.зитиращ етнос, който освен че не ще да работи, не желае и да учи, а с останалите етнически групи контактува главно чрез насилие и грабежи.
Изкуствено се стимулира развъждането точно на този етнос и от миналата учебна година 50% от първолаците са от него. При това положение.....
22
3
 
18
 
! Отговори
Лесно е преди 10 месеца
Който има хиперактивно дете, да си го гледа у дома като частен ученик.
Въпросът с проблемните деца е решен по различен начин в различните държави. Защо у нас разни комунистки и комунистически снахи, наврели се в политиката, насила наложиха възможно най-неразумното решение - всякакви проблемни деца (включително и СОП), да бъдат разпределени по паралелките и така да затормозяват до невъзможност учебния процес.
Нечие нареждане ли изпълняват въпросните "политички", чиито деца са в частни училища?
21
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Каквито и родителите такива и децата.
20
2
 
25
 
! Отговори
Ванката преди 10 месеца
Ами права е, от простаци родители - просташко дете, кво друго да е!? И най-характерното и наглото на простакът е, че търси отговорност от всички други, но не и от себе си.
19
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Вярно е, че семейството е в основата на всичко.
18
3
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Вярно е. В България родителите учат децата си на егоизъм, на агресия, на бабаитлък, понеже "такъв е животът", ако не биеш, теб ще те бият, ако не мачкаш, теб ще те мачкат, или си вълк, или агне - средно положение няма. И ето как навсякъде се толерира насилието, превръща се в норма.
17
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Понякога учителите защитават агресните деца.Казвам го от собствен опит.Детето ми го биеха в едно Кюстендилско училище,а учителката не вярваше .Преместихме го и след 3 години вече е добре .Спря да бълнува,да рита на сън и спря да пита аз къде отивам.
16
8
 
24
 
! Отговори
Бай Иван преди 10 месеца
Продуктите на светлата демокрация, такива си ги искахте, "времето беше ваше", радвайте им се сега ;) !!!
15
24
 
13
 
! Отговори
Антон преди 10 месеца
Това не е вярно. Агресори-деца има и в семейства, които не са с проблеми.
Учителите много обичат да обвиняват родителите, но всъщност ги мързи да се справят. В училището авторитет е учителят. Вкъщи - родителите.
Ама тия т.нар. учители все сочат с пръст семейството. Друг път семейството.
14
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
*** неадекватните коментари. 90% тука вярват в конспирации и се дърват ма и те не знаят що. чули некъде, че некой нещо ни мислел лошото. аман от овци. статията си е топ. аз как не съм се притеснил, че ще ми вземат детето - еми не съм щото отделям време и мойто си е емоционално, физически и всякак добре развито, изпитващо емпатия толерантно и в същото време да се цени. не струвате - антиваксъри, антистратегианти, антинормално бавноразвиващи с изпити кофи...
13
18
 
11
 
! Отговори
(-_-) преди 10 месеца
Да ръсят акъл са No1, ама като трябва да свършат нещо, а именно да научат тия деца да мислят нещо не се получава.. Чудно що така? После пак родителите носят вина, че не водят децата по частни уроци... Училището в тая страна е проформа. Иначе жената е права - всичко идва от семейство, но за какво говорим, когато родителите виждат тия деца вечер за 2 часа, а през останалото време къде са тия деца?